Samfunnsansvar

Personbilbruken øker

Vi bruker bilen stadig mer. Personbilenes samlede kjørelengde økte med 1,8 prosent i 2015. El-bilbruken økte est, men forsatt utgjør el-bilen kun 2,6 prosent av kjøretøyparken.

Publisert Sist oppdatert

Norske kjøretøy tilbakela 44,3 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2015. Dette var en økning på 1,2 prosent fra 2014. Personbilenes samlede kjørelengde økte med 1,8 prosent til 34,4 milliarder kilometer i samme periode, skriver STatistisk sentralbyrå i sitt nyhetsbrev i fornmiddag.

Personbilenes kjørelengde utgjorde 78 prosent av den samlede kjøringen til norske kjøretøy i fjor. Ved siden av personbilene, er det de små godsbilene som dominerer trafikkbildet, målt i kjørte kilometer. Denne gruppen stod for 16,5 prosent av totalt kjørte kilometer i 2015 tilsvarende 7,3 milliarder kilometer. Dette var 1,1 prosent mindre enn i 2014. De store lastebilene hadde en andel av kjørte kilometer på 4,4 prosent, som utgjorde 2,0 milliarder kilometer. Dette var en svak økning på 0,2 prosent sammenliknet med året før. For buss var det minibussene som bidro til en nedgang i kjørte kilometer på 1,3 prosent, skriver SSB.

Dieseldrevne kjøretøy utførte 66,7 prosent av alle kjørte kilometer i 2015, 0,5 prosentpoeng mer enn året før. Den gjennomsnittlige årlige kjørelengden er også lengre for dieselbiler. Mens en bensindrevet personbil i gjennomsnitt ble kjørt 9 502 kilometer i 2015, ble dieselbilen kjørt 15 494 kilometer, heter det i SSB-statistikken.

Antallet el-biler øker raskt i Norge, men utgjorde fortsatt bare 2,6 prosent av kjøretøyparken ved utgangen av fjoråret. I 2015 er el-bilenes samlede kjørelengde beregnet til 939 millioner kilometer. Dette gir en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 13 100 kilometer. For el-personbiler er gjennomsnittlig kjørelengde beregnet til 12 987 kilometer, skriver SSB i sitt nyhetsbrev.

Powered by Labrador CMS