Næringsliv

Sampos røverkjøp

Storebrand og Skandia ga finske Sampo et røverkjøp da de solgte skadeforsikringen til finnene. Selskapets verdi er mer enn doblet siden salget for halvannet år siden. Eks-storebrander Ivar Martinsen i Sampos konsernledelse, mener Storebrand-ledelsen ikke forsto mulighetene i skadeforsikring.

Publisert Sist oppdatert

Analytikerne er samstemte. Sampo gjorde en kule av de sjeldne da de kjøpte If Skadeforsikring fra Storebrand og Skandia. Pengene flommer inn. I fjor tjente de 5,2 milliarder svenske kroner før skatt. I år blir det mer.

- Jeg forventer at resultat før skatt vil ende på nærmere syv milliarder, sier finansanalytiker Espen Bruu Syversen i meglerhuset ABG Securities.

Han vurderer verdien av If til knappe 50 milliarder svenske kroner.

- Finnene har gjort en skikkelig kule, konkluderer han.

Paavo Ahonen i Fim Securities vurderer også If sin verdi til nærmere 50 milliarder.

- Når man ser tilbake på det, har det vært en fantastisk handel for Sampo, sier analytikeren.

Per Grønborg i ABN AMRO Alfred Berg Danmark sier:

- Det var en svært gunstig pris. Min vurdering av Sampo baserer seg på at If er verdt 58 mrd svenske kroner.

- Burde ikke ledelsen i Storebrand forutsett dette? Selskapet tjente penger på det tidspunktet de solgte og det er bare to år siden?

- Det får du spørre dem om, ler Grønborg.

- Vi vil ikke gå inn i diskusjon med analytikerne. Vi er meget fornøyd med salget av If. Det var ledd i en bevisst strategi med å vekte seg ned i skadeforsikring, sier Nils Robert Hodnesdal, IR-sjef i Storebrand.

Han mener analytikerne pendler med vinden.

- Når resultatene er svake, graver de seg helt ned og når det går bra hausser de opp prisen. Vi får se hva som skjer, sier Hodnesdal.

SÅ DET TIDLIG

Sampo så utviklingspotensialet i If allerede da de kom inn på eiersiden høsten 2001, sier konserndirektør i Sampo med ansvar for bedriftsdivisjonen i If, Ivar Martinsen. Nordmannen ble med på flyttelasset fra Storebrand over i If. Nå styrer han rundt med 2000 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Danmark, og 350.000 bedriftskunder.

Skadeforsikring hadde vært gjennom en tøff tid da Storebrand fant tiden moden for å kvitte seg med andungen. Fra midten av 90-tallet stupte premiene og resultatene i skadeforsikring. De to gigantene Skandia og Storebrand tenkte likt. De hadde mistet troen på skadeforsikring. I januar 1999 samlet de skadevirksomhetene sine i et nytt selskap, If Skadeforsikring.

- Storebrand og Skandia konkluderte med at framtiden lå i pensjon og livsforsikring. De så på skadeforsikring som et umulig marked. Planen var hele tiden å kvitte seg med If, sier Martinsen.

Det klarte de. 5,4 milliarder svenske kroner fikk Storebrand i labben fra finnene for sin andel. Det priset hele If til 24 milliarder. Storebrand-sjef Idar Kreutzer uttalte da at salget brakte selskapet et betydelig skritt videre i strategien med å konsentrere virksomheten om langsiktig sparing og livsforsikring.

Det har utvilsomt gitt Sampo syvmilsstøvler. If er i dag den viktigste delen av Sampo, men Storebrand holder fast på sin vurdering.

- Skade er et modent marked, sier IR-sjef Hodnesdal.

På langsiktig sparing og livsforsikring er det derimot underdekning og store vekstmuligheter, mener han. Han tror ikke de gode tidene varer.

- All erfaring tilsier at skadeforsikring går i sykler. Gjensidige, blant annet, mener marginene vil gå ned, resonnerer Hodnesdal.

Ivar Martinsen følger ikke dette synet. Han mener Storebrand-ledelsen falt for eget grep da tallene var på det rødeste før årtusenskiftet.

- Man kunne unngått den store nedturen hvis man forsto skadeforsikring og tok konsekvensene av det, sier Martinsen.

Han mener at Storebrands skadeforsikringsvirksomhet fulgte markedet for mye og tok engasjementer med for mye risiko.

- Man satte helt enkelt til side gode risikovurderinger, sier Martinsen.

INGEN BØRSBOBLE

Et If-resultat pr 3. kvartal på ca. 5 mrd. krobner før skatt er voldsomt for et selskap som ble solgt med 24 milliarder på prislappen i mai 2004.

Hodnesdal i Storebrand mener at det kan bli en god stund til neste gang.

- Dette er et ekstraordinært resultat drevet av børsoppgangen. Det er to sider av skadeforsikring. Det er finansmarkedet og skade. Husk at skadereservene er investert i finansmarkedet og har gitt kjempeavkastning, sier han.

- Det er helt feil, parerer Ivar Martinsen i If. - Resultatet kommer fra forsikringsvirksomheten. Mesteparten av pengene våre er ikke plassert i aksjer, men i rentebærende papirer, noe Martinsen poengterer ikke har kastet spesielt mye av seg med dagens lave renter.

- Vi skulle gjerne hatt høyere avkastning på skadekapitalen, men det har med risiko å gjøre og hva vi har lov til å gjøre med kundenes penger, forklarer han.

KRAFTIG BUST

Martinsen mener det er snuoperasjonen i If som har gitt resultatene.

- Da vi startet opp If i 1999, var selskapet i en sørgelig forfatning. Det var elendig lønnsomhet i alle ledd. I starten var organisasjonen ganske fragmentert og vi fikk lite ut av samarbeidet, sier Martinsen.

To år senere kjøpte Sampo seg inn. De hadde i motsetning til sine norske og svenske medspillere langsiktige planer for selskapet.

- Noen vurderte på en annen måte, svarer Martinsen på spørsmål om hvorfor finnene så muligheter der Storebrand og Skandia så et svart hull.

Sampo viste raskt at de ville noe med If. Bo Ingemarson ble byttet ut, og inn i manesjen trådte Torbjørn Magnusson. Med seg hadde han en diger kost. Han skulle gjøre rent.

- Det ble en god del utskiftinger på ledersiden i 2002. Vi fikk kostnadssiden under kontroll. Forsikring handler om å forstå risiko og hvordan man skal håndtere den. Det har vi en ledelse som gjør nå, sier Martinsen.

- På slutten av 90-tallet brukte vi en krone og tjue øre på kostnader og utbetalinger for hver krone som kom inn i premier. I dag nærmer vi oss 90 øre. Det er en stor forskjell, legger han til.

TREHODET TROLL

Da finnene toget inn i styrerommet, valgte de å tenke nordisk, og spesielt norsk. Gunnar Rogstad og Ivar Martinsen, som ledet privat- og bedriftsmarkedet, ble trukket inn i konsernledelsen i Sampo. Rogstad har sluttet, og er erstattet av Line Hestvik. Siden har ytterligere en nordmann kommet til; Morten Thorsrud overtok industridivisjonen. (Men sitter ikke i konsernledelsen). Alle de tre forretningsenhetene er altså i norske hender.

- Jeg tror det er en stor styrke for oss at vi klarer å tenke nordisk, sier Martinsen.

Bortsett fra Baltikum-satsingen har ingen av lederne ansvar for geografiske områder. De er delt inn etter funksjoner. Martinsen opplever heller ikke kulturkrasj som noe problem.

- Forskjellen er større mellom de enkelte personlighetene enn mellom landene.

VRAKER BRANNFELLER

- Verden består av risiko. Det er det vi skal leve av, sier Martinsen.

Men forsikring er ikke salg.

- Vi skal ikke ta alt og finne på noe nytt hele tiden. Forsikring handler til syvende og sist om å håndtere usikkerhet. Noe av feilen tidligere var at man tok inn kunder for ukritisk. Det gjør vi ikke nå. Kunsten er også å si nei til kunder. Bedrifter som er rene brannbomber er ikke gode kunder. Samtidig jobber vi aktivt med å hjelpe dem til å sikre seg bedre.

En bedrift som brenner ned kommer ofte ikke i gang igjen fordi den faller ut av markedet. Derfor er det i alles interesse å sikre bedre, mener han.

Fakta om IF

If er Nordens største skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Brutto premieinntekt var 38 milliarder svenske kroner i 2004. Konsernet har cirka 6.800 ansatte.

If tilbyr skadeforsikringer for kunder i nasjonale markeder i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Baltikum. I tillegg tilbyr If nordiske kunder med internasjonal virksomhet service ved filialkontorer og via nettet.

If ble etablert i 1999 da norske Storebrands og svenske Skandias skadeforsikringsvirksomheter fusjonerte. I 2001 kom finske Sampo inn på eiersiden og i begynnelsen av 2002 slo Sampos skadeforsikringsvirksomhet seg sammen med If.

Den 6. mai 2004 kjøpte Sampo Skandias, Skandia Livs og Storebrands aksjer i If. Det innebærer at If nå er heleiet av Sampo.

Ris til egen bak

Da Storebrand forlot skadevirksomheten, var det for å konsentrere seg om liv- og pensjonsforsikring. Avskallet de solgte kan nå bli deres tøffeste konkurrent.

Som ØR tidligere har skrevet, er innføringen av obligatorisk tjenestepensjon hvor 600.000 ansatte i 130.000 bedrifter skal kjøpe pensjonsforsikring, gullklumpen banker og forsikringsselskap nå slåss om. If er en av dem.

- Jeg regner med at vi får inn den første kunden i løpet av uka, Ivar Martinsen lener seg godt tilbake.

- Dere kommer ikke litt for sent på banen?

- Nei, overhodet ikke. Bedriftene trenger ikke begynne å spare opp i pensjonsfond før i 2007. NHO anbefaler jo medlemmene sine å sitte på gjerdet.

Espen Bruu Syversen i ABG er ikke like sikker.

- Jeg tror de kommer til å slite med å få fart på den virksomheten. Jeg tror bankene blir en tøffere konkurrent for Storebrand, uttaler han. Martinsen tar det med knusende ro.

- Alle har en bankkonto og alle har en forsikring. Vi har en tredjedel av skadeforsikringene i Norge. Det er en bra kundebase å selge inn til, sier han.

Powered by Labrador CMS