Næringsliv

Rema 1000 satser på kjente merkevarer

Mens de andre dagligvareaktørene skal øke andelen egne merkevarer betydelig i sitt sortiment, velger Rema 1000 en annen strategi. Kjeden satser på industriens merkevarer.

Publisert Sist oppdatert

Hele Rema 1000-konseptet er tuftet på at vi skal ha laveste prisnivå, samtidig som vi satser på kjente merkevarer av god kvalitet, sier administrerende direktør Tom Kristiansen i Rema 1000 International.

At de andre kjedene kommer til å øke andelen egne merkevarer i butikkene til opptil 30-40 prosent, bekymrer ikke Rema-ledelsen nevneverdig.

- Vi har en viss andel egne merkevarer, men det er ikke en stor del av omsetningen vår. Vi har heller ikke satt noe definert mål på andelen egne merkevarer, slik de andre aktørene har, sier han.

- Dere føler ikke at dette er en risikabel strategi når dere ser at alle de andre satser hardt på egne merkevarer?

- Nei, hvorfor kan ikke vi gjøre det motsatte? Vi går motstrøms, det har Rema gjort i alle år, og det gjør vi nå også.

Ingen nye konsepter

Rema 1000 har heller ikke satt i gang egne programmer for å kutte kostnader, slik andre kjeder har gjort.

- Vi har en kontinuerlig prosess når det gjelder å holde kostnadene nede. Det er ikke for ingenting at Odd Reitan lanserte ordet «kuttisme». Det lever vi etter.

Rema 1000 kommer verken til å lansere nye butikkonsepter eller ha egne stormarkedbutikker, men Rema 1000-butikkene vil variere i størrelse.

- Internt jobber vi alltid med enkle prinsipper, og nå jobber vi med forsterking. Vi skal forsterke og forbedre det vi gjør i dag, sier Kristiansen.

Kristiansen regner med at samarbeidet også vil gi lavere priser i non-food-segmentet. Rema 1000 har solgt både PC-er og DVD-er i sine butikker, og non-food er noe Rema kommer til å satse videre på.

- Dette vil du se i økende grad også hos oss. Jeg kan bekrefte at bransjeglidningen nettopp har begynt, sier Kristiansen.

Powered by Labrador CMS