Annonse
kommentarer
Skal det være en subsidie?
Annonse
Ikke et spesielt vanskelig spørsmål å svare på. Ikke engang den mest ihuga og konservative bedriftsleder ville vært i tvil: Klart vi vil ha subsidier. Så mye som mulig. Det blir som å vandre ned på Plata i Oslo og spørre om noen har lyst på en røyk.Derfor er det ikke noe å si på at kraftkrevende industri og rederstanden hyler i kor fordi det stilles spørsmål ved subsidieordningene. Men det betyr ikke at de har rett.I begynnelsen av mars kom det som etter lange prosesser kan bli nådeskuddet for norsk shipping. Det regjeringsoppnevnte Rederiskatteutvalget kom med sin innstilling. NHH-professor Guttorm Schelderup ledet utvalget som kommer med karatesparket mot norske redere:Utvalget vil avvikle refusjonsordningen, nettolønnsordningen og sjømannsfradraget. Nå er forslaget ute på høring.I Rederiforbundets lokaler trenger man neppe all tiden frem til høringsfristen går ut i juni. Administrerende direktør Marianne Lie i Norges Rederiforbund brukte ikke mange minuttene før hun konkluderte: Norsk skipsfart blir nedlagt dersom subsidiene fjernes.La oss tenke oss at Rederiforbundet har rett. At svært mye av norsk skipsfart flytter ut. Da er spørsmålet: Gjør det noe?Jeg mener svaret er nei. Subsidiene fører til økt aktivitet i rederinæringen, både i form av kapital og arbeidskraft. Og dermed mindre aktivitet i alle andre næringer. Dette kan ikke norsk økonomi være tjent med.La oss ta et eksempel: Olav Nils Sunde er en av Norges rikeste menn. Han har gjort en god jobb med å bygge opp Color Line til å bli en habil pengemaskin. Likevel får han flere hundre millioner i subsidier til de ansatte om bord i båtene sine. Dette gir ham en kostnadsfordel som gir ham økt konkurransekraft i forhold til for eksempel norske konferansehoteller, som er i direkte konkurranse med Color Line. Subsidiene er med andre ord konkurransevridende. Derfor er de farlige. Kapitalen og arbeidskraften bør brukes der den gir en best mulig avkastning. Til beste for norsk økonomi. Subsidier forkludrer dette bildet og gir alle andre næringer enn de som får subsidier en ulempe.Dermed har regjeringen en viktig jobb å gjøre. SV har historisk ment at subsidier til rederinæringen er en uting. Nå har partiet endelig en mulighet til å gjøre noe med det. I en tid da arbeidskraft i mange sammenhenger er en knapp ressurs i Norge, vil det å fjerne subsidiene til rederiene kunne frigi både kompetanse og kapital til annen konkurranseutsatt virksomhet. Det er helt klart en positiv utvikling. Mye tyder på at SV og regjeringen ikke kan gjøre annet enn å komme norske redere i møte.Viljen til handling synes å være langt større i opposisjon enn i posisjon. Også for SV.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen