Næringsliv

Oppkjøp gir oss mer makt

Rema 1000 har kjøpt seg inn i flere leverandører de siste årene. - Det er først når vi har felles lommebok, vi får de store økonomiske gevinstene, sier Rema-sjef Tom Kristiansen.

Publisert Sist oppdatert
Rema er den dagligvarekjeden som har festet grepet hardest om sine leverandører. De siste årene har Rema kjøpt eierandeler i flere matprodusenter eller knyttet langsiktige strategiske avtaler. Rema har egne leverandører i domi-nerende matvaregrupper som fisk og fiskeprodukter, brød og bakevarer, pizza og annen ferdigmat, mineralvann og øl, kjøttvarer og frukt og grønt.ØNSKER Å KJØPEI fjor kjøpte Rema 50 prosent av drikkevareprodusenten Grans i Sandefjord og 35 prosent av fiskeforedlingsprodusenten MaxMat i Bodø. I år har dagligvarekjeden kjøpt 50 prosent av Staur Foods i Trondheim, som blant annet lager pizza, kjøttkaker, burgere og diverse produkter av kylling og kalkun. I tillegg har Rema inngått langsiktige leveringsavtaler med Nordfjordkjøtt i Stryn og Mesterbakeren i Stavanger. Rema driver dessuten BaRe, et felles driftsselskap sammen med Bama, som forsyner Rema-butikkene med frukt og grønt.- Rema har i mange år definert noen leverandører som eksklusive. Nå har vi tatt skrittet videre og kjøpt oss inn i flere av dem, sier Tom Kristiansen. Ifølge Kristiansen gir eierskap større synergier eller økonomiske effekter enn samarbeidsavtaler.- Leverandørene blir enda mer effektive og rasjonelle. Rema er en rendyrket kjede. Eksklusive leverandører kan rendyrke sine produksjonslinjer til et begrenset sortiment dersom de bare leverer til oss.Og oppkjøp gir dagligvarekjeden mer makt. - Selvfølgelig gir det oss mer makt. Det ville være bløff hvis jeg ikke sa det. De senere årene har dagligvarekjedene fått mer makt over leverandørene. Ved å kjøpe oss inn, drar vi til enda et hakk, sier Kristiansen.Generelt mener Kristiansen og Rema at vi får for dårlige betingelser av leverandørene. Men det er ikke bare jakt på kostnader som gjør at Rema velger å knytte tette eksklusive bånd til utvalgte leverandører. Vel så viktig er at det er en måte å bli annerledes på.ANNERLEDES- Det er det det til syvende og sist handler om, å være unik. Vi i dagligvarebransjen blir stadig vekk skjelt ut fordi vi er for like. Gjennom vårt eierskap i Staur Foods kan vi for eksempel få laget fersk og frossen pizza i de variantene vi ønsker. Andre tradisjonelle merkevareprodusenter, som Orklas Stabburet med Pizza Grandiosa, skaper ikke noe nytt og unikt. Det er bare et nødvendig onde, sier Kristiansen. Ved å ha en hånd på rattet allerede når varene produseres, kan Rema i langt større grad være med å bestemme hva som skal produseres. Kristiansen er overbevist om at større del av innovasjonen vil komme ovenfra, fra dagligvarekjeden framover.- Det vil garantert skje, sier han.Kristiansen ser ikke bort fra at Rema kan komme til å nærme seg bonden direkte også. Lokalt får noen Rema-butikker grønnsaker og bær direkte fra bønder.- Vi har drodlet litt om det sentralt, men har ikke noe konkret i ermet, men det er en ganske ok tanke. Det kunne vært greit å ha en direkte tilknytning til bønder. Det ville blitt enda mer rasjonelt, sier han.De andre dagligvarekjedene har ikke tatt samme grep om leverandørene som Rema. - Nei, og det gleder oss at vi er motstrøms. For oss er det et viktig strategisk grep i en tøffere konkurranse. Du skal ikke se bort fra at de andre vil våkne, sier Kristiansen.MAXMAT FORNØYDHos fiskeforedlingsbedriften MaxMat i Bodø er de svært fornøyd med å bli en del av Remas underbruk.- Det gir oss mer trygghet å være eid av Rema enn om vi bare skulle hatt en eksklusiv leveringsavtale med dem, sier daglig leder Per-Ståle Lundbakk i MaxMat.Han mener Rema viser at de satser langsiktig på MaxMat. Lundbakk gleder seg over større produksjonsvolum, og kan kutte kraftig i utgifter til salg og markedsføring. Resultatet for Rema blir lavere priser, sier han. Livet med ny eier er forløpig nytt for MaxMat, og Bodø-bedriften produserer stort sett det samme som før.- Etter hvert regner jeg med at Rema kommer med sine ønsker om produkter, sier Lundbakk.GJØR SOM FØRCoop er en av de andre dagligvarekjedene som ikke har våknet, i Tom Kristiansens øyne. Likevel, kjeden eier også noen leverandører, og det har de gjort i årevis.Coop eier Goman-bakeriene. De forsyner kjeden med brød og bakevarer. I tillegg eier Coop saft- og syltetøyprodusenten Røra og Coop Kaffe, som er produsent av kjedens eget merke. Ifølge informasjonssjef Vidar Ullenrød har ikke Coop planer om å kjøpe andre produsenter eller inngå tettere strategiske allianser overfor leverandørene. Men både Goman og Røra har måttet produsere mer og mer av Coops egne merker under merket Coop.- Produktutviklingen av merkevarene overlater vi til leverandørene. Vi stoler på deres kompetanse, sier Ullenrød.KOMMER ETTER- Det er en interessant utvikling som vi absolutt ikke er fremmed for, og som vi på sikt vil være en del av, sier informasjonssjef i ICA-Norge Terje Gulbrandsen. ICA Norge følger nøye med på utviklingen til ICA Sverige. - Det er naturlig at vi har de samme tankene på begge sider av grensen, sier Gulbrandsen.ICA Norge har et langsiktig samarbeid med nisjeprodusenten Lofotlam i Leknes i Lofoten. I 2003 inngikk Lofotlam en avtale der ICA forpliktet seg til å kjøpe alt lammekjøtt fra Lofotlam til sine ICA Maxi og ICA Stormarked.VIL HA FRIHETNorges-gruppen har ingen planer om å kjøpe seg inn i leverandørleddet eller inngå eksklusive avtaler med enkeltleverandører, ifølge konserndirektør for kommunikasjon Per Roskifte.- Vi har tenkt mye rundt dette, men har kommet fram til at vi vil ha full strategisk frihet når det gjelder innkjøp av varer til våre butikker, sier han.- Vi erkjenner at integrasjonen mellom kjeder og leverandører øker. Vi tror imidlertid at leverandørene er best på å utvikle produkter, i diskusjon med oss i dagligvare, selvfølgelig. Leverandørene er også best på produksjon og markedsføring, sier Roskiftet, men legger til.- Vi skal aldri si aldri.VÆRE UNIKE: Rema-sjef Tom Kristiansen ønsker mer makt og innflytelse over leverandørleddet. Rema ønsker å være alene om å tilby bestemte produkter for på den måten å gjøre butikkene annerledes enn de andre dagligvarekjedene.
Powered by Labrador CMS