jobb og ledelse

Slik er det nye jobbintervjuet

Vis det, ikke si det. Det er nøkkelordene når man søker jobb hos The Boston Consulting Group (BCG). Den gamle reglen jobbsøkere forteller om hvor initiativrike og ansvarsfulle de er, er bortkastet. Nå er det caseoppgaver som gjelder.

Publisert Sist oppdatert

Jobbintervjuer med anledning til selvskryt, glem det. Håpefulle jobbsøkere får praktiske oppgaver de må løse. Og BCG er ikke alene om en slik praksis. Mange av Norges store bedrifter benytter seg av denne metoden når de ansetter nye personer. Telenor, Gjensidige, Hewlett-Packard og KPMG er blant selskapene som bruker caseoppgaver. Metoden er på fremmarsj i Norge. Det får Økonomisk Rapport bekreftet gjennom en ringerunde til landets største selskap.

Når BCG ansetter, stilles det høye krav. Ketil Gjerstad er rekrutteringsansvarlig i BCG og har ansvaret for å gjennomføre case med kandidatene. Han sørger for at jobbkandidater får kjørt seg med oppgaver fra virkeligheten i ansettelsesprosessene, som kan være opptil ni runder.

- Hvert case har utspring i en tidligere erfaring som intervjueren har fra bransjen, sier Ketil Gjerstad.

METODENE

Grunnleggeren av BCG, Bruce Henderson, begynte med caseoppgaver på 60-tallet da han ansatte folk til sitt konsulentbyrå i Boston. Systemet blir hele tiden justert og utviklet slik at det tilpasses området der det skal benyttes.

Han forteller at det er forskjellige måter å bruke case på.

- Poenget med caseoppgavene er å se hvordan en kandidat reagerer på problemstillinger. Derfor er ikke selve svaret det vesentlige. Vi er ute etter måten kandidaten tenker på, om han er strukturert og hva slags analytiske egenskaper han har, sier Gjerstad.

- Hvordan finner dere ut av dette?

- Det er flere måter å gå frem på, noen bedrifter benytter seg av brainteasers (hjernetirrere). Vi bruker mer kvantitative oppgaver. En brainteaser er spørsmål som hvor mange rotter finnes i London, eller hvor mange telefonkiosker er det på Manhattan? Dette er oppgaver som går på hvordan kandidaten resonnerer, men har lite feste i virkeligheten. Vi lager heller oppgaver basert på tidligere bransjeerfaringer. Kandidaten får tall å jobbe med, og dermed ser vi både hvordan han resonnerer og hvordan det står til med tallforståelsen. En som er på intervju hos oss, kan få spørsmål som går på å senke kostnader i en bedrift eller estimere hvor stort et marked er. Det at oppgaven har utspring i tidligere erfaringer, gir også søkeren et innblikk i hva vi driver med her i BCG.

- Hvor avgjørende er caset i intervjusammenheng?

- Vi bruker mer enn halvparten av tiden under intervjuene på case, så de teller en hel del. Man kan absolutt miste jobben hvis man ikke klarer en av oppgavene.

- Er det noen ulemper ved denne formen for intervju?

- Det eneste jeg kan si er at vi ikke får se hvordan kandidatene fungerer i samarbeid med andre. De jobber jo sammen med den som intervjuer, men vi får ikke sett kandidatene jobbe med flere personer. En oppgave hvor flere av kandidatene jobber sammen, er noe vi eventuelt kunne brukt som supplement til de andre intervjuene.

- Hvem kommer inn til intervju hos dere?

- Vi skal ha de som er blant de 10 prosent beste i kullet sitt. Utfordringen med dette er at det er veldig attraktive studenter. Så her blir det like mye snakk om å selge bedriften til kandidatene som at de må selge seg til oss. Vi ser også at kandidatene er mer vant med caseoppgaver nå enn de var for fem år siden.

- Kan det være en ulempe at kandidatene er for godt forberedt?

- Det blir jo en større utfordring for oss som intervjuer, men oppgavene er utformet slik at det ikke er mulig å pugge seg til en løsning. Jeg har brukt det samme caset i tre år, og får fortsatt forskjellige løsinger på det.

BLANDET PRAKSIS

Store selskaper som Telenor, Storebrand og Orkla har brukt case i over 10 år, mens Gjensidige begynte for rundt to år siden. Hydro opplyser at de ikke bruker denne fremgangsmåten i sine intervjuer. De som benytter seg av det, nevner de samme fordelene ved å bruke case som Gjerstad; lettere oppfattelse av kandidatenes personlighet og evner. Eivind Karlsen, HR-direktør i Telenor, sier at de bruker teknikken mest når de ansetter til lederstillinger eller setter sammen arbeidsgrupper på 10 til 15 personer. Han ser etter hvordan kandidatene reagerer under press og hvordan de jobber metodisk og analytisk.

Forberedt på case

Inger Anne Tho ble ansatt i BCG for noen måneder siden. Hun var godt forberedt på å bli møtt med caseoppgaver da hun søkte.

- Jeg hadde jobbet med case før og var godt kjent med arbeidsmetoden. Den beste måten å forberede seg til slike intervjuer på, er å jobbe med caseoppgaver selv.

Inger Anne er utdannet siviløkonom fra BI i Sandvika og kom rett fra studiene til BCG. Hun følte at det viktigste under intervjuet var fremgangsmåten hun brukte, ikke svaret.

- En caseoppgave har ikke ett svar med to streker under, sier hun.

Hun mener at caseoppgaver er en bra måte å intervjue kandidater på siden samtalen gjør at de ikke føler seg grillet.

Powered by Labrador CMS