Samfunn
Saudi-Arabias oljepolitikk mislykket: Mister markedsandeler i flere land.
Samtidig med at Saudi-Arabia økte oljeproduksjonen, noe mange analytikere mente var for å sikre seg andeler i et oljemarked under press fra amerikanske skiferolje og Irans inntreden med enorme reserver som tidligere har vært sanksjonsbelagt, viser nye tall at det motsatte har skjedd for kongedømmet.
Ifølge Financial Times har Saudi-Arabia mistet markedsandeler i mer enn halvparten av landene hvor de selger oljen sin de siste tre årene. Og det er særlig i store land som Kina, Sør-Afrika og USA at det har gått dårlig med strategien.
Selv om omleggingen av strategien ikke ble iverksatt før sensommeren 2014, viser tallene at det er særlig i løpet av det siste året at det har gått trått for saudiene.
Samtidig er ikke alle datakildene like klare. Avisen viser til andre beregninger som peker i retning av at Saudi-Arabia faktisk økte sine totale markedsandeler i 2015, men at de fortsatt ligger langt bak nivået i 2013.
Den sterkeste konkurransen ser ut til å komme fra land som Russland og Irak som har gått aggressivt inn i flere av Saudi-Arabias markeder, påpeker kilden til avisen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen