Næringsliv
Oppskriften til suksess
Turismeforsker Arvid Flagestad gir oppskriften til suksess for turiststeder. Sykkelparker på høyfjellet passer godt inn. Det blir det neste innen reiseliv.
25. juni i år åpnet Norges første sykkelpark for terrengsyklister på Geilo. Det er opparbeidet fem-seks frikjørings- og utforløyper på Geilo. Løypene tilbyr kjøring både for nye og for mer erfarne utforsyklister. Det blir også sykkelveier for familier. Geilo Taubane har anskaffet egne heisstoler for sykkeltransport, og det vil bli servering, kultur- og naturopplevelser i sykkelnettet for store og små.
Forbildet er det kjente skistedet Whistler Mountain i Canada, som har kommet lengst på sykkelparker. Der betaler en voksen turist drøye 400 kroner for en to og en halv times sykkeltur med guide. Tre heiser fører syklistene opp til området hvor det blant annet er over 200 kilometer med løyper, to parker med hopp, utforkjøring og crossløyper tilgjengelig.
Sykkeløkonomien har store likhetstrekk med skiøkonomien. Skiheisene kan brukes til å frakte sykkelturister opp på høyfjellet om sommeren. De som leier ut ski om vinteren, kan leie ut sykler og utstyr om sommeren, og i barmarksperioden kan skilærerne jobbe som sykkelguider.
- Sykling i fjellheimen er inne i en formidabel utvikling i utlandet, og det vil bli den neste store attraksjonen om sommeren her i Norge, sier turismeforsker Arvid Flagestad. Han er forsker ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering på Handelshøyskolen BI, er tilknyttet European Tourism Research Institute (ETOUR) i Sverige som forskningsleder, og rådgiver for FN-organisasjonen World Tourism Organisation (WTO) på temaet vinterturisme.
Poenget til Flagestad er at det ligger store investeringer i fjellet som i mange tilfeller ikke blir brukt om sommeren. Derfor har norske vinterdestinasjoner store fordeler ved å utnytte potensialet også om sommeren. På Whistler Mountain tilbyr de et bredt spekter av aktiviteter som sykling, golfbaner, gourmetrestauranter, sandstrender, fisking og skjønnhetsklinikk som fjerner rynker.
SESONGPROBLEM
Reiselivsnæringens store akilleshæl er sesongproblemer. For at en destinasjon skal kunne utvikle seg, er det viktig å overvinne sesongvariasjonene og ha kontinuitet i aktivitetene gjennom hele året. Den nyskapingen som skjer på destinasjonen kommer blant annet som en følge av den læringen som ansatte får gjennom en sesong. Denne læringen og påfølgende nyskapingen forsvinner når ansatte reiser fra stedet fordi det ikke lenger er arbeid for dem der.
Ifølge Flagestad er det to typiske vinterdestinasjoner i Norge som lykkes med å overvinne sesongvariasjonene, Oppdal og Beitostølen. Mens Trysil er på vei.
- Hvis du ser på aktivitetstilbudet til Beitostølen, så er det sikkert 50 aktiviteter man kan velge i og som praktisk talt tilfredsstiller behovene til ethvert menneske. De har gourmettilbud, hesteridning, fjellturer, rafting og et helsesportstilbud som har gitt stedet et sterkt helseimage.
Trysil har ifølge Flagestad et stort potensial. Destinasjonen er nå i ferd med å gjøre investeringer som bringer dem over terskelen til å bli et sommersted. De har fått en fin golfbane, de får et stort spahotell og har et aktivitetsselskap som lager villmarksaktiviteter.
Oppdal lykkes mye på grunn av sin gode tilgjengelighet med E6 som går rett gjennom bygda. I dag er det like mange sommerturister som vinterturister som kommer til bygda. Et annet pluss er at bygda har et levende lokalsamfunn med 6500 innbyggere, og lite sesongarbeidskraft.
- Et godt selskap der er Opplev Oppdal, et aktivitetsselskap som har hatt en trang fødsel, men som har god kondisjon og som lykkes, sier Flagestad.
BESTE NOENSINNE
Opplev Oppdal gikk med underskudd i fjor, og hadde nærmere 1,4 millioner kroner i negativ egenkapital ved årsskiftet. Ifølge daglig leder, Tordis Jonsdottir, skyldtes store deler av det dårlige resultatet at det ble satset stort på markedssiden i fjor. Eieren Norlandia Eiendom sikrer videre drift fremover, og Jonsdottir mener satsingen nå viser resultater.
- Første halvdel av 2005 har vært det beste noensinne med en 50 prosents omsetningsøkning. Vi styrer mot et lite overskudd i år, sier hun til Økonomisk Rapport.
Oppdal har en rekke naturgitte fordeler med sin beliggenhet i forhold til Dovre og Trollheimen, samt stammen av moskusokser. Strategien er å gi turistene enda mer opplevelsesaktiviteter.
- Se på svenske Åre, som sammenlignet med Oppdal er et lite sted uten spektakulære omgivelser. Der er det full fart hele sommeren med sykkelløp, ekstremløp og andre store arrangement. De skaper noe stort av lite, og det kan vi bli flinkere på, sier Jonsdottir.
- Er det vanskelig å posisjonere Oppdal som en sommerdestinasjon når det etter manges oppfatning er et vintersportssted?
- Nei, ikke for oss. Vi er nok mest kjent som et vintersportssted for nordmenn, men vi har mange utlendinger som besøker oss om sommeren, og de kommer ikke fordi vi er et vintersportssted.
Selskapet hun leder har bedriftsmarkedet som hovedkunde. De tilbyr en totalpakke med kurs og konferanser, aktiviteter, mat og opplevelse. I dag er det rafting og juving som er den største aktiviteten, men strategien er å kontinuerlig utvikle flere aktiviteter, selskapet ser blant annet muligheter i sykling.
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen