jobb og ledelse
På nett fra nr. 20 -05
Skuffende av bladgigant
www.hjemmetmortensen.no
Hjemmet Mortensen er Norges største utgiver av ukeblader og magasiner og omsetter for 1,5 milliarder kroner årlig. Nettstedets åpningsside er delt i fire spalter. Hovedmenyen er til venstre, mens de tre øvrige er nyhetssaker. De tre nyhetssakene er ikke datomerket verken på hovedsiden eller på sidene bak. Det må de være. Øverst er det en søkemotor som ikke fungerte i Mozilla Firefox, men som fungerer i Explorer. Søkemotoren oppgir ikke om søket gir treff på relevans eller dato. Nettstedet gir en grei og kortfattet presentasjon av de ulike bladene. Det er lagt ut god informasjon på ledergruppen, med kort-cv-er og bilde. Dessverre er ikke bildene mulig å laste ned i høyoppløselig format. Det bør de være. Det samme gjelder konsernstyret, der det mangler både kort-cv-er og bilder. Det er lagt ut årsrapporter i pdf-format fire år bakover. Andre nettsteder under HM-paraplyen har mye bedre nettsider. Jeg forventer mye mer av en bladgigant.
Terningkast: 3
Nettstedet bruker en fin himmelblå farge som passer godt. Åpningssiden er tredelt, med en hovedmeny til venstre, nyheter i midten og et par info-menyer til høyre. Enkelt og oversiktlig. Nyhetssakene er datomerket på forsiden slik de skal være, og det er lagt ved illustrasjoner ved hver enkelt sak. Det er tydelig at redigeringsjobben tas på alvor her. Søkemotoren var treg da jeg brukte den, men ga treff etter dato og med henvisning til kilde. Det er brukervennlig og bra. Det er forbilledlig kontaktinformasjon på ledelsen med telefonnummer til mobil og privat, samt epost. Det er også mulighet for å laste ned høyoppløselige bilder av de fleste. Særlig bra at det er lagt ut flere varianter av luftfartsdirektøren. Lages det i tillegg kort-cv-er på toppledelsen, blir dette utmerket. Bra postlistetjeneste som kan gjøres enda bedre ved at offentlige dokumenter kan gjøres tilgjengelig umiddelbart, slik Lotteritilsynet gjør det.
Terningkast: 5
Det norske hi-fi-firmaet Hegel har bygd opp en solid produktserie, bestående av produkter som har fått glimrende anmeldelser i alle hi-fi-magasiner. Åpningssiden er ren og kjølig grå med en meny øverst, et produktbilde til venstre og en erklæring om hvem de er til høyre. Umiddelbart tenker jeg at jeg har kommet til en nettbutikk. Men det er dette ikke. Når jeg trykker «how to buy»-knappen får jeg bare en liste over forhandlere. Sidene er altså et informasjonssted om produktene. Det gis grei informasjon om det enkelte produkt. Det er lagt ut produktanmeldelser fra ulike magasiner. «Nyhetene» bør datomerkes tydeligere og bør inneholde mer enn tre-fire linjer. Nettstedet er svært produktorientert, og glemmer dermed å fortelle hvem som står bak firmaet. Kontaktinformasjonen består bare av et telefonnummer og en generell epostadresse. Hvem er daglig leder, og hva er historien til firmaet? Navigasjonen går greit, men det må jobbes mer med nettstedet.
Terningkast: 3
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen