nyheter

Redd for mat-Norge

Den franske matkjeden Carrefour kom seg fort ut av Norge. De eksisterende kjedene er så sterke at det er økonomisk uinteressant å etablere seg i Norge. Det sier tidligere nestsjef i NorgesGruppen, Knut Faremo, til bladet Dagligvarehandelen.

Publisert Sist oppdatert
Til tross for at Norge utgjør et stabilt marked med kjøpesterke kunder, tror Faremo at den eneste måten å etablere seg på i Norge er ved å kjøpe opp en eksisterende kjede.Han viser til etableringen av den tyske lavpriskjeden Lidl i Norge som eksempel på hvor vanskelig det er å få fotfeste her. Lidl har i dag i underkant av 50 utsalgssteder i Norge, men utgjør ingen trussel for de norske matkonkurrentene.En begrensende faktor er at norske kunder i stor grad ønsker merker og produkter fra sitt eget land. Det har blant annet ført til at Lidl har byttet ut tyske varer med norske merker.
Powered by Labrador CMS