Annonse
Næringsliv
Skviset av daglivarebutikkene - åpner egne butikker
Rune Forsberg og Hval Sjokoladefabrikk viser muskler og etablerer egen sjokoladekjede. Forsberg nektet å betale det han kaller korrupsjonsbidrag til dagligvarebaronene. Og derfor er han så godt som ute av dagligvarekjedene.
Annonse
Et steinkast fra E18 i utkanten av hvalfangerbyen Sandefjord møter vi Norges svar på Willy Wonka, sjokaladefabrikkeieren i Roald Dahls bok Charlie og sjokoladefabrikken. Rune Forsberg, gründer og daglig leder i Hval, slenger ut en lang arm og hilser. Han insisterer på å starte intervjuet med en tur inn i sjokoladeproduksjonen.SUNN SJOKOLADEI dag er det sjokoladeglassert marsipan som trykkes ut på første produksjonslinje. Marsipankulene bades i sjokolade, avkjøles, vendes og bades en gang til. Så samles kulene i passe mengder, veies, fylles i bokser, veies igjen, før merkelapp og datostempling klistres på. Underveis stemples hver enkelt sjokolade med en liten hval på undersiden. Alt skjer automatisk og Forsberg kjenner hver minste detalj i prosessen.Han er ikke før ferdig med å forklare marsipansjokoladenes vei fra råmarsipan til marsipansjokolader, før han står med hånden full av gelehvaler i et utall farger og smaker. Det er like før han kaster alle godsakene i været i ren entusiasme.- Og dette er mørk sukkerfri sjokolade, sier han og snurrer 180 grader rundt.- Smak, den er god!Sukkerfritt er noe Forsberg skal satse mer på framover. Slankesjokolade. Ikke fordi han mener det er noe galt med sjokolade med sukker, nei, tvert imot. Ifølge Forsberg er det sunt.- Det er ikke farlig før du spiser mye sjokolade og lite middag. Tre-fire kuler om dagen. Ikke mer enn 50 gram. Det er helt perfekt.- Er det nøtter på, er det rett og slett veldig sunt.Forsberg setter fram en liten gardintrapp, klatrer opp og åpner lokket på kjempekjeler med sjokolade, lys og mørk og til og med gul med appelsinsmak. - Vi har en sju meter høy og sju meter bred tank med sjokolade her borte. Den er så stor at du kan bade i den.Han har tenkt tanken, men har ikke badet.Det ville Willy Wonka gjort.KOPIERINGFør vi skal snakke om det som skjedde for et år siden, da han møtte makta og korrupsjonen i dagligvarekjedene, som han bestemt kaller det, må vi se produksjonen av de etter hvert så omtalte sjokoladeplettene. De små runde sjokoladene med små fargerike non-stop inni. Sjokoladeplettene ble raskt en bestselger innen sjokolade i løsvekt. Ganske raskt ble den også kopiert av konkurrentene Minde og Brynhild Gruppen. Senere kopierte også Nidar den fargerike sjokoladebiten, ifølge Forsberg. Hval har saksøkt Minde og rasler med sablene overfor Nidar også.- Hvis ikke de slutter med å kopiere oss, må vi saksøke dem også. Fargeplettene er vår største suksess, sier Forsberg.Kopiering er det ene store problemet en liten produsent som Hval sliter med. Det andre er at de stenges ute fra dagligvarekjedene. For et år siden var det nettopp Forsberg og Hval som sto fram og sa fra om ukulturen i dagligvarebransjen, der leverandørene ble presset til å betale diverse hyllebonuser for i det hele tatt å få ha varene sine i kjedenes butikker. En kultur der store sterke produsenter betaler for å presse ut små konkurrenter. Saken vakte stor oppsikt. Både politikere og Konkurransetilsynet tok affære.- Det er ikke mulig for små produsenter av dagligvarer å få varene sine fram til markedet. Det er dødsdømt å lage næringsmidler i Norge hvis du ikke heter Orkla, så lenge eierne av kjedene tar betalt for å gi leverandørene plass, sier Forsberg og trekker fram et eksempel.- I en kjede var kravet at vi skulle betale 400.000 kroner for en 14-dagers kampanje. Hvis vi betalte, fikk vi være inne i kjedens butikker med produktene våre et år. Kjeden skulle ha bonus av kampanjesalget, pluss andre bonuser. Det ville blitt lite igjen til oss, sier Forsberg.Han betalte ikke, verken da eller senere, og ble kastet ut, forteller han.- Jeg har gitt opp dagligvarekjedene, sier han. Et drøyt år er gått. Til tross for mye oppstyr om hyllebetaling og trusler fra både politikere og tilsyn, tror Forsberg det meste er som før.UT AV DLFDa Dagens Næringsliv blåste den såkalte hyllesaken i dagligvarebransjen på nyåret i fjor, var Forsberg omtrent den eneste leverandøren som turte å tale makta i dagligvarebransjen midt imot. Etter det har han uttalt seg svært lite om saken.- Jeg har ikke lyst til å bli husket for å si fra om et korrupt system, men for å lage god sjokolade, sier Forsberg og peker på en skål med håndlagde sjokoladekonfekter med kirsebær, kakako og nøtter i ulike fasonger. Vi har forflyttet oss til Forsbergs kontor. På veien gikk vi over hvalmønstrede gulvtepper og åpnet dører med hvalhåndtak.Forsberg har ikke bare sagt takk og farvel til dagligvarekjedene. I sommer meldte han seg også ut av sin egen interesseforening, Dagligvareleverandørenes Forening. Nok en gang i protest mot uredelighet, slik han ser det.Dråpen som fikk begeret til å flyte over for Forsberg, var DLFs årsrapport, prydet med medlemmenes logoer på forsiden, blant annet Hval Sjokoladefabrikk. I rapporten viser DLF til Konkurransetilsynets rapport som kom i kjølvannet av hyllesaken og skriver: Rapporten sa at betaling for hylleplass i mange tilfeller har kommet forbrukerne til gode (fordi kjedene får lavere innkjøpskostnader red.anm).I tilsynets egen rapport står det imidlertid en setning til som DLF har utelatt i sin årsberetning. Den lyder slik: Dette er ikke en selvfølge i et konsentrert marked som Norge. Forsberg ville ha setningen med i årsberetningen, ville ha skriftlig hemmelig avstemning. Det fikk han ikke gjennomslag for. Det ble ikke flertall for å endre teksten. Da tok Forsberg sin hatt og gikk nå i sommer.- Jeg kan ikke være med i en organisasjon som mistolker Konkurransetilsynet med vilje slik at konklusjonen sammenfaller med egne interesser. Det er så stygt, så stygt og det går ikke an. En kan si det slik at DLF støtter et korrupt system, sier Forsberg.- Det er lettere å snakke om alt dette nå når jeg ikke lenger er medlem av DLF, sier han. Forsberg kan ikke skyte helt vilt fra hofta mot dagligvarekjedene likevel. Fremdeles går mesteparten av Hval Sjokoladefabrikks salg av sjokolade i løsvekt gjennom dagligvarekjedene, via svensk-finske Candy King, eid av finske Fazer.- Candy King betaler hylleplass for å ha enerett på løsvektsalg i kjedene, sier Forsberg. Omtrent halvparten av Hvals omsetning er løsvektsalg.NY KJEDEForsberg og Hval Sjokoladefabrikk har ikke latt seg knekke av makten i dagligvarebransjen. Tvert imot er et nytt hvaleventyr i ferd med å vokse fram i den gamle hvalfangerbyen.- Da vi sa nei til dagligvarekjedene, måtte vi finne andre måter å øke omsetningen på, sier Forsberg. Inspirert fra utlandet, ikke minst Belgia, gikk han til sitt eget styre og fortalte om sine planer. Forsberg ville åpne egne butikker bare med sjokolade fra Hval. Styret sa nei, men angret og sa så ja likevel. Det har de ikke angret på siden. Det første Sjokoladeriet var på plass før jul i fjor, i Porsgrunn, så fulgte Moss og Elverum på nyåret. Nå skal hovedstaden og flere andre byer erobres. Planen er seks Sjokoladerier til før utgangen av 2006 og fem-seks nye hvert år framover. Forsberg planlegger landets første sjokoladekjede. Det langsiktige målet er cirka 30 Sjokoladerier spredt over hele landet. Fra nyttår skal organiseringen endres til franchise-system.De første månedene har salget gått over all forventning og budsjett, ifølge Forsberg selv.Men egne hyller krever større utvalg.- Vi skal lage nyheter hele tiden. Det elsker forbrukeren. For meg er hverdagen snudd helt på hodet. De siste tre årene har vi kommet med et nytt produkt hvert år. Det siste halve året har vi laget 20 nye.Alle nyhetene er tenkt og smakt fram av konditormester Forsberg selv.- Jeg stoler på min egen smak, sier Forsberg, som kan skilte med både NM-tittel og seier i nordisk mesterskap i kakebaking. Trofeene henger i glass og ramme på veggen. Det gjør også Hvals mål og visjon. Stikkordene er: Kvalitet og Mot.FAKTAEiere: 439 aksjonærer.Ansatte: Cirka 12 årsverk pluss ekstrahjelp
2004 | 2005 | |
Omsetning: | 30,9 mill | 31,1 mill |
Driftsresultat: | 2,1 mill | - 935 000 |
Årsresultat: | 2,1mill | - 1,2 mill* |
- 700.000 i etterberegnet sjokoladeavgift. Hval har stevnet Staten for å få tilbakebetalt beløpet. 500.000 er tap som følge av Minde Sjokoladefabrikks kopiering.