Annonse
Næringsliv
Slakter UD-rapport
Reiselivsguru Jens A. Riisnæs slakter Utenriksdepartementets omdømmerapport for norsk reiseliv. Han er opptatt av å formidle den norske kulturarven, fjorder, fjell og fosser som turistene vil huske.
Annonse
Utenriksdepartementet nedsatte i 2004 et bredt sammensatt omdømmeutvalg med representanter fra myndigheter, næringsliv og kulturliv. Etableringen av utvalget var resultat av en lengre prosess som tok utgangpunkt i at Norge gjennomgående er lite kjent utenfor landets grenser. Og i den grad vi er kjent, så er det ikke en bevisst strategi for å skape de norgesbilder vi ønsker at omverdenen skal ha av oss.Utvalget kom nylig med et knippe anbefalinger i en omdømmerapport. Det etableres et nasjonalt omdømmeforum ledet av utenriksministeren. Forumet skal arbeide strategisk og overordnet. Et sekretariat vil være ansvarlig for forumets anbefalinger. Det vil bli arrangert en nasjonal omdømmekonferanse høsten 2006. Det identifiseres og planlegges felles pilotprosjekt med sikte på igangsetting neste år. Finansiering av omdømmearbeidet sikres dels gjennom offentlig gruppefinansiering og dels gjennom samfinansiering av fellesprosjekter.IKKE IMPONERTReiselivsguru Jens A. Riisnæs er ikke imponert over hva som har kommet ut av omdømmerapporten etter to års arbeid.- Jeg håper dette er godt nok til at det skjer noe. Men rapporten er upresis, uklar og helt uten eksempler. Jeg håper likevel det er et nødvendig trinn til neste fase, sier han.Reiselivsguruen har klare synspunkter på hvordan Norge bør bygge merkevare og markedsføre seg overfor utenlandske turister. Han vil samle alle departementer som jobber med reiseliv i et eget reiselivsdepartement. Riisnæs mener det er minst sju departementer i Norge som jobber med reiseliv, hvorav Utenriksdepartementet er det største.- Av profileringshensyn ville det vært en fordel å samle alle som driver med reiseliv i ett departement. Utenriksdepartementet bør konsentrere seg om politikk og ikke gi reiseråd.- Et departement som konsentrerer seg om reiseliv er ikke sikret suksess, men vil ha alle de nødvendige forutsetningene for å lykkes, sier han.- Vi kan ikke profilere byer. Byer er for folk som bor der. Send turistene til Bygdøy. La dem bli der og sett dem på nattoget til Bergen når det går. Den norske sjelen ligger ikke i byer som Moss, Lillestrøm eller Førde. Det er bare Bergen, Trondheim og Ålesund som har en slik sjel, sier han.- For hver natt man får betalt en turist til å bli i Oslo, øker muligheten for dårlig reklame for Norge, sier han.Riisnæs viser til at Norge trenger noe unikt å vise frem, som vinbønder i Frankrike og maleriprofessorer i Italia.- Norge bør profilere seg sterkere på fjell, fjorder og fosser. Det norske kulturlandet er kanskje det flotteste i verden, sier han.MYGG I NORDJens A. Riisnæs reiser mye på kryss og tvers i Norge for å holde foredrag. Da pleier han ofte å trekke frem verdenskartet og peke øverst på det bittelille landet øverst i nord, nemlig Norge.- Se hvor lille Norge er. Vi må komme til verden og markedsføre oss, verden kommer ikke til oss, sier han.Riisnæs sier det produserer frustrasjon å markedsføre Norge feil og mener det ville være bedre å ikke markedsføre i det hele tatt, for da slipper det å slå negativt ut.- Du kan ikke profilere noe på et objekt som du ikke kjenner. Vi må ta vare på kulturlandskapet vårt, sier han.Globetrotteren gjorde for mange år siden en reise gjennom Norge på kartet og fant frem alt han kunne av interesse innenfor kulturarv og historie. Riisnæs mener dette er informasjon som Norge bør benytte i markedsføringen overfor utlendinger.- Norge må utvide listen over hvordan vi vil markedsføre oss. Det må settes en standard. Vi kan ikke bare få besøk av videregående skoler eller bridgeklubben på tur, fyrer han løs.Riisnæs har konkrete anbefalinger om hva Norge bør gjøre for å bygge merkevare. Noen av dem vil han ruge på inntil det kommer en telefon fra utenriksminister Jonas Gahr Støre.For første gang i norsk turisthistorie kan det nå med sikkerhet fastslås hvilken posisjon Norge har som reisemål. Faktum er at Norge hittil ikke har klart å skape en tydelig posisjon i det internasjonale turistmarkedet, blant turister med interesse for naturbaserte ferieopplevelser. Det viser en omfattende markedsundersøkelse Innovasjon Norge gjorde i samarbeid med MMI i november 2005. Undersøkelsen tar utgangspunkt i 14.000 turister i 13 land. Mulighetene for forbedring er gode. Det er mulig for Norge å utvikle en tydeligere posisjon i tiden fremover som vil trekke flere turister til landet.Den største utfordringen i forhold til våre konkurrerende naboland, spesielt Sverige, består trolig i å skape langt større klarhet i forhold til hva Norge skal ta sikte på å bli kjent for, og deretter kommunisere posisjonen effektivt og konsekvent.En viktig konklusjon fra Innovasjon Norges arbeid med å stake ut en tydeligere kurs for Norges utvikling som turistreisemål er denne: Norge må utvikle et skarpere og mye tydeligere særpreg som reisemål som markedsføres både mer aktivt og mer konsekvent - både for å nå frem med et tydelig budskap, men like mye for å styrke reiselivsnæringenes muligheter for å oppnå fremgang gjennom markedsføring, innovasjon, samarbeid og kompetanseutvikling.Visste du at...... i 2005 ble det skrevet mer enn 6700 artikler, sendt 164 tv-innslag og 22 radioinnslag om Norge som reisemål, ifølge Innovajon Norge.- Den omtalen er verdt mer enn 304 millioner kroner, sier internasjonal prosjektleder Heidi M. Dahl ved Innovasjon Norges kontor i Storbritannia.Uklar Norges-profil
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen