Næringsliv
Oslo-selskap er skuffet
Vi fikk ingen hjelp, sier Kerstin Marthinsen i rådgivningsselskapet Alumnia i Oslo.
Alumnia spesialiserer seg på å hjelpe bedrifter med oppretting av nettverk for tidligere ansatte. Slike nettverk har blitt veldig populære i USA. Bedriften søkte Innovasjon Norge om 200.000 kroner til å utvikle et internettsystem med en database over tidligere ansatte i en bedrift, til bruk både for bedriften og de tidligere ansatte.
Vi hadde problemer med å komme gjennom til kontoret. Da vi omsider fikk kontakt, fikk vi høre at det nærmest var bortkastet å søke om midler. Det var svært mange søkere og nesten ingen penger, var meldingen vi fikk, sier Marthinsen.
Hvilken betydning fikk avslaget ?
Vi var jo i en oppstartperiode og måtte hive oss rundt. Løsningen ble at vi inngikk en avtale med et utenlandsk selskap om å samarbeide om utviklingen av systemet. Resultatet ble at i stedet for å utvikle et nytt system i Norge med norske ressurser, ble vi salgsrepresentanter for utenlandsk software som ble tilpasset vårt behov i utlandet. Det går bra nå, men drømmen om det behjelpelige Norge er borte, sier Marthinsen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen