jobb og ledelse

Sexy champagne–øl til folket

Helt uten erfaring fra bryggeribransjen skal 33 år gamle Sigrid-Helene Risa ta fatt på oppgaven som den første kvinnelige styrelederen for et norsk ølbryggeri, nemlig Lervig Aktiebryggeri i Stavanger. Drømmen er å lage en sprudlende champagne-øl.

Publisert Sist oppdatert

Stavanger: Hun har kjøpt og drukket dem i Sør-Europa, ølflasker med champagnekork på. Ølen skal være fyldig, ikke søt, men veldig frisk på smak og være god å nyte til maten. Sigrid-Helene Risa erkjenner at hun er glad i champagne. Drømmen hadde vært å lage en vanvittig god champagne-øl.

- En sexy øl, ja, det forbindes kanskje med det. Vi skal spille på de gamle tradisjonene, men også være trendy og være i forkant når det gjelder produktutvikling. Da får vi muligheten til å markedsføre oss gjennom nyhetens interesse, sier 33-åringen til Økonomisk Rapport.

Det er langt mellom kvinnene i bryggeribransjen, og enda lengre er det mellom kvinner som besitter topposisjoner. I Bryggeriforeningen har de iallfall aldri hørt om kvinner som tidligere har innehatt styrelederverv. Nå er den barrieren brutt, og champagne-øl-drømmen tyder på at forbrukerne snart skal få merke endringer.

AP-POLITIKER

Risa har en allsidig bakgrunn. Hun har mellomfag idrett fra Høgskolen i Telemark, Bø. Dessuten har hun studert statsvitenskap ved Høgskolen i Lillehammer. Hun sitter i styrene i Rogaland fotballkrets og Jæren friluftsråd. Hun har bak seg to perioder for Arbeiderpartiet i kommunestyret i Sola, og gikk ut frivillig ved siste valg. Siden 1997 har hun jobbet for Scan One Tours, et lite event-selskap som hun nå er daglig leder for. Ølbryggeri er en annen skål.

- Skummelt? Nei, det trigger meg å være med på å bygge opp en bedrift, ikke minst en bedrift som har så mye tradisjon og lokalpatriotisme knyttet til seg. Jeg skal ikke kunne alt, jeg skal være med å få bryggeriet på plass og skaffe folk med best mulig kompetanse på området. Vi har Norges beste bryggerimester og et godt samarbeid med Mack, så jeg føler jeg står på en trygg plattform.

Inntil nå har hun ikke hatt mye kjennskap til den søte vørterlukten, den fete vanndampen som sprer seg i nabolaget til et bryggeri i drift. Hun har en ølgane som folk flest. Trass den manglende erfaringen var det hun som ble styreleder da nytt styre ble valgt for Stavangers nye bryggeri.

- Jeg kjenner mange av dem som står bak bryggeriet. Flere av dem, som Lauritz Hansen (eier Skagen Brygge Hotell, red.anm.), var ildsjeler da Lervig ble etablert for halvannet år siden. Lauritz satt i valgkomiteen for å få et nytt styre på plass. Dermed ble jeg spurt, forteller Risa.

Selv mener Risa at hun er god til å ha kontroll og oversikt. Hun er nøyaktig og strukturert. En stayer, noe som i denne bransjen er viktig. En god selger, som kan treffe kunder på alle nivåer. Dessuten har hun et godt nettverk, noe som er viktig i en bransje som ikke kan gjøre de store markedsstuntene.

VERDENSREKORD

Det skapte mye harme i lokalbefolkningen da Ringnes våren 2003 bestemte seg for å legge ned det tradisjonsrike Tou bryggeri. Ut av engasjementet kom Lervig Aktiebryggeri. Pilsen «Ein Te» ble lagd i all hast, produsert hos Mack i Tromsø. Nå skal ølen hjem.

Styrelederen står og småfryser i den store, tomme produksjonshallen i Vierveien i bydelen Hillevåg i Stavanger. Et par paller med pils står alene i hjørnet. Tappetårnet ruller hun med seg for bildets skyld. Ifølge henne skal det i løpet av våren gå varmt for seg her. Det skal settes ny verdensrekord i å bygge opp et bryggeri. Produksjonshallen skal fylles opp av et moderne anlegg som kan håndteres av bare tre personer. Totalt vil inntil 20 personer jobbe ved bryggeriet. Første tappedag er 25. juni, på dagen to år etter at selskapet ble stiftet.

Målet er å produsere 3 til 3,5 millioner liter øl de første årene. Da har Lervig en markedsandel totalt sett på 13 prosent. Markedet er definert som området mellom CB i Kristiansand og Hansa i Bergen, men enkelte produkter kan muligens bli solgt andre steder i landet. I tillegg selger bryggeriet mye eplemost, det tappes i Skien, og er et produkt som trolig vil selges flere steder enn lokalt.

NISJEPRODUKTER

Nå ser styrelederen etter en daglig leder. Det må være en som både har kunnskap og den rette selgerprofilen. Ambisjonene er det ikke noe i veien med. Målet er å brygge verdens beste øl, gjerne nisjeøl som før nevnte champagneøl, øl til pinnekjøtt og lyst øl for sommeren. Årets juleøl fikk bra kritikker og ble utsolgt noen dager før det burde.

- Vi har ikke mulighet til å ha et altfor stort sortiment. Vi må få utviklet en basisøl og sesongøl med god kvalitet, nisjeøl kommer etter hvert. Produktutvikling er kostbart.

- Gjør dere noe med pilsen «Ein Te», den kunne vel smakt bedre?

- Jeg tror jeg kan våge meg til å si at vi skal lage «Ein Te» som skal ha litt mer smak og fylde, svarer hun diplomatisk.

I et marked hvor konkurransen er hard og marginene presset, akter ikke Lervig å konkurrere på pris i butikkene. Risa er ikke sikker på at de engang behøver å være til stede i alle matvarekjedene. Selger noen kjeder bra med Lervig-øl, er det kanskje nok.

- Rogaland er et matfylke, og det vil vi kople oss opp mot. Forbrukerne er veldig bevisste på kvalitet i dag. Når det gjelder utebransjen er de veldig opptatt av service og tilgjengelighet, noe som er vel så vesentlig som pris, mener Risa.

STERKE EIERE

Rett før jul ble det hentet inn 10,5 millioner kroner i frisk kapital. Fra tidligere har Mack vært storeier i bryggeriet. Flere av de viktigste utelivsaktørene i Stavanger er også på eiersiden. Nå kom også Kristoffer Stensrud, en av eierne i Skagenfondene, inn. Stensrud blir største eier i bryggeriet.

Risa forteller at de er i startgropen når det gjelder å legge markedsføringsstrategi, men at de er opptatt av å bli så synlig som mulig i markedet. Det vil skje gjennom tradisjonelle distribusjonskanaler, presentasjonslokale på bryggeriet, bedriftsbesøk og turisme.

- Og så ønsker vi oss en stor lastebil med et stort skilt som kan markedsføre Lervig-navnet.

Målet er å tjene penger innen 2007. Alt før det er bonus. I så fall kan hun kanskje feire med å sprette korken på sin nye champagne-øl.

Aksjonærer i Lervig
Største eiere
Kristoffer Stensrud45,4 %
Mack Ølbryggeri AS34,7 %
BD Trading AS4,7 %
Victoria Hotell AS3,9 %
Hansen-Brødrene2,3 %
LIQCON AS1,9 %
Noralarm AS1,5 %
Ovenpaa AS1,1 %

Powered by Labrador CMS