jobb og ledelse

På nett

Publisert Sist oppdatert

Førstehjelp til bilferien
www.vikingredning.no

Førsteinntrykket av hovedsiden er at den er nokså elegant og kjølig blå. I mine øyne skurrer det noe i forhold til den røde og grove logoen til Viking Redningstjeneste, jeg liker bedre at man bruker elementer fra logo i nettsteders layout, det gir bedre helhet. Veihjelpsnummeret blir gjentatt tre ganger ulike steder på hovedsiden, det synes jeg er bra. Siden er oversiktlig, hovedmenyen ligger til venstre, med den viktigste kontaktinformasjonen rett under. Det er bilder av konsernledelsen, samt telefonnumre til dem. Ser gjerne at det også legges ut epostadresser, samt mulighet for å laste ned høyoppløselige bilder av ledelsen. Det er lagt ut nøkkeltall for virksomheten, det hadde også vært greit å legge ut hele årsrapporten i pdf-format. Da jeg var innom nyhetssiden var den siste nyheten hele to måneder gammel, men nyhetene var iallfall datomerket, slik de skal være. Siden har også kortinformasjon på svensk, engelsk, tysk og fransk. Siden har søkemotor som gir treff etter dato.
Terningkast: 4


Brukervennlig bilutleie
www.nationalcar.no

National Bilutleie har lansert en ny nettside for bestilling av leiebil. Nettsiden har fått nytt utseende, tilpasset Nationals internasjonale standard. Hovedsiden er oversiktlig og gjør det lett for brukeren å orientere seg. Blikkfanget på hovedsiden er reservasjonsmotoren. Den er brukervennlig og gir en rask oversikt over hvilken type bil du kan bestille og hva den vil koste. Nettstedet kan leses både på norsk og engelsk. Videre navigering skjer gjennom toppmenyen. Her kan jeg lese om bilparken, hvor de ulike utleiekontorene ligger, stasjonsliste med vakttelefonnumre (det er bra), og mulighet for å leie bil i utlandet gjennom det internasjonale nettverket. Bra at prisene oppgis i norske kroner også ved leie i utlandet. Siden krydres også med linker til NAFs ruteplanlegger, og til værmeldingen fra Meteorologisk institutt. Det er godt tenkt. Jeg skulle gjerne sett at siden var mer pressevennlig med kontaktinformasjon på ledelse, bilder av dem, rapporter, nyheter etc. Sistnevnte momenter drar ned totalinntrykket.
Terningkast: 5

Stemoderlig behandlet
www.apotek1.no

Apokjeden har en lys og vennlig åpningsside med blant annet en rekke datomerkete nyheter. Videre navigering skjer gjennom toppmenyen. Ved å trykke på knappen for apotekutsalg får jeg opp en lenke til en pdf-fil. At den må lastes ned, er å gjøre det unødvendig vanskelig for brukerne. Under knappen «brosjyrer» står det at alle nye brosjyrer skulle legges ut på internett vinteren 2005. Da jeg var innom forsommeren 2005, så jeg ingenting til brosjyrene. Under knappen «nyheter» ble det nok et skuffende møte, her var det ingen nyheter, bare en henvisning om at det er lagt ut en tilbudsavis i butikkene. Her burde blant annet nyhetene fra forsiden vært. Navnene på ledelsen ligger også (ergerlig nok) på et dokument som må lastes ned. Her er det ingen kontaktinformasjon, kort-cv-er eller bilder tilgjengelig av lederne. Jeg får en følelse av at nettstedet ikke prioriteres. Det er rart, med tanke på at Apokjeden er Norges ledende, med 214 apotek og 2300 ansatte.
Terningkast: 2

Powered by Labrador CMS