Annonse
Næringsliv
Sesam ble giganttap
Mediekonsernet Schibsted har tapt 500 millioner på å forsøke å konkurrerer med Google.
Annonse
Sesam.no, som skulle konkurrere med Google, har blitt et av Schibsted dyreste feilgrep noensinne, skriver Finansavisen.
Siden 2005 har Schibsteds Søk svidd av over 500 millioner kroner på Sesam-satsingen.
Tallene for hele 2008 er ikke klare, men medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities anslår overfor Finansavisen at selskapet tapte 82 millioner kroner i fjor.
- Det ble altfor dyrt å prøve å bli en lokal Google, selskapet falt mellom to stoler, sier Schultz.
Tidlig i 2008 ble hele strategien for selskapet lagt om. Nå er sesam.no blitt et katalogredskap med mål om å skape en utfordrer til Eniro, en katalogside på linje med gulesider.no. Ambisjonene om å bli en stor søkemotor i konkurranse med Google er dermed lagt på hylla.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk