Annonse
nyheter
Polakker elsker shopping
Engelskmenn handler mest, polakker elsker å shoppe, tyskerne er mest prisbevisste, mens spanjoler har mest angst for framtiden.
Annonse
Det går fram av en fersk undersøkelse om privat forbruk i Europa som det tyske dagligvarekonsernet Metro har gjennomført i syv europeiske land, som står for 80 prosent av EUs bruttonasjonalprodukt.Britene brukte mest penger på forbruksvarer i fjor, med italienerne på andre plass, skriver Dagligvarehandelen. Kanskje ikke så rart at tre av ti briter i den samme undersøkelsen svarer at de nok lever over evne. Bare 12 prosent av tyskerne har det sånn. Annenhver tysker sier de tvert i mot ikke får sove om natta hvis de skylder penger. Gjeld påvirker søvnen til ungarerne i enda sterkere grad. Tyskerne er mest prisbevisste. Flertallet sammenlikner priser selv på små innkjøp.Å handle er en riktig fornøyelse. Det svarer nesten hver fjerde polakk ja til i undersøkelsen. Spanjolene er langt fra så sydlandske og bekymringsløse som vi kanskje har trodd. I undersøkelsen er spanjolene de største pessimistene. Nesten hver sjette spanjol er bekymret for framtiden.
Nylige artikler
Sveinung Rotevatn blir daglig leder i Bellona – går av som Venstre-nestleder
Kompetansekrisen: Et regnestykke som ikke går opp
Helsemyndigheter: Å merke ultraprosessert mat vil øke forvirringen
Regjeringen om Temu-toll: Gjør løpende vurderinger
Halverte sykefraværet med verktøy
Mest leste artikler
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Hvordan Hemsedal kommune halverte sykefraværet med STAMIs verktøy
Lise Lyngsnes Randeberg: Unge arbeidstakere i advokatbransjen jobber ulovlig mye
Iteras erfaringer med kriseledelse under Ukraina-krigen
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?