Annonse
nyheter
Polakker elsker shopping
Engelskmenn handler mest, polakker elsker å shoppe, tyskerne er mest prisbevisste, mens spanjoler har mest angst for framtiden.
Annonse
Det går fram av en fersk undersøkelse om privat forbruk i Europa som det tyske dagligvarekonsernet Metro har gjennomført i syv europeiske land, som står for 80 prosent av EUs bruttonasjonalprodukt.Britene brukte mest penger på forbruksvarer i fjor, med italienerne på andre plass, skriver Dagligvarehandelen. Kanskje ikke så rart at tre av ti briter i den samme undersøkelsen svarer at de nok lever over evne. Bare 12 prosent av tyskerne har det sånn. Annenhver tysker sier de tvert i mot ikke får sove om natta hvis de skylder penger. Gjeld påvirker søvnen til ungarerne i enda sterkere grad. Tyskerne er mest prisbevisste. Flertallet sammenlikner priser selv på små innkjøp.Å handle er en riktig fornøyelse. Det svarer nesten hver fjerde polakk ja til i undersøkelsen. Spanjolene er langt fra så sydlandske og bekymringsløse som vi kanskje har trodd. I undersøkelsen er spanjolene de største pessimistene. Nesten hver sjette spanjol er bekymret for framtiden.
Nylige artikler
Equinor bestrider forelegg fra Økokrim – vil ta saken til retten
Husbanken: Bostøtten dekker mindre av boutgiftene enn før
KI-utvalg slår alarm: Vil skrote hjemmeeksamen
Stor mangel på tilrettelagte boliger: Utbyggerne kvier seg, kommunene mangler penger
Norge mangler en boligplan for eldrebølgen
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse