Næringsliv

Selger pizza i el-butikken

Expert-butikkene i Trondheim lokker til seg kunder ved å selge Pizza Grandiosa til sjokkpris. Slik slår de tilbake mot at dagligvarebutikkene selger elektriske artikler. Og neste gang er det kanskje bleier du kjøper i el-butikken.

Publisert Sist oppdatert

Bransjeglidning er for tiden det store mantraet for alle som selger varer fra butikk i Norge, og går ut på at tradisjonelle dagligvarebutikker som Rema 1000, Rimi og Prix like gjerne selger DVD-spillere som melk til kundene sine. Dette er såkalte «no names»-produkter, merker ingen har hørt om. Store partier selges ut i en begrenset periode til en særdeles billig penge.

I løpet av to dager i fjor solgte Coop 8000 DVD-spillere til 399 kroner. Rema 1000 har hatt stor suksess med sin PC-satsing, og Prix har varslet at de skal selge PC-er flere tusen kroner billigere enn vi er vant til i elektrokjedene.

Denne utviklingen vil bli ytterligere forsterket fremover.

Skjeler vi til Tyskland, lavprisbutikkenes fødeland, er dagligvarekjeden Aldi blitt markedsleder på hjemmedatamaskiner og har oppnådd 30 prosent av markedet gjennom å drive en eller to kampanjer i året.

Bleieavtale på Expert

At dagligvarebransjen tråkker inn på andres markeder er en utvikling som vekker bekymring hos faghandlerne, som for eksempel Expert. Trond Bentestuen i Expert er like bekymret for bransjeglidningen som for Lidl, og i uken før Fotball-EM slo de tilbake. Da lokket Expert-butikkene i Trondheim med Pizza Grandiosa til godt under halv pris av det normale.

- Det ble en kjempesuksess. Vi solgte tusenvis av pizzaer, sier Bentestuen.

Han bekrefter at lokkevarer skaper trafikk til butikkene, og at det gir mersmak for Expert.

- At du vil finne produkter fra andre bransjer også hos oss er overveiende sannsynlig. Kanskje vi om noe tid kan lansere en bleieavtale hos Expert, sier Bentestuen.

Han peker på at det over tid har skjedd en bransjeglidning også fra faghandlernes side.

- I dag selger vi for eksempel digitale kameraer, mens vi for noen år siden ikke solgte kameraer i det hele tatt. Vi selger varmepumper, som tidligere var forbeholdt elektroinstallatørene, og vi selger datamaskiner, som vi bare for få år siden ikke solgte. Så dette går begge veier.

Totalmarkedet øker

Dagligvareanalytiker Geir Myklebust i Balanza tror all faghandel vil bli preget av bransjeglidning.

- Lavpriskjeder som Lidl tar gjerne sesongproduktene. Når våren kommer selger de hagesakser og gressklippere, og når golfsesongen kommer selger de ut billig golfutstyr. Dette er store operatører som kan kjøpe inn en hel produksjonslinje og transportere det i containere dit det skal. Det er klart at faghandlerne vil merke dette, sier Myklebust, som tror de mer spesialiserte faghandlerne, der det kreves bistand fra en kyndig person, vil være mest beskyttet mot bransjeglidning.

Kommunikasjonsdirektør Bentestuen i Expert tror at bransjeglidningen vil føre til et ytterligere prispress, men er ikke sikker på om alt handler om pris.

- Det er ikke noe problem for oss å levere like billige produkter som de andre, vi har jobbet i Kina i lang tid, og der kan vi bestille hva vi vil til den prisen vi ønsker. Men vi forsøker i sterkest mulig grad å gi folk gode produkter med høy kvalitet, for når de slår på produktet hjemme i stua, så er det kvaliteten som teller mest, ikke prisen.

Han forteller at den økte konkurransen fra Rema, Rimi og Prix også fører noe positivt med seg. Folks generelle interesse for elektroprodukter har steget. Totalmarkedet øker hele tiden.

- Den enkle resepten for oss er å være gode på det vi kan, altså eksperter på elektro. Det kommer dagligvarekjedene aldri til å bli.

Powered by Labrador CMS