nyheter

Slik mangedobler du omsetningen

Med ganske små grep kan helt alminnelige hyllevarer få fire-femdoblet omsetningen.

Publisert Sist oppdatert
Såpe, yoghurt og vann på flasker er noen av de flere hundre dagligdagse varene som er blitt gjennomanalysert av eksperter fra McKinsey.De har fulgt alle produktene, fra de første gang ble lansert, og de påløpende fem årene.Denne undersøkelsen avslører hvor lett produsenten i virkeligheten kan få sparket omsetningen mye høyere, skriver Forbes.Metoden går altså ut på å ta et eksisterende produkt, og "gjøre noe med det", slik at det enten kan brukes til et nytt formål, (i eksempelet dessert) eller rettes mot en ny kundegruppe (vitamindrikken).Analysen viser at metoden er særlig anvendelig når det er få nye produkter på markedet.De små endringene innebærer at det "nye" produktet plutselig plasseres på et annet sted i butikken, og dermed når nye kundegrupper.Analysen viser også en enkel prisreduksjon ikke monner særlig mye på omsetningen.Å tilføre et eksisterende produkt en ny smak, er heller ikke særlig effektivt når det gjelder omsetningsøkning, fordi produktet har samme anvendelsesområdet og rettes mot samme kundekrets.Et par eksempler:
  • En alminnelig yoghurt ble tilsatt luft og relansert som dessert.
  • Tilsvarende ble en drikkeyoghurt fra samme firma (General Mills) tilsatt vitaminer og dermed målrettet mot de sunnhetsbevisste forbrukerne.
  • Begge yoghurtprodukter presterte en firedoblet omsetning i forhold til det opprinnelige produktet.
NY PLASSERING
Powered by Labrador CMS