Annonse
nyheter
Redd for mat-Norge
Den franske matkjeden Carrefour kom seg fort ut av Norge. De eksisterende kjedene er så sterke at det er økonomisk uinteressant å etablere seg i Norge. Det sier tidligere nestsjef i NorgesGruppen, Knut Faremo, til bladet Dagligvarehandelen.
Annonse
Til tross for at Norge utgjør et stabilt marked med kjøpesterke kunder, tror Faremo at den eneste måten å etablere seg på i Norge er ved å kjøpe opp en eksisterende kjede.Han viser til etableringen av den tyske lavpriskjeden Lidl i Norge som eksempel på hvor vanskelig det er å få fotfeste her. Lidl har i dag i underkant av 50 utsalgssteder i Norge, men utgjør ingen trussel for de norske matkonkurrentene.En begrensende faktor er at norske kunder i stor grad ønsker merker og produkter fra sitt eget land. Det har blant annet ført til at Lidl har byttet ut tyske varer med norske merker.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen