jobb og ledelse

På lunsj med Sissel - Hans Rossiné - Kald fisk

Jeg ble skjelt ut og truet på livet. Men plutselig; gamle fiender ble til nye venner. Som ved et trylleslag.

Publisert Sist oppdatert
Det er fem år siden Hans Rossiné hoppet av som hardtslående teaterkritiker i Dagbladet og ble dramasjef i NRK. I dag er han arbeidsgiver for store deler av skuespillerstanden.- Kjernen i alt teater og drama er følelser. Skuespillerne legger sin sjel i arbeidet, og forstår ikke alltid at en kritiker slakter rollen, ikke personen, forklarer Rossiné. Han legger til at han i dag jobber tett med mennesker som tidligere hadde et svært anstrengt forhold til ham.- Nå sitter vi på samme side av bordet, men jeg har pengesekken, så omfavnelsen er hjertelig og kommunikasjonen går som smør. Men for å være ærlig; vi sitter nå i samme båt og har både kjærligheten til godt drama og ønsket om å lage best mulig radio og fjernsyn til felles.Blikket hans glir drømmende ut i den eldgamle kunstnerbula. Lorry serverer 129 ulike øltyper, men det er mølja som lokker Rossiné hit i dag. Torskesesongen er begynt!Lorry har vært et stamsted siden gymnastiden på Handelsgym på slutten av 70-tallet. Her er det deilig og avslappende, itt'no pes. - Jeg liker steder med bestandighet, erklærer Rossiné.Forkjærligheten for det evige strekker seg utover restaurantenes verden.- Fascinasjonen ved teateret er at man kan ta gamle tekster og gjøre dem aktuelle her og nå, sier han og forærer meg en bok, Kjærlighetens komedie, av Ibsen.Rossiné har skrevet etterordet. Han er en stor fan av vår nasjonaldikter, og går i bresjen for å holde Ibsen varm blant ungdom flasket opp på Big Brother. NRK sender til jul tv-serien En udødelig mann, om Ibsens ungdomsår, og like over påske kommer novellefilmene Ekko av Ibsen, som er moderne varianter over Ibsensk tematikk.- Ibsen er et geni, men vi er helt avhengige av å oppdage og bringe frem nye stemmer for ikke å visne. Stikkord for godt drama er fascinasjon og identifikasjon. Historiene må være troverdige og tidsriktigheten stemme.Rossiné trekker frem dramaserien Kodenavn HUNTER, om organisert kriminalitet og hvitvasking av penger, som eksempel på nytt drama som også er politisk.- Krim er en bra sjanger til å prøve ut politiske verdier og samfunnsanalyse. Jeg lager gjerne politisk drama som svir, men det vil aldri bli noen blåkopi av 70-tallsvarianten, med ensidige slagord og plakater.I det samme blir torsken satt foran oss. Lever med en skarp transmak, og rogn med form og farge som en apehjerne hører med. Det er dramatisk, men Rossiné forsyner seg både en og to ganger. I kosten er mannen avansert. - I Dagblad-tiden anmeldte jeg også restauranter, under psevdonymet Robinson og Fredag. Men jeg er ikke like opptatt av mat nå som da. Når taxisjåføren din forklarer deg hvordan du skal kjevle deigen for å lage best mulig rødbetsravioli, er matsnobberiet gått for langt. Da hopper jeg av og nøyer meg med enkel norsk årstidsmat av gode råvarer. På denne tiden skal torsken være fersk. På Lorry pleier skreimølja å være bra.Han kryster frydefullt sitron over fisken, og peprer den godt.- At nordmenn har mer penger mellom hendene, gjør at folk spiser mer ute og stiller høyere krav til mat og service. Det har ført til en voldsom kvalitetsheving på det norske kjøkkenet de siste ti årene, sier Rossiné og trekker en parallell:- Seerne krever også stadig mer. NRK må satse bevisst på kvalitet. Forskjellen på oss og konkurrentene er at vi bruker mye penger på utvikling. Masse av det vi utvikler går rett i bøtta, men det betyr igjen et høyt nivå på det som finner veien til skjermen.NRK Drama disponerer et budsjett på 100 millioner kroner. Det omfatter både drama på TV og Radioteatret. Rossiné følger med på det meste, fra utvikling av manus, til casting av skuespillere og endelig godkjennelse av filmen i klippen.- Min rolle er svært lik den andre toppledere har; jeg skal få mennesker til å blomstre innen gitte rammer. Men de jeg leder er nok litt annerledes enn mange andre, i og med at kapitalen deres er følelser.Selv er Rossiné myk, men ikke et utpreget følelsesmenneske, ifølge ham selv.- Jeg anser meg for å være en kald fisk. Jeg skriker sjelden til noen og blir sjelden sint. Likevel tror jeg lunta er blitt kortere med årene, og ikke motsatt. Men det kan ingen se. Å legge bånd på seg er en kunst; å nøytralisere et raseriutbrudd, et mesterverk, poengterer Rossiné.Skjult agenda og grådighet gjør Rossiné irritert.- Dessuten liker jeg ikke at folk gjør noe galt mot bedre vitende. Når det er sagt, jeg er omgitt av skikkelige folk, så dette er ikke noe daglig problem. Heldigvis.Regningen kommer. Den er ganske stiv. I alle fall til å være lunsj. Det er åpenbart at sultne kunstnere på Lorry er bemidlet. Er det ikke lenger noen forskjell på kunst og kommers? Rossiné svarer for seg selv:- Å treffe et stort og bredt publikum er utgangspunktet for alt vi gjør. Skjønt det hender at vi gir faen i seertall og satser alt på kvalitet. Suzannah av Jon Fosse er et slikt eksempel. Vi trodde bare Jon Fosse og jeg ville se på, men så viste det seg at nærmere 500.000 benket seg foran TV-en. Det betyr at høy kvalitet har bred appell.Men de som prøver å selge noe til Rossiné bør tenke på publikum. Han sier:- TV er et massemedium. Hvis folk kommer til meg og forteller at de skal lage kunst bare på egne premisser, gir jeg klar beskjed: Go and write a fuckin´ poem.Danmarks Radio er det store forbildet. Rossiné skulle gjerne ha laget Krøniken og Nicolaj & Julie. Men hva skal til for at norsk drama skal treffe på samme måte?- Ti prosent kvalitetsheving i alle ledd. Det krever systematisk og langsiktig innsats. Gi meg noen år til, så er vi der, avslutter Rossiné med et smil.Rossiné gir Lorry terningkast 5.
Powered by Labrador CMS