jobb og ledelse
Snakkis skal selge Pitbullterje
Produksjonsselskapet Paradox satser på at vareprat skal gjøre filmen Pitbullterje til årets julehit på norske kinoer.
Vareprat, «word of mouth», jungeltelegraf eller snakkis. Det er et fenomen markedsførere drømmer om, men som vanskelig kan kjøpes for penger. Lykkes man med vareprat, er det den største og mest effektive markedsføringskanalen et produkt kan ha. Nå satser filmproduksjonsselskapet Paradox på at nettopp vareprat skal sende mer enn 100.000 kinogjengere til deres film.
Produksjonsselskapet samarbeider med kommunikasjonsselskapet Concept Communication på markedsføringen. De har knyttet til seg partnere som P4, Dagbladet, Start Networks og Sony Ericsson som sammen skal nå målgruppen i alderen 12 til 14 år.
Spillefilmen «Pitbullterje» har et totalbudsjett på 17 millioner kroner og handler om Jim, som gjør alt han kan for ikke å bli kompis med den enda større taperen - og nye gutten i klassen - Terje. Med i filmen er blant annet komikjendisen Atle Antonsen, som far og senterjulenisse. Filmen lanseres 4. november.
P4 skal sammen med Sony Ericsson lage en kampanje hvor vinneren får satt opp en kinoforestilling på hjemstedet sitt. Nettstedet Start.no skal lage en virtuell kino hvor 100 personer kan se filmen gratis hver dag, og hvor det kan lastes ned gratis ringelyder, mms-er og trailere. Dagbladet skal bruke filmen i sin filmklubb, og Sony Ericsson lager 35 spesialtelefoner som skal deles ut til vinnere av ulike konkurranser. I tillegg skal det være førpremierer og premiereforestillinger hvor samarbeidspartnerne kan spesialinvitere kunder og andre gjester.
STARTET TIDLIG
Til sammen skal markedsføringspakken sørge for en snakkis - at alle får kunnskap og kjennskap til filmen. Markedsføringen begynte allerede i mars, da de siste opptakene var ferdige. 30 crew-medlemmer fikk utdelt hver sin mobiltelefon fullstappet av filmtrailere, ringelyder og effekter fra filmen.
Filmbransjen er ikke blant de best betalte, og at de fikk hver sin gratis mobiltelefon var trolig i seg selv en opplevelse. Crewet har vist klipp til alle interesserte i sin omgangskrets.
- Det har gjort at det er blitt mer snakk rundt filmen, sier administrerende direktør Morten Sandberg i Concept Communications.
TØFF KONKURRANSE
Produsent Stein Kvae i Paradox sier konkurransen mellom filmer er blitt tøffere, spesielt mellom norsk og internasjonal film. Om lag 1,5 millioner kroner av markedsføringsbudsjettet på 4 millioner skal brukes på snakkis-virkemidler sammen med samarbeidspartnerne. Det blir også ordinære tv-reklamer og boards. Men vanlig markedsføring holder ikke.
- Jeg hater uttrykket, men jeg tror alle filmlanseringsstrategier med respekt for seg selv i dag begynner med setningen «skal bli en snakkis».
- Hvordan skal dere lykkes?
- Vi jobber med utgangspunkt i en nokså kjent barnebok. Dessuten tror vi at vi har lykkes med å lage en god film. En av gimmickene våre er å vise frem filmen vår mye. I nesten fjorten dager reiser vi rundt og viser den i forskjellige byer, sier Kvae.
- Vil jeg kunne unngå å høre om «Pitbullterje» før jul?
- I så fall må du ringe meg!
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen