Annonse
ledertips
Si unnskyld på meningsfylt vis
Å bare si «unnskyld» i forbifarten har ikke samme effekt som en mer gjennomtenkt unnskyldning.
Annonse
Mark Goulston, blogger, konsulent og forfatter av boken Just Listen, skriver i et innlegg hos Harvard Business Review om hvordan du kan si unnskyld på meningsfullt vis. Han deler prosessen inn i tre trinn:
- Innrøm at du tok feil og si unnskyld. Beskriv hva du gjorde som var feil og fortell at du er lei deg for det.
- Vis at du forstår hva slags innvirkning det du har gjort har på andre. Prøv å sette deg i den andres sted. Du skal ikke nødvendigvis konkludere med hva den andre tenker og føler, men du kan si hva du tror effekten var. «Jeg tror det jeg gjorde førte til at du ble alvorlig bekymret.»
- Fortell hva du vil gjøre annerledes i fremtiden slik at det ikke skjer igjen.
Les også om hvordan Jon Risdal, forfatter av boken «Unnskyld», beskriver Den gode unnskyldning.
Nylige artikler
Omkamper er ikke et tegn på svak ledelse – det er prisen for sterke fagmiljøer
20 helsedirektører har pendlerbolig – koster 3 millioner kroner i året
– Vi kan streike i månedsvis
Lokale SV-profiler misfornøyd med Bergstø – vil ha ekstraordinært landsmøte
Arbeidslivet er ikke rigget for Gen Z
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Arbeidslivet er ikke rigget for Gen Z
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen
Lederandelen i Kommune-Norge synker: En analyse av utviklingen fra 2005 til 2024