Nyskaping
Oslo - Stavanger på en ladning
Forskere ved Cambridge university er nær ved å utvikle et batteri med fem ganger så stor kapasitet som dagens batterier.
Kjemiprofessor Clare Grey ved Cambridge universitetet har løst en teknisk utfordring i uviklingen av litium-luft-batterier, som ikke er det samme som litium-ion som er vanlig i dagens elbiler. Litium-luft-batterier er de eneste battericellene som i teorien kan gi elbiler rekkeviddden til bensinbiler uten å måtte dra på store og tunge batteripakker. Det skriver Financial Times.
Dersom man lykkes med å produsere batteriene kommersielt, vil en lading være nok til å kjøre fra London til Edinburgh. Det er en avstand tilsvarende 650 kilometer, eller kjøreavstanden mellom Oslo og Stavanger.
Dessuten vil batteriene være mye lettere enn dagens, kanskje så lite som 20 prosent av vekten på batteriene i dagens Teslaer, det betyr at fremtidens elbiler kan kutte hele 400-500 kg bare i batterivekt.
– Vi har lykkes med et viktig gjennombrudd for denne teknologien. Selv om vi ikke har løst alle problemene med denne typen kjemi, viser resultatene er vei videre, sier Grey til avisen.
Forskerne sier at det vil ta minst ti år før et kommersielt batteri for biler og strømnett vil kunne være klart.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen