Næringsliv
På nett fra nr. 20/2004
Expert, Elkjøp og El-kjeden.Innhold og navigasjon er faktorene som veier tyngst når Økonomisk Rapport vurderer nettsteder. Vi ser på om nettstedet gir informasjon som er tilstrekkelig og relevant i forhold til det målgruppen forventer, og om nettstedet er bygget opp slik at det er enkelt for brukeren å finne frem.
Oppdatert på Expert
www.expert.no
«Kjøp nå! Betal om 6 måneder» roper førstesiden til Expert. Litt irriterende da at man ikke kan kjøpe noe som helst fra denne adressen. Når jeg finner fram et ønsket produkt, må jeg ringe den lokale Expert-forhandleren for å få oppgitt prisen, eller så må jeg klikke meg videre over til Best-Buys nettbutikk, sistnevnte et selskap i Expert-konsernet. Litt mer tungvint enn hos konkurrenten Elkjøp. Siden Expert er norskeid, og notert på Oslo Børs, så er det informasjon å hente på siden for investor relations. Jeg har sett IR-sider som er mer sexy presentert, men de er for så vidt fyldige. De duger. Konsernledelsen er presentert med bilder og kort-cv-er, noe som er bra. Pluss for at ledelsen også er notert med antall aksjer og opsjoner de eier. Det er en vri jeg ikke har sett før. Nettstedet er lett å navigere i og virker oppdatert.
Terningkast: 5
Elkjøp går rett til kassen
www.elkjop.no
Førstesiden er spekket med produkter og kjøpsknappen er fristende nær. Siden er likevel oversiktlig og innbydende. I venstre stolpe ligger menyen for produktene, mens menyen om selskapet ligger øverst på siden. Dermed er det fort gjort å orientere seg, og navigeringen videre går lett. Nettbutikken er det ingenting å si på. Kjøpsprosessen er enkel og grei, den er unnagjort på fem-seks klikk. Bra. Konsernledelsen ligger ute med bilder og kort-cv-er, men ikke med høyoppløselige bilder eller kontaktinformasjon på den enkelte. Kjeden er eid av britiske Dixons Group, det er derfor ingen finansiell informasjon å få. Nyhetssiden er ikke akkurat spekket med nyheter, bare tre er lagt ut hittil i år, men de er iallfall datomerket. Søkemotoren virket greit. Alt i alt et bra nettsted å komme til.
Terningkast: 4
Meningsløst nettsted
www.el-kjeden.no
I dag profilerer Expert seg gjennom varemerkene Expert, Expert Bonus og El-kjeden. Sistnevntes nettsted er et sorgens kapittel. Det første som slår meg er at det mangler et bilde på førstesiden (dato 11.11). Det neste er at det som først så ut til å være en nettbutikk, ikke var det. Nettstedet gir bare opplysninger om produktets spesifikasjoner, og oppgir ikke prisen. Den må du ringe butikken for å få vite. En slik praksis er nesten ikke til å tro. Trykker du imidlertid på kampanjeknappen, får du priser på noen av tilbudene som butikkene har rundt omkring. For øvrig forteller nettstedet ingenting om hvem og hva El-kjeden er. Etter mitt syn er det bare tull å ligge ute på nett hvis man ikke har noen mening med det. Da er det bedre å la være.
Terningkast: 1
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen