Næringsliv

Skitpreik og topp informasjon

Hans Geelmuyden mener norske bedrifter stikker kjepper i hjulene til økonomiavdelingene sine og kaster bort verdifull tid. - Geelmuyden tar feil, mener Petter Gudmundseth.

Publisert Sist oppdatert
- Pælm ut rådgiverne som foreslår at dere skal bruke tid på trykte årsrapporter, og trykk smått, sa Hans Geelmuyden på Økonomisk Rapports Farmand-seminar i forbindelse med utdelingen av priser til landets beste årsrapporter.- Årsrapporten i trykt form er utdatert, den har få lesere og koster mye penger, sa Geelmuyden. Han mener at selskapene må tenke nytt når de skal informere eierne sine, og viste frem årsrapporten fra hans selskap Geelmuyden.Kiese, som er på 16 sider.Til sammenligning er Statoils årsrapport og beredskapsrapport på til sammen drøye 200 sider.- Norske selskaper legger hele økonomiavdelinger brakk halve året for å lage disse rapportene, tordnet han, mens han gikk rundt under lysekronene på Hotell Bristol. - Vår årsrapport inneholder kun de viktigste tallene, resten av historien om selskapet fortalte vi gjennom Dagens Næringsliv.Geelmuyden anslo at mellom 150 og 200 millioner kroner brukes på årsrapporter i Norge i året.Geelmuydens løsning er å bruke internett, som han mener bør være hjertet i den finansielle rapporteringen. Han brukte selskapet E-Co Energi som eksempel. De sender ut et postkort som informerer om at deres årsrapport er lagt ut på nettet. På den måten sparer de penger, og oppfyller det lovpålagte kravet om at årsrapporten skal leveres i trykt form.TÅKELEGGINGSamtidig gikk Geelmuyden hardt ut mot norske selskapers bruk av propaganda og tåkelegging i årsrapportene. Han sammenlignet det med den amerikanske katastrofen Enron.Show your weaknesses and be rewarded var slagordet Geelmuyden introduserte under seminaret.Hvis selskapet ditt ser ut som det er perfekt i årsrapporten, betyr jo det for potensielle aksjonærer at selskapet er fullpriset. Hvorfor skulle noen ha lyst å investere i et selskap som har fullbyrdet alt av potensial? Det er jo ingen mulighet for gevinst der, sa Geelmuyden. Han anbefaler norske bedrifter å fortelle hva som er problemene deres, og på den måten vise sitt potensial.- Vær ærlige, vis at dere rydder opp, og cut the crap, var den tydelige meldingen fra Geelmuyden.Geelmuyden fikk svar.- Geelmuyden tar feil, sa Petter Gudmundseth, administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået Gazette, som hjelper mange selskaper med å utforme årsrapportene sine.KOMMET FOR Å BLIGudmundseth mener at den trykte årsrapporten har kommet for å bli, men er enig med Geelmuyden i at internett bør brukes bedre.- Selskapene bør utnytte årsrapportenes muligheter, og de bør være for flere enn bare finansanalytikere, sa Gudmundseth. - Årsrapporten er en mulighet for selskapet til å presentere seg selv, vise hvem de er gjennom bilder, layout og tall. Det er ingen grunn til at rapportene skal være kjedelige.Gudmundseth trakk frem det svenske selskapet MTG, som har brukt årsrapporten til å presentere seg selv som stor, større, størst. Rød tråd I rapporten er at selskapet er stort, og at størrelse virkelig har noe å si. Rapporten presenterer alle aspekter ved selskapet, og årsrapporten kommer pakket inn i et verdenskart som viser hvor utbredt MTG er.UNIK MULIGHETJeg tror ikke alle blir fornøyd dersom du leverer kun elektronisk, sa sjefredaktør Kjell Hugvik i Statoil. Han ser på årsrapporten som en unik mulighet til å fortelle historier om selskapet til kunder og eiere.- Geelmuydens forslag om å sende årsrapporten som postkort er en morsom tanke, men foreløpig tror jeg det er ventet at vi leverer rapporter på trykt form, sa han.Hugvik mener at utviklingen er på vei mot webløsninger, men fastslår at Statoil vil fortsette å levere trykte årsrapporter så lenge det er lovpålagt.
Powered by Labrador CMS