internasjonalt eu

Pizza-flopp i Kina

Satsingen på Peppes Pizza-restauranter i Kina floppet. Nå er 25 millioner kroner tapt og 200 ansatte sagt opp etter at kjeden i fem år har forsøkt å få kineserne til å spise deres pizza.

Publisert Sist oppdatert

- Det er klart at når man legger såpass mye av seg selv i et prosjekt, er det skuffende at man ikke får det til, sier den tidligere sjefen for Peppes utenlandssatsing, Ørjan Fredriksen, til Dagens Næringsliv.

Han solgte leiligheten sin og investerte alt han hadde i å bygge opp Peppes Pizza i Kina. Tidligere hadde han åpnet 40 restauranter i Norge. Men kineserne foretrakk kinamat - og hadde ellers andre, internasjonale aktører på matfronten å kunne handle hos.

- Vi undervurderte kompleksiteten i Kina. Det å bygge opp et nytt varemerke i Kina er nok mulig, men det krever så mye mer enn det vi hadde forstått, sier Sten Magnus, konsernsjef i Umoe Catering, til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS