Annonse
internasjonalt eu
Pizza-flopp i Kina
Satsingen på Peppes Pizza-restauranter i Kina floppet. Nå er 25 millioner kroner tapt og 200 ansatte sagt opp etter at kjeden i fem år har forsøkt å få kineserne til å spise deres pizza.
Annonse
- Det er klart at når man legger såpass mye av seg selv i et prosjekt, er det skuffende at man ikke får det til, sier den tidligere sjefen for Peppes utenlandssatsing, Ørjan Fredriksen, til Dagens Næringsliv.
Han solgte leiligheten sin og investerte alt han hadde i å bygge opp Peppes Pizza i Kina. Tidligere hadde han åpnet 40 restauranter i Norge. Men kineserne foretrakk kinamat - og hadde ellers andre, internasjonale aktører på matfronten å kunne handle hos.
- Vi undervurderte kompleksiteten i Kina. Det å bygge opp et nytt varemerke i Kina er nok mulig, men det krever så mye mer enn det vi hadde forstått, sier Sten Magnus, konsernsjef i Umoe Catering, til Dagens Næringsliv.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen