Næringsliv
Rekordtall for Kid Interiør
Interiørselskapet Kid Interiør har blitt en gullgruve for Gundersen-familien fra Drammen. Selskapet vokser i rekordtempo og eierne tok ut et utbytte på 39 millioner i fjor.
Kid Interiør kan vise til et rekordresultat i 2002. Selskapet er Norges ledende interiørkjede på hjemmetekstiler, og selger gardiner, sengetøy og pyntegjenstander. Forretningsideen er å selge kvalitetsvarer til gunstige priser. Interiørselskapet som ifølge reklamekampanjen selger «steikje fine gardine» har blitt en real pengemaskin for eierne. Det er daglig leder Jul Andrew Gundersen jr. som eier selskapet sammen med sin far, Jul Andrew Gundersen sr. En tredjedel av selskapet eies av sønnen, mens faren kontrollerer to tredjedeler av selskapet som er lokalisert i Drammen.
- Vi mener at grunnen til suksessen er tro på det vi driver med, masse flinke folk og fokus på kostnader, sier Jul Andrew Gundersen jr.
STERK VEKST
Kid Interiør har røtter tilbake til 1937, men det var i 1992 at navnet Kid Interiør ble unnfanget. De siste ti årene har selskapet opplevd en formidabel vekst. Interiørkjeden har nå 65 butikker spredt rundt i Norge. Butikkene er hovedsakelig lokalisert i større byer og kjøpesentre. I 2002 omsatte Kid Interiør for 494 millioner kroner og driftsresultatet ble 53,9 millioner. Av dette tok Gundersen-familien ut et utbytte på nær 39 millioner. I 2000 omsatte selskapet for 280 millioner så veksten har virkelig tatt av de siste to årene. Kid Interiør har imidlertid ingen store planer om kraftig ekspansjon i Norge, og sikter heller ikke mot utlandet.
- Ser vi interessante lokaler vil vi vurdere nyetableringer, men vi ser ikke for oss noen kraftig vekst i antall nye butikker, sier Jul Andrew jr.
MANGE ÅRS HARDT ARBEID
Suksessen bak Kid Interiør er resultatet av mange års hardt arbeid og Jul Andrew Gundersen begynte å jobbe i selskapet allerede som 13-åring. Nå er han 34 år og leder for Norges ledende interiørkjede med rundt 450 ansatte. Faren Jul Andrew sr har trukket seg tilbake fra den daglige driften i selskapet og sitter nå som styreformann. Reklamekampanjen for Kid Interiør på TV har vært med på å skape økt kjennskap til merkevarenavnet Kid Interiør.
- Reklamekampanjen på TV har bidratt til folks bevissthet rundt vår interiørkjede, men hvordan det har bidratt til å øke salget er uvisst, sier Jul Andrew jr.
Kid Interiør | |||
Millioner | 2002 | 2001 | Endr. |
Driftsinntekter | 494 | 400 | 23,50 % |
Driftsresultat | 53,9 | 30,9 | 74,40 % |
Resultat før skatt | 47,6 | 21,3 | 123,50 % |
Kilde: Selskapet |