Annonse
nyheter
Sju råd før du gir bedriften din navn
Det er mange hensyn en gründer må ta før navnet på bedriften bestemmes. Her er sju råd.
Annonse
Nettstedet workingsolo.com har sju tips å komme med til gründere som ønsker å finne det ideelle navnet til sin nystartede bedrift.Siden navnet ofte er det første andre kjenner til av bedriften din, må du bruke navnet som et viktig verktøy. Unngå vage navn. Tenk på hva som er kjernevirksomheten. "Knuts teppeservice" er et bedre navn enn "ABC Industrier". Noen, som kunstnere og designere, liker å inkludere sitt eget navn i firmanavnet. Dette kan hjelpe med å personliggjøre ditt produkt eller tjeneste, og det er enklere å unngå konflikter i forhold til navnelikhet med andre bedrifter.Fordi du ønsker at ditt firmanavn skal bli snakket om av andre, slik at flere får kjennskap til det, må du sørge for at det er lett å forstå og gjenta videre. Kortere navn er lettere å huske enn lange navn.Tenk fremover ved valg av firmanavn, slik at det kan vokse med bedriften. Navnet "Hvorsomhelst Videoreparasjon" kan begrense et firma som ønsker å ekspandere til å kunne reparere andre elektroniske artikler, eller begynne med salg av disse. Sørg for at navnet vil overleve korte trender.Navnet ditt må være unikt, ettersom to firmaer ikke kan operere under det samme navnet. Det er en god idé å lage en liste over tre eller fire alternative navn før du registrerer det.Når du velger et firmanavn, skriv ned en liste over mulige navn og prøv dem ut på venner og familie. Ikke forhast deg i prosessen. Forsøk å leve med hvert navn for en periode, og se hvilket du er mest komfortabel med.Husk at firmanavnet ditt også må se bra ut når det skrives ned på papiret. Dette er slik de fleste vil se firmanavnet ditt først. Skriv firmanavnet på flere forskjellige måter, og eksperimenter med hvordan det ser ut i forskjellige størrelser og skrifttyper. Er det lett å stave? I tillegg har et navn først i alfabetet alltid en fordel fordi mange kataloger lister opp firmanavn alfabetisk.Bruk designere for å lage logo og brevhode. Nå for tiden kan du få veldig bra resultater selv med et moderat budsjett. Ikke ta sjansen på å lage en hjemmelaget logo.1. Lag et navn med mening2. Sørg for at navnet er lett å forstå og uttale3. Velg et navn du kan leve med og vokse med4. Gjør navnet unikt5. Se om det passer6. Ser det bra ut på papiret?7. Bruk designere for å få en profesjonell logo
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen