Næringsliv

Selger kjendisnavn til høystbydende

Personnavn selges til høystbydende av søkemotorer som Google og Sesam. Kronprins Haakon selger aviser for Aftenposten, standup-komikeren Shabana Rehman reklamerer for en hårklinikk, og Kjell Inge Røkke er lokkenavn for en astrolog. Nå skal justisministeren vurdere praksisen.

Publisert Sist oppdatert
Kjente navn blir ofte «googlet» på internett. Søkemotorene selger disse navnene til høystbydende. Hver gang noen søker på et solgt navn, dukker en annonse for et firma opp. Jo mer du betaler, jo bedre visning får annonsen. Dette er i ferd med å bli big business i Norge.Hver gang du trykker på annonsen tjener søkemotorselskapet penger, som det får fra den som eier annonsen. Personen bak navnet vet ikke om praksisen - og får heller ikke noe av inntektene. Norsk lovgivning gir dårlig vern mot at personers navn blir utnyttet av andre i kommersiell hensikt på søkemotorer.Samtidig skuffer søkegiganten Google inn penger, mens Schibsted ser store muligheter for det norske hjemmemarkedet.Det Schibsted-eide Sesam AS har kjøpt rundt 500 personnavn hos konkurrenten Google. Disse navnene bruker Sesam aktivt i markedsføringen av sin egen søkemotor.Den amerikanske internettgiganten er Sesams forbilde. Google har hatt eventyrlig suksess med salg av såkalte nøkkelord eller søkeord, og nådde en inntekt på svimlende 15,5 milliarder kroner i siste kvartal.AVISBUDET HAAKONNorske Sesam selger også navn. Søker du på kronprins Haakon hos Sesam, skulle man tro han hadde begynt i ny jobb som avisbud. «Få Aftenposten levert hjem til deg. 10 % rabatt,» heter det i annonsen der kronprinsens navn står i tittelen.Også navnene til kronprinsens far, mor, kone, og hans mindreårige barn, stesønn og nieser er til salgs hos Google. Samtlige navn i kongefamilien har Sesam kjøpt av Google.Sesam har kjøpt mer enn 5000 ord, hvorav 500 personnavn, og har brukt opptil 300.000 kroner i måneden hos blant andre Google for å skaffe maksimalt med trafikk til sin egen søkemotor. Typiske ord de kjøper, er faktaord, stedsnavn og kjente personer.SOLGT TIL HÅRKLINIKKNavnet til standup-komikeren og skribenten Shabana Rehman er kjøpt opp av tre ulike firmaer. Ved å søke på navnet hennes på Google kommer det opp betalte annonser som skal føre deg videre til Sesam, Internettkatalogen og - en hårklinikk!Det er legen Mohammad Mazhar Hussain som bruker Shabana Rehmans navn for å skaffe kunder uten hårlokker.- Jeg bruker norske Shabana Rehman som søkeord. Da mine klinikker ligger i Pakistan, Norge og Belgia, så er det nærliggende å fange pakistanernes interesse for klinikken i Pakistan når de søker på pakistanske personer eller navn som er kjente, forteller Hussain til Økonomisk Rapport.Shabana Rehman er ikke særlig komfortabel med at navnet hennes blir brukt på denne måten.- En persons navn bør ikke kunne kjøpes uten at vedkommende i det minste er orientert om det, sier hun til Økonomisk Rapport.VURDERES I DEPARTEMENTETJusprofessor og rettsinformatikkeksperten Jon Bings navn er kjøpt av Sesam. Hver gang du søker etter Jon Bing på Google, så dukker navnet hans opp med fete, blå bokstaver: «Informasjon om Jon Bing? Søk på Sesam nå!» Og hver gang noen trykker på annonsen, tjener Google penger.- Man kan diskutere om det er akseptabelt å drive forretninger med navn på den måten. Jeg var for eksempel ikke klar over at mitt navn blir brukt, sier Jon Bing.- Hva synes du om det?- Det krenker meg ikke at Google tjener penger på det, men i flere sammenhenger dukker det nå opp eksempler på at navnevernet burde blitt styrket, mener Bing.Justisminister Knut Storberget er også til salgs på Google. Sesam har kjøpt navnet hans. Under merket «Sponsored Links» står det: «knut storberget. Bedre treff på norsk politikk. Les om knut storberget på Sesam.no!»Justisministeren visste ikke at navnet hans var til salgs. Etter at Økonomisk Rapport har gjort justisministeren oppmerksom på trenden med å kjøpe folks personnavn, vil han undersøke saken nærmere.- Jeg har lest jusprofessor Jon Bings kommentarer med interesse. Lovavdelingen i Justisdepartementet skal snart etterkontrollere personopplysningsloven, og jeg har bedt dem vurdere om disse spørsmålene bør utredes nærmere, sier justisminister Knut Storberget til Økonomisk Rapport.Problemstillingen er ny, og i dag foreligger det ikke noen praksis på området. Derfor er det vanskelig å gå lenger i dag enn å si at det er problematisk, mener Jon Bings kollega, jusprofessor Are Stenvik.- Dette er et marked som er skapt dels av personens renommé, og dels av søkemotorselskaper som har kompetanse på søking. Det vil ikke være helt fjernt å tenke seg at den økonomiske gevinsten burde deles mellom de to kildene, sier Stenvik.MILLIARDBUTIKKØkonomisk gevinst kommer det til å bli, iallfall for selskapene som selger søkeord. Sesam-sjef Mikal Rohde beregner det norske søkeordmarkedet i år til å være et sted mellom 100 og 150 millioner kroner. Markedet er vanskelig å estimere fordi Google holder tett om tallene, og de er fullstendig dominerende i dag.- Vår andel er på sju-åtte millioner kroner, og vi har så vidt startet, sier Rohde.Han tror markedet kommer til å bli «kjempestort», og trekker sammenligning med USA der Yahoo! og Google har tatt 60 prosent av hele markedet for annonsering på internett, bare ved å selge nøkkelord. «Forsikring», «lån» og «finansiering» er hete ord som for eksempel en norsk bank vil være villig til å betale mye for, gjerne 50 kroner per klikk.I USA er det ekstremt. Spesielle ord for yrkesskader kan koste flere tusen kroner å kjøpe. Erstatningsadvokatene kjemper hardt for å få slike kunder.I Norge er det totale markedet for internettannonsering på rundt to milliarder kroner. Går utviklingen her samme vei som i USA, vil salg av nøkkelord i Norge snart utgjøre over én milliard kroner.- PEANØTTERSesam har kjøpt nøkkelord for rundt 300.000 kroner i måneden siden oppstarten før jul i fjor. Nå bruker selskapet om lag 100.000 kroner.- 100.000 i måneden er peanøtter, sier Rohde.Sesam har søkelogger og vet alt om hva brukerne søker etter. Rohde mener det er som å slåss med forsidene til VG. Det gjelder å ha dagsfriske nøkkelord.- Når brukerne er inne på båtulykken i Drøbak, da er vi dynamiske i kjøp av nøkkelord, sier han.- Tror du kjente personer vil kreve sin andel av kaken når navnene deres blir brukt?- Nei, det tror jeg ikke. Dette er samme diskusjon som nyhetskilder rundt om i verden har. Søkemotoren er det stedet du går inn i for å finne informasjon. Det vi sier, er at når vi setter sammen en pakke, så skal det passe med det du driver med. Du skal ikke kunne kjøpe ordet «BMW» hvis du selger Mercedes, sier Rohde.COPYRIGHT PÅ NAVNETAkkurat det samme forteller Google. Google skriver om tjenesten Adwords at «søkeordene og annonseteksten må være relevante med hensyn til webområdet, produktene eller tjenestene».Det er sikkert derfor kronprins Haakon selger Aftenposten på Sesam, at Google har solgt standup-komikeren Shabana Rehman til en hårklinikk, og at industrimagnaten Kjell Inge Røkke er lokkemat for en astrolog.Fotografen Marcel Leliënhof, hvis særegne navn er kjøpt av Sesam, har kanskje løsningen.- Det mest nærliggende ville være å «copyrighte» navnet og nekte dem bruk av det, sier han.Nettopp dét ser foreløpig ut til å være svaret, skal vi tro Google-talskvinnen Rachel Whetstone.- Vår politikk på nøkkelord er ganske enkel. Hvis du har et registrert varemerke, og du gjør oss oppmerksom på dets eksistens, vil vi ikke tillate andre å by på det, opplyser hun til Økonomisk Rapport.Men for kjente personer blir kanskje Googles løfte det samme som å tro på julenissen. Bortsett fra at julenissen er solgt han også. Fra Google til Sesam.• Kong Harald• Dronning Sonja• Kronprins Haakon (selges også av Sesam)• Kronprinsesse Mette-Marit• Ingrid Alexandra• Prins Sverre Magnus• Marius Borg Høiby• Sven O. Høiby• Ari Behn• Prinsesse Märtha Louise• Leah Isadorah Behn• Maud Angelica Behn• Øystein Stray Spetalen• Idar Vollvik• Kjell Inge Røkke (også www.runa.no)• Celina Midelfart• Eivind Reiten (også Petromagasinet)• John Fredriksen• Helge Lund• Grete Faremo• Tore Schei• Ingelin Killengren• Jon Bing• John G. Bernander• Kåre Valebrokk• Pål T. Jørgensen• Jens Stoltenberg• Kristin Halvorsen• Åslaug Marie Haga• Jonas Gahr Støre• Anne-Grete Strøm-Erichsen• Helen Oddveig Bjørnøy• Odd Roger Enoksen (også Petromagasinet)• Erik Solheim• Odd Eriksen (også Petromagasinet)• Liv Signe Navarsete• Øystein Djupedal• Bjarne Håkon Hanssen• Knut Storberget• Karita Bekkemellem• Trond Giske• Sylvia Brustad• Heidi Grande Røys• Terje Riis-Johansen• Helga Pedersen• Carl Ivar Hagen• Siv Jensen• Trond Birkedal• Erna Solberg• Per-Kristian Foss• Jan Tore Sanner• Jan Petersen• Kåre Willoch• Torbjørn Røe Isaksen• Leif Johan Sevland• Herman Friele• Odd Einar Dørum• Olaf Thommesen• Trine Skei Grande• Lars Sponheim• Gro Harlem Brundtland• Ole Gunnar Solskjær• John Carew• Jan Åge Fjørtoft• John Arne Riise (også www.nobok.com)• Steffen Iversen• Petter Solberg• Thor Hushovd• Kurt Asle Arvesen• Gunn-Rita Dahle (Flesjå)• Andreas Thorkildsen• Susanne Wigene• Bjørn Dæhlie• Jo Nesbø• Shabana Rehman(også myhairclinic.com)• Jostein Gaarder• Arthur Arntzen• Marcel Lelienhof• Jørn Hoel• Harald Heide-Steen• Knut Borge• Ole Paus• Tommy SteineDisse navnene har Schibsted kjøptKongefamilienI slekt med kongefamilienNæringslivLov og ordenMedierRegjeringenAndre politikereSportKultur og underholdning
Powered by Labrador CMS