Annonse
Samfunn
Regjeringen vil bygge ut E18 som planlagt
Regjeringen går i Nasjonal transportplan ut fra at hele den første strekningen av prosjektet E18 Vestkorridoren fra Oslo mot Bærum bygges ut som planlagt.
Annonse
Det er stikk i strid med hva politikerne i Oslo, Akershus og representanter for Statens vegvesen ble enige om da de i sommer presenterte Oslopakke 3-avtalen, skriver Aftenposten. E18 Vestkorridoren-prosjektet var opprinnelig delt inn i to deler. Den første utbyggingsdelen av prosjektet gikk fra Lysaker til Strand og deretter videre til Ramstadsletta.
Det var enighet om at første etappe skulle bygges ut, men siste etappe ble det ikke enighet om. Nå vil regjeringen bygge ut hele strekningen, uten opphold.
For byrådspartiene er veien stikk i strid med kommunens og internasjonale klimamål. De frykter den vil føre til økt biltrafikk inn mot Oslo. SVs førstekandidat i Oslo, Kari Elisabeth Kaski, sier i en pressemelding at det er statens oppgave å støtte byer som vil redusere biltrafikken.
– Dersom staten er misfornøyd med forhandlingene de har gjennomført med Oslo og Akershus, så får de komme seg tilbake til forhandlingsbordet. Det finnes langt mer miljøvennlige transportløsninger for Oslo-området enn å bygge stadig bredere motorveier.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen