jobb og ledelse

Rett i øret

En lydbok er god å ha mot masete baksetepassasjerer og for deg som ikke har tid til å lese den store snakkisboka. Markedet domineres av en elefant, mens tre mygg kjemper om resten.

Publisert Sist oppdatert
Her er noen av de mest solgte lydbøkene i 2004. Informasjonen er hentet fra bokhandlerkjedene Ark, Norli, Tanum og Interbok/Libris. NB! Listen er ikke rangert.

Er vi fremme snart? Det er femte gang poden spør, og dere har så vidt passert Lillestrøm. Med Albert Åberg på bilstereoen blir turen opp til påskefjellet betydelig hyggeligere både for voksne og barn. Litt krim på øret når du slenger deg på sofaen etter en lang dag i skiløypa er heller ikke dumt.

Påsketid er høysesong for lydboksalget. Det forteller Ellinor Formo, informasjonssjef i Lydbokforlaget.

- Vi merker stor interesse før de typiske bilferiene. Det gjelder påsken, utfartshelgene og sommerferien, sier hun.

Lydbøker for barn slår særlig an, men også krim og klassikere går unna. For voksne følger lydboksalget stort sett det vanlige boksalget. Ifølge Formo er kjøperne bokelskere som hører på lydbøker mens de gjør andre ting, som å kjøre bil, klippe plenen eller stryke klær.

- Det har kanskje noe med tidsklemma å gjøre, sier hun.

Det er totalt fire forlag som selger lydbøker på det norske markedet: Lydbokforlaget, Cappelen, Gammafon og Fono Forlag.

Med 750 titler er Lydbokforlaget en solid markedsleder. I fjor kom 124 nye titler (25 av dem i samarbeid med NRK), og i år kommer 130 til. Med 360.000 solgte eksemplarer endte fjorårets omsetning på 44 millioner kroner, opp fra 30 millioner året før. Lydbokforlaget eies av Aschehoug, Gyldendal, Damm & Søn og Stiftergruppen.

- Folk er blitt mer klar over lydbøker nå enn før, sier Formo, som forteller at 50 prosent av salget er lydbøker for barn.

MODERAT VEKST

Gammafon har spesialisert seg på lydbøker, musikk og PC-spill for barn. Det er opprinnelig svensk, og har eneretten på blant annet Astrid Lindgrens historier. Forlaget har 31 lydbøker på markedet nå, og slipper tre til innen sommeren.

- Lydbøker for barn er en produktkategori som er kommet for å bli, og den vil vokse jevnt og trutt. Men jeg forventer ikke en eksplosiv økning, sier Leyla Körner Øier, country manager for Gammafon Norge.

- Jeg jobbet flere år med CD-ROM- produkter for barn, og der ble det spådd fantastiske økninger. Det førte til at alle kastet seg på, og i 2001 var salget av CD-ROM-produkter for barn halvparten av hva det var i 97/98. Markedet ble ødelagt og prisene ble dumpet. Det er derfor viktig at man ser på hva som ligger bak tallene når man snakker om økningen i lydboksalget. Består økningen i nye og flere titler, flere utsalgssteder, eller selger man mer av eksisterende titler?

Prisene på lydbøker har falt de siste årene. Før kostet en lydbok 50-100 kroner mer.

- Salget har tatt av fordi mange lydbøker har vært på salg. Spørsmålet er om det vil fortsette, sier Halvor Haneborg, daglig leder i Fono Forlag, en annen liten utfordrer, med 150 titler.

Fono har skutt gullfuglen ved å kapre boksuksessene Da Vinci-koden, Ringenes Herre og Harry Potter i et marked Haneborg beskriver som tøft.

- Men vi merker et større sug etter lydbøker. Privatmarkedet har økt betraktelig i forhold til bibliotekmarkedet, men det har antagelig noe med bibliotekenes ressurser å gjøre. Jeg har tro på økt salg i fremtiden, sier han.

Det tror også Cappelen, som begynte å gi ut noen av sine titler som lydbøker for ett år siden. De har 16 titler på markedet, og kommer med 20 til i år.

- Vi merket den økende etterspørselen, og siden dette ligger så nært forlagets kjernevirksomhet var det en klar fordel for oss å gjøre det selv, både med hensyn til distribusjon og markedsføring, sier Mari Bjørkeng, redaktør i Cappelens lydbokavdeling.

Konkurransen mellom utgiverne av lydbøker er én ting. Men hva med konkurransen mellom lydbøker og vanlige bøker? I dag kommer ofte nye bøker samtidig som bok og lydbok.

- Det er en annen gruppe som kjøper lydbøker enn vanlige bøker. Lydbøker er spesielt populært blant menn, sier Bjørkeng.

- Men lydboken kommer aldri til å erstatte den trykte boken. Den er et supplement, sier Lydbokforlagets Ellinor Formo.

POPULÆRE TITLER
Charlie og sjokoladefabrikkenRoald DahlLydbokforlaget
Dickie Dick DickensRolf og Alexandra BeckerLydbokforlaget
DopplerErlend LoeCappelen
Drapet på Harriet KrohnKarin FossumLydbokforlaget
Emil i LønnebergetAstrid LindgrenGammafon
MarekorsJo NesbøLydbokforlaget
Pippi LangstrømpeAstrid LindgrenGammafon
RødhetteUnni LindellLydbokforlaget
Svein og rotta går for gullMarit NicolaysenLydbokforlaget
Ut og stjæle hesterPer PettersonLydbokforlaget


Powered by Labrador CMS