nyheter

Opera vokser seg stor på blogging

700.000 registrerte brukere fra hele verden diskuterer alt mellom himmel og jord på internettsamfunnet My Opera, ifølge siste utgave av Økonomisk Rapport.

Publisert Sist oppdatert
Den norske softwareleverandøren Opera begynte med et lite diskusjonsforum på sin nettside for å få tilbakemeldinger fra markedet.

Høsten 2005 relanserte selskapet nettverkssamfunnet My Opera og gjorde det til et sted hvor det blir tilbudt bloggfunksjonalitet, fotoalbum, grupper og god lagringsplass. I fjor ble antall brukere doblet fra 300.000 til 600.000.

Målet for Opera er å runde én million brukere i løpet av 2007.

Hadde dette vært i de gamle dotcom-dager, kan man bare humre over hva selskapet ville vært verdsatt til på børsen. Men Operas hovedinntektskilde er fremdeles nettlesere som leveres til pc-er og mobiltelefoner.

- Vi ønsker at folk skal bli kjent med Opera på en mer indirekte måte. De møter sine venner gjennom vår merkevare. Dessuten går de ut og markedsfører produktene til Opera. Det er mange fans på våre sider, sier kommunikasjonsdirektør Tor Odland i Opera Software.

Mye verdt

- Tjener dere penger på dette?

- Det er en måte for oss å få flere nedlastinger på. Hvis du surfer inn med en annen nettleser enn Opera, vil du bli tilbudt nedlastingsknapper som du ikke ville fått hvis du surfet med Opera. Det er en måte å skape trafikk til nedlastingsmaskinene våre. Vi har eksperimentert med reklame, og det er noe vi holder muligheten åpen for fortsatt, men vi har ikke en strategi om at det skal være en stor pengemaskin.

Odland kan ikke si hvor mye medlemsmassen kan bli priset til. Han mener det er helt uaktuelt for Opera å selge, selv om selskapet klart ser at samfunnet de har bygd opp trolig har en svært høy verdi. Selskapet ser på sitt samfunn som et sterkt konkurransefortrinn de neste årene. Årsaken er den sterke bindingen til kundene.

Powered by Labrador CMS