nyheter

Reiselivsguru slakter UD-rapport

Reiselivsguru Jens A. Riisnæs slakter Utenriksdepartementets omdømmerapport for norsk reiseliv.

Publisert Sist oppdatert
Utenriksdepartementet nedsatte i 2004 et bredt sammensatt omdømmeutvalg med representanter fra myndigheter, næringsliv og kulturliv.Etableringen av utvalget var resultat av en lengre prosess som tok utgangpunkt i at Norge gjennomgående er lite kjent utenfor landets grenser. Og i den grad vi er kjent, så er det ikke en bevisst strategi for å skape de norgesbilder vi ønsker at omverdenen skal ha av oss.Utvalget kom nylig med et knippe anbefalinger i en omdømmerapport. Det etableres et nasjonalt omdømmeforum ledet av utenriksministeren. Forumet skal arbeide strategisk og overordnet. Et sekretariat vil være ansvarlig for forumets anbefalinger.Det vil bli arrangert en nasjonal omdømmekonferanse høsten 2006. Det identifiseres og planlegges felles pilotprosjekt med sikte på igangsetting neste år. Finansiering av omdømmearbeidet sikres dels gjennom offentlig gruppefinansiering og dels gjennom samfinansiering av fellesprosjekter.Reiselivsguru Jens A. Riisnæs er ikke imponert over hva som har kommet ut av omdømmerapporten etter to års arbeid.- Jeg håper dette er godt nok til at det skjer noe. Men rapporten er upresis, uklar og helt uten eksempler. Jeg håper likevel det er et nødvendig trinn til neste fase, sier han.Riisnæs mener det er minst sju departementer i Norge som jobber med reiseliv, hvorav Utenriksdepartementet er det største.- Av profileringshensyn ville det vært en fordel å samle alle som driver med reiseliv i ett departement. Utenriksdepartementet bør konsentrere seg om politikk og ikke gi reiseråd.- Et departement som konsentrerer seg om reiseliv er ikke sikret suksess, men vil ha alle de nødvendige forutsetningene for å lykkes, sier han.- Vi kan ikke profilere byer. Byer er for folk som bor der. Send turistene til Bygdøy. La dem bli der og sett dem på nattoget til Bergen når det går. Den norske sjelen ligger ikke i byer som Moss, Lillestrøm eller Førde. Det er bare Bergen, Trondheim og Ålesund som har en slik sjel, sier han.- For hver natt man får betalt en turist til å bli i Oslo, øker muligheten for dårlig reklame for Norge, sier han.Riisnæs viser til at Norge trenger noe unikt å vise frem, som vinbønder i Frankrike og maleriprofessorer i Italia.ANBEFALINGERIKKE IMPONERTDÅRLIG REKLAME
Powered by Labrador CMS