oppstart

Trond Loranger fra Firma.no er en av ekspertene som gir deg tips i Oppstartsguiden.

Oppstartsguiden: Idéfasen

Her er oppskriften på hvordan du starter en bedrift - helt fra begynnelsen. Fra før du har bestemt deg for å realisere gründerdrømmen.

Publisert Sist oppdatert
- Å gjøre et grundig forarbeid vil øke en gründers sjanse til å lykkes. Det trenger ikke nødvendigvis være en analyse som viser ideens styrke og svakhet i forhold til muligheter og trusler (såkalt SWOT-analyse - strengths, weaknesses, oportunities, threats), men poenget er at de som starter opp er for dårlig forberedt. Før oppstart er det lett å fokusere på det positive og trivelige, og forelske seg i sin egen idé. Gjør man det, vil man aldri stille de kritiske spørsmålene. En SWOT-analyse vil også avdekke svakhetene, men dette kan man også komme frem i arbeidet med en forretningsplan, sier Loranger.Du som gründer og din familie må ha råd til den påkjenningen det er å starte egen virksomhet. Vurder den risikoen som du utsetter deg selv og andre for ved å starte opp. Hvis dette får konsekvenser for andre, for eksempel familien, bør du ta disse med på råd, mener Trond Loranger.- Å ta med familien på råd er helt avgjørende. Vi sier gjerne at din ektefelle/samboer er den første du må selge forretningsideen din til. Vær tydelig på hva som vil kreves av familien, både økonomisk og tidsmessig. Klarer du ikke å overbevise den du bor sammen med om at ideen er gjennomførbar, bør du la være å starte, sier Loranger. Han legger til at familien bør spørre seg om hva gevinsten av etableringen er, og om den er verdt forsakelsen.Nærings- og handelsdepartementets bedriftsinformasjonssted, Bedin, anbefaler at du ser nøye på forretningsideen din. Vurder produkt, kunder marked, konkurrenter, potensial osv.Mens forretningsideen skal være rettesnoren som forteller deg hva du skal holde på med, og gjerne også hvor du skal, vil innsamling av markedsdata og analysen av disse dataene fortelle deg hvor du er. Først må du samle inn relevant og pålitelig informasjon. Du må sørge for at du har et spesielt fokus på markedets oppfatninger og behov, konkurranse, kompetanse og oppfatningen av disse.For å kunne svare på om det er noen der ute som vil kjøpe de tjenestene eller varene du kan tilby, må du kartlegge en del forhold. Her er de viktigste spørsmålene du bør finne svar på:Bedins statistikk viser at gründere med små ressurser kan gjennomføre gode undersøkelser med enkle midler. Det kan være utsending av spørreskjemaer, telefonintervjuer, prøvedrift eller andre kreative løsninger som enkeltvis eller samlet har gitt gode nok svar.- Du kan ikke benytte statens skattefrie satser for kost/losji og bilgodtgjørelse.Enkeltpersonsforetak gir ikke deg som eier den ansattes rettigheter. Dette oppnår du ved å starte et aksjeselskap eller NUF-selskap. Derfor vil du gå glipp av følgende fordeler som vanlige ansatte har:Velger du selskapsformen enkeltpersonsforetak, har du færre sosiale rettigheter en om du velger aksjeselskap og dermed får de ansattes rettighet selv om du eier hele selskapet selv. Eksempler på området hvor du blir forskjellsbehandlet er minstefradrag, rett til arbeidsledighetstrygd, sykepenger, skattefri behandlingsforsikring, skattefri etter- og videreutdanning, kollektiv pensjonsordning. Skatteeksperter har regnet ut at du som eier av et enkeltpersonsforetak må tjene 80.000 kroner (brutto) mer i året for å sitte igjen med like mye som vanlige lønnsmottakere. Det kommer av at vanlig ansatte får minstefradrag, sykelønnsordning og at du selv må betale premien for å videreføre den kollektive pensjonsordningen som tidligere ble dekket av arbeidsgiver, som en privat pensjonsordning.Norskregistrert Utenlandsk Foretak (NUF) er en selskapsform som blir registrert i Brønnøysundregistrene når utenlandske selskap ønsker å drive virksomhet i Norge. De får norsk organisasjonsnummer og norsk adresse. Disse filialene av utenlandske selskap er å anse som et vanlig norsk aksjeselskap og må forholde seg til alle norske lover og regler: Aksjonærene er ikke personlig ansvarlige for selskapets forpliktelser. Ingen kreditorer kan kreve at aksjonærer privat skal dekke eventuelle krav fra kreditorer. Den norske filialen skal beskattes i Norge hvor den er hjemmehørende. Filialen beskattes som et vanlig norsk aksjeselskap, som for tiden er på 28 prosent. Selvangivelse må også leveres til de lokale ligningskontor. Merverdiavgift:Den norske filialen, er underlagt de samme norske merverdiavgiftsloven som alle norske selskap. Norsk filial av utenlandsk selskap slipper følgende plikter som vanlige norske aksjeselskap har:- Begrenset regnskapsplikt (må utarbeide årsregnskap).- Fritatt for plikten å sende årsoppgjør og årsberetning til regnskapsregisteret når to av følgende tre vilkår er oppfylt: I et NUF-selskap har man rett til å ansette seg selv, og får dermed de samme rettigheter som vanlige norske ansatte har:- Som ansatt har du krav på dagpenger ved arbeidsledighet eller permisjon:På lik linje som vanlige ansatte opparbeider du deg rett til dagpenger ved arbeidsledighet og permitteringer. Men som selvstendig næringsdrivende har du ikke krav på dette. Krav på dagpenger ved permisjon gjelder også selv om du er ansatt i eget selskap.- Statens skattefrie satser:Som ansatt har du krav på å kunne benytte statens skattefrie satser for bilgodtgjørelse, reise og diettgodtgjørelse.Andre selskapsformer som kan være aktuelle for gründere som starter opp sammen er delt ansvar (DA) og ansvarlig selskap (ANS). Begge selskapstypene er ansvarlige selskap, men det er noen forskjeller:

Du har lyst til å starte bedrift fordi du har en idé du synes er god. Du tygger på ideen, og lar den utvikle seg over tid. Etter en stund skjer det likevel ingenting. Lyder det kjent? Mange har vært i denne situasjonen.

Idéfasen

Ideen

Du går fremdeles og grunner på forretningsideen. Odd Letnes, forfatteren av artikkelen "Tips for gründere" på Forskning.no anbefaler at du stiller deg følgende spørsmål:

· Selve ideen din - er den god nok?

· Hvorfor tror du på ideen?

· Hva slags kunder ser du for deg?

· Hvordan skal ideen gjennomføres i praksis?

Kill your darlings - søk hjelp

Det er vanskelig å være tilstrekkelig kritisk til sine egne ideer. Hvis du ikke knytter til deg personer du kan drøfte ideen med, er det lett å bli blind for forbedringsmuligheter. En av forfatterne av boka "Bedrifts ABC'n", Tor-Jørgen Næss, anbefaler deg å kontakte offentlige ressurssteder i tillegg til eventuelle diskusjonspartnere. Da får du verdifulle tilbakemeldinger på styrker og svakheter ved ideen din.

I boka anbefaler han at du kontakter disse for tilbakemeldinger og utviklingsforslag til ideen din:

· Innovasjon Norge: Gir deg verdifulle tips i planleggingsfasen gjennom nettstedet www.etablerer.no.

· Bedin Bedriftsinformasjon: På www.bedin.no får du etablererpakke, guider, skjemaer, maler og lenker til andre som kan hjelpe deg.

· Narvikstelefonene: Gratis nasjonal telefontjeneste som gir svar til gründere og bedrifter om etablering og drift av næringsvirksomhet.

· Fylkeskommunene: Kan svare på spørsmål om entreprenørskap. Gjennomfører også etablererkurs.

· Kommunene: Lokalt servicekontor for gründere. Gjennomfører også etablererkurs.

· Norge.no: Tilbyr en bred og systematisert oversikt over tjenester for etablerere.

Undersøkelse

Trond Loranger, daglig leder i innovasjonsselskapet Firma.no, sier at du bør gjennomføre en analyse som viser dine styrker og svakheter i forhold til muligheter og trusler i markedet.

Ta testen

Som gründer kan du registrere deg kostnadsfritt hos Innovasjon Norge på www.etablerer.no. Der kan du få utført en kontrolltest av forretningsideen, enten den er ny eller ønskes videreutviklet. På denne måten får du verdifulle tilbakemeldinger på om ideen er noe å gå videre med.

Klarer du dette selv?

Selv om du har en god forretningsidé, og analysen virker lovende, bør du likevel gjøre en vurdering av om du ønsker å starte en bedrift alene eller sammen med noen. Ifølge Innovasjon Norges nettsider bør du stille deg følgende spørsmål, i forhold til dine evner som etablerer:

· Har jeg de nødvendige kunnskapene om ledelse, markedsføring og økonomi?

· Hva klarer jeg å gjøre selv, og hva trenger jeg hjelp til?

· Står jeg sterkest alene eller sammen med andre?

· Er jeg den rette til å lede selskapet?

· Har jeg råd til å starte dette alene?

Vurder arbeidsmengde

Nettverkskart

Hvordan kan du raskt og effektivt komme i kontakt med mentorer, kollegaer du kan lære av, kunder og andre viktige ressurspersoner på en rimelig måte? En løsning er å kartlegge ditt eget nettverk. Et nettverkskart er en oversikt over kontakter, venner, familie og disses venner og kontakter som du kjenner til. Ifølge Ungt Entreprenørskap gründerpedagogikk blir nettverkskartene langt større og mer detaljerte enn du hadde forutsett, og denne hyggelige overraskelsen kan bidra til inspirasjon og handlekraft i forhold utnyttelsen av nettverket.

Forretningsideens innhold

Hvis du har en god beskrivelse av forretningsideen, er det lettere å fange andres interesse og presentere din bedrift fordelaktig. Forretningsideen skal være en oppsummering av hva din bedrift skal drive med. Den skal være enkel å kommunisere. Skriv bare noen få linjer, og de skal gi svar på følgende:

· Hva bedriften skal levere.

· Hvem bedriften skal levere til.

· Hvordan bedriften skal levere.

· Hva gjør bedriftens tilbud spesiell for den valgte kundegruppen?

· Hvordan setter dette bedriften i stand til å tjene penger?

En vanlig utvikling i arbeidet med forretningsideen er at innholdet i den forandrer og utvikler seg etter hvert som du arbeider mer med hvert enkelt punkt. Du vil ofte finne ut at det kanskje ikke er den opprinnelige ideen som er den mest lønnsomme.

Datainnsamling og markedsanalyse

Behov i markedet

  • Type kunder.
  • Kjøpskriterier.
  • Finnes tilsvarende produkter på markedet?
  • Treffer produktet med hensyn til "timing", og i forhold til nye trender?
  • Er det et nytt produkt?
  • Hvilket marked skal du selge i?
  • Finnes konkurrenter?
  • Distribusjon.
  • Markedskommunikasjon.
  • Interne og/eller eksterne markedsdata, som indikerer behov, volum, salgspris/avanse.
  • Oppdeling av markedet i nisjer som passer ditt produkt.

Søk kompetanse hvis du ikke har den selv

Hvis du ikke har nødvendig kompetanse eller ressurser til å gjennomføre markedsanalyser eller undersøkelser, er en mulighet å kjøpe noen timer hos personer med solid næringslivserfaring og markedsføringsbakgrunn. Dette er billigere enn å sette ut hele analysearbeidet til byråer, ifølge Bedin.

Forretningsplan

Du bør legge grundig arbeid i en forretningsplan. Det er denne du skal selge inn til potensielle investorer. Forretningsplanen som anbefales på Bedin er gjennomtenkt:

· Sammendrag.

· Innledning med personopplysninger og bedriftsopplysninger.

· Forretningsidé.

· Produkt/tjeneste og produksjon.

· Markedet (kundegrupper, kjøpskriterier, geografisk marked, konkurrenter, osv.).

· Markedsstrategi/markedsplan.

· Økonomi (kalkyler, drifts- og likviditetsbudsjett).

· Kapitalbehov og finansiering.

· Organisering og administrasjon av bedriften.

· Handlingsplan.

· Vedlegg.

På dette tidspunket bør du ta avgjørelsen: Enten går du for det, eller så skrinnlegger du planene.

Valg av selskapsform

Sannsynligvis passer et aksjeselskap, enkeltpersonsforetak eller et såkalt NUF-selskap best som selskapsform. Det er fordeler og ulemper ved alle selskapsformene du må vurdere før du tar din avgjørelse. Trond Loranger fra Firma.no fastslår disse fordelene og ulempene:

Aksjeselskap

Fordeler :
- Risiko begrenset til aksjekapitalen. Ingen kan for eksempel kreve at du privat dekker gjeld som aksjeselskapet har.
- Du er som eier også ansatt i et AS, og har rett til dagpenger ved arbeidsløshet.
- I et AS har du også som eier rett til sykepenger fra første dag. Selskapet betaler de første 16 dager, deretter overtar folketrygden.
- Du kan ta ut utbytte. Det betales av allerede beskattet overskudd i aksjeselskapet og er derfor skattefritt for mottaker.

- I et AS har du krav på å kunne benytte statens skattefrie satser for bilgodtgjørelse, reise og diett godtgjørelse.

Ulemper:
- Mer formalia, generalforsamling og styre.
- Arbeidsgiveravgift på eier.
- Aksjekapital minimum kr. 100.000.
- Revisorplikt, som kan utgjøre alt fra 4000 til 12.000 kroner.

Enkeltpersonsforetak

Fordeler:
- Enkelt å starte opp.
- Lave kostnader ved oppstart.
- Få formelle krav.
- Du slipper arbeidsgiveravgift.
- Du slipper kostnader til revisor.

Ulemper:
- Høy risiko. Du har fullt ansvar for selskapets gjeld og andre forpliktelser.
- Ikke arbeidsledighetstrygd for eier.
- Gir grunnlag for sykepenger fra folketrygden, men bare 65 prosent av grunnlaget til lønnstakere - fra dag 15.
- Du får bare begrenset fradrag for hjemmekontor i forhold til aksjeselskap.

- Minstefradrag på selvangivelsen (for tiden 22 prosent av inntekten din - maks. kr. 40 300).
- Skattefri behandlingsforsikring (helserelatert).
- Skattefri etter- og videreutdanning (enkelte kurs på høgskoler og universitet som er utviklet og drives med spesiell offentlig støtte).
- Kollektiv pensjonsordning (som riktignok bedriften din må betale hvis du eier et AS eller et NUF).
- Skattefrie sluttvederlag (rettighet for ansatte som må slutte på grunn av nedbemanninger, og som er over 50 år).
- Lønnsgarantiordningen (utbetaling av lønn og annet arbeidsvederlag som arbeidsgiver ikke er i stand til å betale).

NUF

Fordeler:
Begrenset personlig ansvar:
Skatt og selvangivelse:

-Slipper evisjonsplikt når driftsinntektene av den samlede virksomhet er mindre enn fem millioner kroner.

- mindre enn 40 millioner kroner i salgsinntekt.

-mindre enn 20 millioner kroner i balansesum

-færre enn 50 ansatte.

- Du blir ansatt i eget selskap og får like rettigheter som vanlige norske ansatte.
- Som ansatt har du krav på 100 prosent sykepenger av din lønn fra første dag:
Bedriften betaler de 16 første sykedagene og trygdeetaten betaler fra og med den 17 dag. Som selvstendig næringsdrivende mottar du kun 65 prosent fra dag 17 fra Trygdeetaten.

ANS og DA

ANS:

I et ansvarlig selskap har alle deltakerne et personlig ansvar for hele gjelden, til forskjell fra, for eksempel et aksjeselskap. Det én deltaker ikke kan betale, kan kreves helt og fullt fra hvem som helst av de andre.

DA:

Den andre varianten er et selskap med delt ansvar hvor deltakerne samlet har et personlig ansvar for hele selskapsgjelden, men der hver deltaker bare kan kreves sin eierandel. Deltakerne har plikt til å opprette en skriftlig og datert selskapsavtale som alle skal undertegne. Det stilles noen minstekrav til innholdet. Blant annet skal avtalen ha bestemmelser om selskapets formål og om verdien av deltakernes innskudd, ifølge Firma.no.

I begge formene for ansvarlige selskap kan man som gründer være ansatt og dermed ha de ansattes ovennevnte rettigheter.

Samvirkelag/andelslag (BA)

Denne selskapsformen passer når to eller flere vil etablere et selskap. Er vanligvis brukt som bedrift som personer eller bedrifter som vil foreta felles innkjøp eller ha felles salg, som for eksempel meierisamvirket (TINE). Egner seg også for personer som eier bedrift sammen og der eiernes avlønning skal skje ut fra hva de tilfører bedriften av verdiskapning. Regjeringen foreslår også i statsbudsjettet for 2007 å gjeninnføre ordningen med fradrag for avsetninger til felleseid andelskapital i visse samvirkeforetak. Dette gjelder etablerte samvirke i jordbruks-, fiskeri- og forbrukersektorene, og dersom det blir vedtat,t kan dette senke den effektive skattesatsen fra 28 prosent til 23,8 prosent, ifølge juridiske eksperter på nettstedet www.jusstorget.no.

Trond Lorangers etablerertips:

- Lær av andre gründere.

- Sug til deg kunnskap og kompetanse.

- Studer suksesshistoriene.

- Bruk faglige ressurser og nettsteder aktivt.

- Lytt til konkrete tilbakemeldinger fra diskusjonspartnere.

Powered by Labrador CMS