Næringsliv

Siler ut hvem som får bli kunde

Forsikringsselskapene er ikke proffe nok. Det mener forsikringstopp Arild Ingierd. Den tidligere toppsjefen i Dyno leder forsikringsselskapet NEMI, som takker nei til 85-90 prosent av kundene som ber om forsikringstilbud.

Publisert Sist oppdatert

Arild Ingierd mener at for sterk vekst vil skade selskapets bunnlinje. Norway Energy & Marine Insurance (NEMI) er et nisjeselskap for utvikling og salg av forsikringsløsninger til bransjene energi, næringsliv, rederi, havbruk og luftfart. Selskapet tilbyr også spesialløsninger til større bedrifter, kommuner og institusjoner. I 2005 begynte selskapene også med transportforsikringer. NEMIs virksomhet retter seg hovedsakelig mot det nordiske markedet med unntak av internasjonal sjøforsikring og havbruk.

NEMI-sjef Arild Ingierd kan være fornøyd med den økonomiske utviklingen i skadeforsikringsselskapet. Brutto premieinntekter økte med 34 prosent i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet økte fra 26,1 til 41 millioner kroner.

Forløperen til NEMI, Norsk Energiverk Forsikring (NEFO), ble etablert i 1989 som et bransjecaptive (gir anledning til å formalisere egenforsikring ved å etablere et eget forsikringsselskap) med et stort antall vannkraftprodusenter i Norge og senere Sverige som eiere. Selskapets virksomhet ble i slutten av 1990-årene utvidet til også å dekke andre kundegrupper enn vannkraft, og selskapet gikk over fra å være et rent captive til å drive en bredere skadeforsikringsvirksomhet. NEMI gjennomførte en større emisjon i slutten av mai og ble notert på Oslo Børs i juni i år. Emisjonen ble overtegnet fem ganger. Før børsnoteringen var Ingierd på roadshow i London sammen med tilrettelegger ABG Sundal Collier. De besøkte seks profesjonelle investorer sammen med meglerhuset, og alle tegnet seg i emisjonen. Investorene synes å sette pris på skadeforsikringsselskapet, og aksjekursen har økt med nær 50 prosent i forhold til emisjonskursen.

Ingierd har vært med i styret siden NEFO ble etablert i 1989. I 2000 ble Ingierd engasjert for å lage en ny forretningsstrategi for det daværende NEFO som gikk ut på å vurdere nye forretningsområder, bygge opp en effektiv organisasjon, søke allianser og synliggjøre verdier med tanke på en fremtidig børsnotering. I 2001 ble han ansatt som administrerende direktør med oppdrag å gjennomføre den nye forretningsplanen for selskapet.

Alle mål i NEMIs forretningsstrategi skal bunne i kundenærhet, krav til lønnsomhet og risikospredning.

- Det er kundene med sine krav som danner grunnlaget for vår virksomhet, og eierne som skaffer den nødvendige kapitalen med krav om avkastning. Det er våre medarbeidere som binder dette sammen og skal sørge for at så vel kunder som eiere er fornøyd med oss, sier Ingierd.

Selskapet er et nisjeorientert forsikringsselskap med flere ben å stå på. NEMI legger stor vekt på en balansert portefølje innenfor sine virksomhetsområder.

Ingierd sier NEMI legger stor vekt på kundenærhet, fleksibilitet og en mest mulig korrekt prising av risiko. Det legges mindre vekt på volum og markedsandeler. Han er mer opptatt av hva selskapet kan vise til på bunnlinjen.

- Det er viktig at det etter at skadene er betalt, også er igjen penger til å betjene den kapitalen som er investert i selskapet, sier han.

Selskapet har god tilgang på forretning og har en akseptgrad på 10-15 prosent av de kundene det blir spurt om å gi tilbud til.

SELEKTIV VURDERING

NEMI legger stor vekt på risikospredning og vil begrense avhengigheten av et enkelt forretningsområde. Risikospredning skal oppnås gjennom diversifisering mot ulike forretningsområder. I selskapets langtidsplan legges det opp til en balansert vekst mellom de enkelte forretningsområdene. Det relativt volatile sjøforsikringsområdet skal maksimalt utgjøre 35 prosent av porteføljen. I dag utgjør sjøforsikring rundt 28 prosent.

Forretningsområdene som har vokst mest de siste to årene, er næringsliv og sjøforsikring. Ingjerd mener for sterk volumfokusering og vekst kan skape vekstsmerter som fort kan gå utover lønnsomheten. NEMI beveget seg inn i transportforsikring fra januar i år, og Ingjerd har stor tro på at dette området vil vokse fremover.

- Det kan dukke opp nye forretningsområder de nærmeste årene, men Ingjerd er sparsommelig med informasjon om hvilke områder som kan være aktuelle.

Ingjerd tror sammensetningen i produktporteføljen fremover vil være relativt stabil. Han mener det viktigste er å ha en balansert styring av porteføljen i forhold til risiko og lønnsomhet.

Arild Ingjerd mener NEMIs konkurransefortrinn er at selskapet har en unik faglig kompetanse. NEMI-sjefen er åpenbart stolt av selskapets ansatte.

- Vårt fremste konkurransefortrinn er dyktige medarbeidere med lang erfaring innenfor de bransjer vi dekker. Vi legger også vekt på gode modeller og tilgang til statistikk og databaser som grunnlag for prising av forsikringer. NEMI legger stor vekt på å ha et nært og godt forhold til forsikringsmeglerne i bransjen. De er et viktig bindeledd til kunden og gjør en viktig jobb for forsikringsgiverne.

Ingierd erkjenner at pris er en viktig parameter for kundene når de skal velge forsikringstilbyder, men sett under ett er det helheten i forsikringsløsningen som bør veie tyngst.

Innenfor forretningsområdene energi og næringsliv er Gjensidige NOR, Vesta og If de største konkurrentene. Ingjerd sier NEMI er lykkelig som liten i kampen mot gigantene.

- Jeg kan vanskelig se at våre konkurrenter har noen konkurransefordeler i kraft av sin størrelse sier han.

Innen sjøforsikring er Lloyds, Bluewater, Norwegian Hull Club og Gard de største konkurrentene.

- Er det plass til alle de små forsikringsselskapene, eller vil det bli konsolidering?

- Konsolidering skjer i de fleste bransjer, sier han uten å ville gå noe nærmere inn på om sjansen for å spise andre eller bli spist er størst.

- Hvordan ser dere på fremtidsutsiktene?

- Vi har sagt at vi vil ha 1,1-1,5 milliarder i premieinntekter om noen år. Det kan også komme ett til to nye forretningsområder.

- Skal dere stjele kunder, eller tror dere på økt totalmarked?

- Vi leter etter nye markedssegmenter for vekst og er også åpen for nye forretningsområder. Det er hard konkurranse i bransjen, og det stilles store krav til seleksjon og korrekt prising. Så langt har vi kommet godt ut av konkurransen med de store, og vi har i dag en kundeportefølje med god spredning.

Med fartstid som Dyno-sjef har Ingierd tatt med seg tankegangen fra industriens krav til lønnsomhet.

- Lønnsomheten innenfor forsikring har vært for lav i mange år. Vi har sett en markert bedring innenfor skadeforsikring i de to siste årene. Så får vi håpe at bransjen også fremover vil vektlegge kravet til lønnsomhet og korrekt prising fremfor volum og markedsandeler. Vi bør nå ha lært at det er farlig å gjøre overskuddene avhengig av avkastningen i finansmarkedene, avslutter han.

10 største aksjonærerNorway Marine & Energy Insurance

Norway Marine Insurance* 9,1%
Selvaag Invest7,8%
JP Morgan5,5%
Skagen Vekst5,2%
Sabaro Investments Ltd4,4%
Agder Energi AS4,1%
Fraternitas AS3,3%
Tafjord Kraft2,7%
Bank of New York, Brussel Branch2,7%
Bergenshalvøens Komm. Kraftsel.2,4%
Investeringsselskap hvor de
største aksjonærene er ansatt i NEMI
Fordeling premieinntekter
Energi19%
Næringsliv23%
Spesialløsninger17%
Sjø28%
Havbruk12%
Transport1%

Tall i millioner kroner
1. halvår1. halvår
20052004
Brutto forfalt premie417,4382,39,2%
Driftsresultat4126,157,1%
Resultat før skatt262,6900,0%

Powered by Labrador CMS