Næringsliv

Skal erobre Europa

Det hele startet med tre kloke hoder og en ide. Etter kort tid la de Skandinavia for sine føtter. Så erobret de ett nytt land i året. Nå skal de virkelig innta Europa, fra hovedkontoret i Sarpsborg.

Publisert Sist oppdatert
Det er ikke en hær soldater som er i anmarsj, mot Europa, men svært så fredelige softwareutviklere fra Sarpsborg.- Det var meg, broren min og en til. Vi fikk en god ide, sier konsernsjef og gründer i Compusoft Jan Lindstad. Slik startet eventyret, om en god ide som i løpet av få år ble til et internasjonalt konsern, med 140 ansatte i 12 land i Europa, pluss Sør-Afrika.- Vi så at dette måtte være et stort marked, sier Lindstad. I 1989 var eventyret i gang.WINNERCompusoft lager sofware-løsninger for design av kjøkken og bad. Kundene er kjøkkenforhandlere i Skandinavia og Europa, samt baderomsforhandlere i Norge.- Forhandlerne hadde behov for et komplett program som tegnet og visualiserte kjøkkeninnredningen for kunden og samtidig utarbeidet et fullstendig pristilbud mens kunden var i butikken, sier Lindstad.Enkelt, men enestående.Programmene som fantes på markedet på slutten av 80-tallet laget strekskisser av kjøkkeninnredningen. Pristilbudet måtte kjøkkenselgerne regne ut manuelt og kundene fikk det først i posten flere dager etter. Men så: daglig leder for Compusoft Norge, Jørn Gondrosen, setter seg foran PCen på Lindstads kontor. Ved hjelp av kjøkkendesignprogrammet Winner tegner han inn en kjøkkeninnredning. Den kommer fram på skjermen med bjørk på skapfrontene. Gondrosen snur og vender på bildet så rommet og innredningen vises fra flere vinkler. Med noen enkle tastetrykk bytter han til et kjøkken i mørk kirsebær. Vinduer, dører og kjøkkenfliser er på plass i PC-rommet nøyaktig der kundene vil ha dem eller har det hjemme hos seg selv. Det samme skjer på badet.- Programmene som fantes var utviklet for ingeniører og var altfor kompliserte. Vi lagde et helt nytt tegneprogram som var lett for kjøkkenforhandlerne å bruke. I tillegg var det et godt salgsverktøy, sier Lindstad.Kjøkkenforhandlerne jublet.DATTERSELSKAPInnen utgangen av 1994, fem år etter unnfangelsen, hadde Compusoft kapret en markedsandel på 75 prosent i Skandinavia. Etter å ha lagt Skandinavia for sine føtter, på rekordtid, inntok softwareprodusenten ett nytt land hvert år de neste 7-8 årene.- Vi var svært godt fornøyd med den markedsandelen vi hadde oppnådd i Skandinavia, sier Lindstad.Fra 1994 til 2005 økte Compusofts omsetning fra 11,5 til 106 millioner kroner og datterselskaper ble etablert i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Sveits, Frankrike, England, Belgia, Nederland, Portugal, Spania og Sør-Afrika.Etableringen av datterselskaper er en viktig årsak til Compusofts suksess, ifølge Lindstad.Konkurrentene bruker agenter og distributører i nye markeder. Det er langt billigere enn å bygge opp sin egen organisasjon, men gir ikke på langt nær like god service overfor kjøkkenforhandlerne, hevder han.- Vi ønsket å ha full kontroll i alle ledd slik at vi kunne garantere kundene høy kvalitet på produkter og service. Vi er det eneste selskapet i bransjen som har bygd opp en fullstendig salgs- og serviceorganisasjon i de landene vi er i, sier Lindstad. Compusoft bruker tre prosent av omsetningen hvert år til opplæring og videreutvikling av ansatte i de 13 landene de befinner seg i.- Hvis du gir kundene god service, går salget mye lettere. Vi har nesten ikke mistet en eneste kunde siden vi startet, sier Lindstad. Det er han stolt av.KATALOGEREn annen hemmelighet bak Compusofts suksess er katalogisering. Katalogiseringen sysselsetter en stor del av konsernets ansatte på heltid. Compusoft har registrert priser og vareutvalg fra mer enn 500 kjøkken- og utstyrsprodusenter av hvitevarer, benkeplater, oppvaskkummer, kjøkkenvifter med mer. Katalogene er ajourført til en hver tid og ligger inne i designprogrammet Winner. Kjøkkenselgere kan raskt hente fram priser på alt et kjøkken kan inneholde på sin datamaskin mens kunden er i butikken. Produktkatalogene med priser fra kjøkken og utstyrsleverandørene blir registrert på inntil 11 språk og levert til kjøkkenforhandlerne over hele Europa samtidig- Vi starter aldri salg av programvare i et nytt marked før vi har nok support- og katalogpersonell på plass. Vi er den eneste som gir servicegarantier på kataloger, sier Lindstad, som også har mange oversettere blant sine ansatte. I 2002 fikk selskapet årets Entrepreneur of the year - pris for sin gode service.ANSATTE EIERI lokalene til Compusoft som ligger ned en stikkvei rett etter ærverdige Hafslund hovedgård på sørsiden av Sarpebrua, jobber et tyvetalls ansatte, for det meste fra Sarpsborg og Fredrikstad.- Ikke en eneste utvikler har sluttet hos oss så lenge vi har holdt på, forteller Lindstad. I databransjen for øvrig har de fleste bedriftene problemer med å holde på folk for tiden.I 2001 fikk alle ansatte mulighet til å kjøpe aksjer i selskapet. To tredeler av arbeidsstokken slo til på tilbudet. Nå eier de nesten 30 prosent av sin egen arbeidsplass.- Det bidrar til at alle ansatte tenker langsiktig, sier Lindstad, - og slik blir det en mer rettferdig fordeling av kaka, legger han til. De siste tre årene har omsetningen i Compusoft økt med gjennomsnittlig 20 prosent hvert år. Resultatet før skatt har i gjennomsnitt økt med 65 prosent årlig i samme periode.SKAL BLI STØRST- De nærmeste årene skal vi først og fremst fokusere på markedene vi er etablert i. Det er et stort marked og det er mulighet for betydelig vekst i mange år.I dag har Compusoft over 10 prosent markedsandel i sin nisje i Vest-Europa. I landene selskapet har vært lengst har de allerede kapret 30-40 prosent av markedet.- Da vi etablerte oss i Tyskland i 1995 hadde vi 14 konkurrenter. Nå er det to av betydning igjen, sier Lindstad, og forteller om konkurrenter som dumpet prisene ned mot null for å sikre seg vedlikeholdskontrakter osv.- Det krever hardt arbeid å komme inn i et nytt marked, sier han. I Vest-Europa er det 40.000-50.000 kjøkkenbutikker. 5000-6000 av dem bruker software fra Sarpsborg.- Vekstpotensialet er stort og nå kjenner vi konkurrentene. Vi regner med å oppnå en betydelig markedsandel i Vest-Europa, sier Lindstad. Det er bare fortroppene som er sendt ut til nå.- Vi regner med å være markedsleder i Vest-Europa i løpet av få år.SØR FOR EKVATORCompusoft har gjort hverdagen enklere og mer lønnsom for kjøkkenselgere verden over. Nå er de i ferd med å gjøre det samme for produsentene av kjøkken.- De siste årene har vi jobbet mer mot produsentene, forteller Lindstad.Selskapet har utviklet programvare som skal optimalisere produksjonsprosessen til små og store fabrikanter av kjøkken og kjøkkenutstyr. Blant annet blir svinn redusert til et minimum.Det er her Sør-Afrika kommer inn i bildet.Landet kan bli arnestedet for en ny nisje for Compusoft på sikt.Sør for Ekvator er det sjelden store kjeder som Huseby, HTH osv som selger kjøkken. Der kjøper kundene skreddersydde kjøkken rett fra verkstedet. Det er små bedrifter som er overlatt til seg selv og kalkulatoren. I Europa foregår kanskje 10 prosent av kjøkkensalget på den måten.- I Sør-Afrika har vi bygget opp kompetanse på denne typen kjøkkensalg og har lansert et helt nytt produkt, Winner Optimum. På sikt kan det åpne for ekspansjon til nye markeder. Vi jobber dessuten med flere nye produkter som vi vil lansere i løpet av de neste 12-18 månedene, sier Jan Lindstad, 17 år etter at han kastet seg inn i kjøkkenbransjen for fullt.

Compusoft asa
20042005
Driftsinntekter98,0 mill106,0 mill
Driftsresultat21,4 mill26,4 mill
Res. før skatt21,6 mill26,2 mill
Ant. ans. 2005:120, hvorav 20 i Norge
Største eiere:Jan Lindstad26 %
Øivind Lindstad25,4 %
Ansatte29,7 %

Powered by Labrador CMS