Næringsliv

ØR 100: Telenor tapte mest

Telenor ble den største taperen i fjor. Til tross for en omsetningsvekst på 20 prosent måtte selskapet tåle en resultatsvikt på 150 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Telenor hadde i 2002 en omsetning på 48,8 milliarder kroner. Det er en økning på 6,1 prosent fra året før, og skyldes først og fremst vekst i utlandet gjennom kjøp av selskaper. Samtidig gikk resultatet før skatt fra pluss 10,3 milliarder kroner i 2001 til minus 5,1 milliarder kroner i 2002.

Telenor forklarer resultatsvikten med kostnader hovedsakelig knyttet til nedbemanning og nedskrivninger på totalt 7,6 milliarder kroner. De største nedskrivningene knytter seg til Telenor Mobile, der DiGi.com i Malaysia ble nedskrevet med 2,1 milliarder kroner, Sonofon i Danmark med en milliard kroner og DTAC/UCOM i Thailand med 900 millioner kroner.

Resultatet før skatt året før var rekordhøyt med 10,3 milliarder kroner, og skyldtes i hovedsak store gevinster fra salg av andeler i det irske mobilselskapet Esat Digifone og det tyske Viag Intercom, og salget av Telenor Media.

- Telenor fikk en salgsgevinst på over 20 milliarder kroner. Jeg vet ingen som har hentet inn noe tilsvarende på et salg. I 2002 var plutselig hele situasjonen en annen, og markedet alt annet enn lystelig, sier pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor.

MARKEDET DATT

Han forklarer nedskrivningene i utlandet med den generelle nedgangen i mobilmarkedet, og avviser at de utenlandske oppkjøpene var en feilsatsing.

- Vi trenger å posisjonere oss, derfor var det riktig å satse ute selv om vi måtte ta nedskrivninger. Nå er markedet i ferd med å snu, og vi er fornøyd med driften i de selskapene vi er inne i Øst- og Sentral-Europa og i Sør-Øst Asia. Den positive trenden avspeiler seg også i Telenor-aksjen, som stadig går oppover, sier Melgaard.

- Men har Telenor blitt forsiktigere med å satse i utlandet?

- Ja, absolutt. Vi reduserer investeringsnivået. Før markedet tar seg vesentlig opp igjen er strategien konsolidering og kostnadsbesparelser. Men vi har ikke helt sluttet å kjøpe ute. Og dersom vi ser bort fra nedskrivninger og kostnader knyttet til nedbemanning er driften positiv, sier Melgaard.

TAPER I NORGE

Etter at konkurransen om det norske markedet åpnet for fullt har Telenor tapt markedsandeler. I 2001 lå markedsandelen på over 73 prosent, året etter var den 72 prosent. Nå er den på 70 prosent.

- Er dere bekymret for nedgangen i Norge?

- At markedsandelen til Telenor ville bli redusert da konkurransen kom var vi forberedt på. Den er jo ikke omfattende foreløpig. Samtidig merker vi at det har blitt en tøff kamp om kundene. Vi gjør nå vårt beste for å ta vare på abonnentene våre, blant annet ved å tilby rimeligere mobiltelefoni.

DYR NEDBEMANNING

Telenor har vært gjennom en omfattende omorganisering, blant annet ble nærmere 1600 ansatte i Norge erklært overtallige i 2002. Selskapet har satt seg som mål å unngå oppsigelser, i stedet har hver enkelt blitt tilbudt en sluttpakke og inntil 25.000 kroner i hjelp til jobbsøking. I alt 713 millioner kroner ble brukt til nedbemanning i 2002.

- Dette er ikke noe vi er bundet til å gjøre, men et uttrykk for at vi vil drive en ordentlig personalpolitikk, sier Melgaard.

- Vil nedbemanningene fortsette?

- Ja, målet er å redusere kostnadene med fire milliarder kroner innen utgangen av 2004. Det innebærer blant annet enda færre ansatte, sier han.

Telenor hadde ved utgangen av fjoråret virksomheter i 16 land, gjennom hel- eller deleide selskaper. Mobilkommunikasjon har blitt den største virksomheten, og dekker 12 land. Den internasjonale mobilporteføljen sto i 2002 for 39 prosent av driftsinntektene til Telenor. Konsernet hadde ved årsskiftet 23.450 ansatte, hvorav 14.150 i Norge.

Telenor
Millioner kroner20022001Endr
Omsetning:48 82646 0406,10 %
Driftsresultat:-3203 177-1092,80 %
Resultat før skatt:-5 13610 255-299,70 %

Powered by Labrador CMS