Samfunn

VW står midt i Dieselgate-skandalen, som preger Tyskland to måneder før valget.

Slik skal tysk bilindustri gjenvinne folkets tillit

Skal oppgradere fem millioner dieselbiler.

Publisert Sist oppdatert

Den tyske sommerlufta og den pågående valgkampen har blitt forurenset av omfattende skandaler, hvor flere av verdens største bilprodusenter - med tilhørighet i Tyskland - angivelig står bak kartellvirksomhet som strekker seg flere tiår tilbake. Onsdag Møtte bilindustriens maktelite tyske politikere for å rydde opp i det omfattende jukset.

Resultatet av møtet, som ble avsluttet rundt klokken 16 onsdag, er en enighet mellom toppsjefene i tysk bilindustri og regjeringen om å oppgradere fem millioner tyske dieselbiler.

Oppgraderingene gjelder biler som er produsert etter 2009, og skal sørge for at utslippene fra disse bilene reduseres kraftig. Målet er å kutte de totale utslippene fra de berørte bilene med 25–30 prosent. Omtrent halvparten av bilene som berøres kommer fra Volkswagen.

Pågående skandale

I 2015 ble det avslørt at Volkswagen (VW) hadde trikset med teknologien for å få mange av sine biler til å fremstå mindre miljøskadelig en hva de var. Tidligere i sommer ble det i tillegg avdekt at flere av de store produsentene i den stolte tyske bilindustrien var med på den uærlige leken.

VW, BMW, Daimler, Audi, Ford og Porche – som gjennom eierskapsstruktur er knyttet til hverandre på ulikt vis – drev ifølge avsløringer gjort av Der Spiegel avtalt spill om tekniske standarder, leverandører, kostnader – blant annet. VW skal også ha lurt til seg flere hundre millioner euro i lån fra Den europeiske investeringsbanken, til utvikling av motorer det ble trikset med.

Politikk

Det ble imidlertid innkalt til dagens møte allerede i juni - før kartellskandalen ble offentlig kjent.

Bakteppet var flere aksjoner, deriblant søksmål, som hadde som mål å gjøre biler med vanlige forbrenningsmotorer ulovlig i tyske byer. Sammen skulle politikere og industrien finne løsninger som fikk utslipp fra biltrafikken ned, og dermed forhindre slike forbud.

Med den seneste skandalen friskt i minne regnet flere med at møtet ville ta en helt annen retning. Men at politikerne skulle legge betydelig press på den mektige bilindustriens toppledere var nok for mye å håpe på, mente direktør ved Senter for Automobil Forskning ved Universitetet i Duisburg-Essen, Ferdinand Dudenhöffer.

– Dette handler om å få saken ut av verden før valget, sa han til Politico før møtestart.

– Møtet er en kampanjeplattform for politikere, for å forsikre velgere om at de ikke trenger å frykte kjøreforbud, sa han.

Hverken bundeskansler Angela Merkel (CDU) eller hovedmotstander Martin Schulz (SPD) har kommet med klare uttalelser om kartellskandalen.

Transportminister Alexander Dobrindt, som kommer fra Merkels bayerske søsterparti CSU, har imidlertid uttalt at industrien har «kjørt seg selv i grøfta».

Makt og penger

Bilindustrien i Tyskland er svært mektig, og bidrar blant annet med opptil en million jobber i landet. Grupper og personer knyttet til bilindustrien er også på den politiske donasjonstoppen, særlig til den konservative fløyen.

En fersk oversikt over store donasjoner viser at Merkels CDU har mottatt nær 2 millioner euro i store donasjoner første halvår 2017. Milliardæren Stefan Quandt, som holder en stor aksjepost i BMW, donerte blant annet 50.000 euro til partiet.

Daimler har donert 100.000 euro til både CDU og Schulz’ SPD.

Powered by Labrador CMS