Næringsliv

Software-mygg mot børs

It-selskapet Firm nøyer seg ikke med en organisk vekst på 30-40 prosent. Nå skal den ferske Firm-sjefen Henning Hansen ta selskapet på børs og få muskler til å vokse enda mer.

Publisert Sist oppdatert

Firm er et softwareselskap som har spesialisert seg på å innhente informasjon via internett. Mandag 7. november var tidligere Norman-sjef Henning Hansen på plass som Firms nye toppsjef. Selskapet kan vise til en meget sterk organisk vekst de siste årene og sendte nylig søknad om børsnotering til Oslo Børs. Etter å ha snudd it-selskapet Norman til en mønsterbedrift, er Henning Hansen klar for å ta fatt på nye utfordringer. Selskapet har hentet inn en rekke tungvektere til styret for å legge strategien for videre ekspansjon. Det nye styret består av blant annet tidligere Tandberg-sjef Bengt Thuresson, Telenor-direktør Berit Svendsen og Visma-sjef Øystein Moan.

Firm ble startet i 1996 og teller i dag 80 ansatte fordelt på fire kontorer: Oslo, New York, San Francisco og London. I Oslo er halvparten av arbeidsstyrken tilknyttet utviklingsavdelingen, mens resten er selgere og har støttefunksjoner. Firm leverer software som gjør at bedrifter og markedsundersøkelsesselskaper kan innhente informasjon om for eksempel trender innen ulike bransjer, kundetilfredshets- og ansatteundersøkelser.

Firm har en base på rundt 200 kunder. Kundebasen inneholder faste kunder som Accenture, AC Nielsen, Dow Jones, Egg, Hewlett Packard, Microsoft og TNS Gallup. Selskapet har seks av de ti største markedsundersøkelsesselskapene på kundelisten. Halvparten av totalomsetningen stammer fra nettopp denne bransjen.

- De bruker ikke utelukkende vår programvare, men flere verktøy. For oss er det samtidig en god mulighet til å markedsføre produktene våre, sier Hansen.

Selskapets drivere for videre vekst er globalisering, økt konkurranse og ny teknologi.

- Kundene krever at de får analysert informasjon raskt. Vi tilbyr kundene mer kostnadseffektiv innsamling av informasjon. Andelen kunder som gjør innsamling via nettet øker, sier Hansen.

KONKURRANSEFORTRINN

Firm konkurrerer med en rekke selskaper av ulik størrelse. Enkelte selskaper leverer såkalte low-end-løsninger. Dette er selskaper som tilbyr veldig enkle verktøy tilpasset mindre bedrifter. Andre konkurrenter tilbyr eksempelvis kundeundersøkelser i utvalgte avdelinger. Firm er kategorisert som en strategisk leverandør av analysebyrået Gartner Group. Dette betyr at Firm kan tilby innsamling av informasjon via nettet på tvers av alle avdelinger og områder. Slike verktøy er spesielt egnet for større bedrifter med stort behov for informasjonsinnhenting.

Den ferske Firm-sjefen mener selskapets konkurransefortrinn er evnen til å håndtere store volum og muligheten for å integrere produktene i andre it-systemer. Firms verktøy Confirmit gjør det mulig for bedrifter i større grad å spørre kundene om hvilke tanker de har om fremtiden. Selskapets kunder benytter stadig oftere it-verktøyet til innsamling av informasjon. Hvis man ser bort fra tilveksten av nye kunder, har Firms omsetning de siste tre årene økt med ti prosent.

Den engelske internettbanken Egg er en av Firms viktigste kunder. Banken har brukt det nettbaserte verktøyet Confirmit til å spørre kundene om deres preferanse til et nytt produkt som det var planer om å lansere.

- Vårt verktøy gjorde at Egg brukte bare fem uker fra ide til produktet ble lansert, sier Hansen.

IT-selskapet HP er en annen flittig bruker av Firms verktøy. Selskapet bruker Confirmit til å undersøke hvilken nettside kundene kommer fra før de lander i selskapets nettbutikk. I tillegg brukes verktøyet til å kartlegge hvorfor kunder avbryter en bestilling i nettbutikken. Dette er faktorer som er viktig for HP å analysere, spesielt i den tøffe konkurransen med Dell.

GLOBALT PRODUKT

Firm har hatt en årlig vekst på rundt 40 prosent i perioden 2001-2004. Målet er å opprettholde en organisk vekst på 20-25 prosent. Hansen innrømmer at det blir tøft, men han mener at det er økende interesse for ny teknologi og selskapets produkter. USA er selskapets viktigste marked, mens hjemmemarkedet står for rundt 15 prosent av selskapets omsetning.

- Vi har et globalt produkt, så dette er ikke hovedutfordringen i videre ekspansjon. Utfordringen er å avdekke hvilke markeder selskapet skal sette inn mer ressurser i. Det amerikanske markedet for innsamling av informasjon via nettet utgjør halvparten av totalmarkedet, sier han.

Firm-sjefen mener det er mulig å tjene gode penger i det amerikanske markedet. Det er derfor høyaktuelt å styrke salgskorpset eller etablere flere kontorer i USA før man gjør inntog i Europa. I Europa er England det mest nærliggende markedet å etablere seg. Tyskland kan også være et aktuelt marked på sikt, men dette markedet er ikke kartlagt ennå.

Hansen sier Firm vil ha en løpende vurdering av hvordan selskapet skal prioritere vekst opp mot bunnlinje.

- Nå mener vi det er riktig å prioritere vekst, sier Hansen og viser til at selskapet er i en tidlig fase.

- Hvor viktig er pris for kundene deres?

- Stabilitet i løsningen og kommunikasjonen med andre it-systemer er viktigere. Vårt verktøy passer for større bedrifter og da er pris mindre viktig. For oss er det viktig å vite hvem vi selger til. Kortvarig ekteskap er vi ikke interessert i, sier han.

Firm tar sikte på børsnotering i løpet av desember. Børsnotering har vært på tankekartet i hele 2005. Det vil bli en emisjon i forbindelse med børsnoteringen, men Firm-sjefen ønsker ikke å gå ut med hvor stor denne emisjonen vil være. Mye av bakgrunnen for børsnoteringen er å få muskler til ytterligere ekspansjon.

- Vi vil ha muligheten til å gjøre strukturelle grep, sier han.

Meglerhusene ABG Sundal Collier og Carnegie er valgt som tilretteleggere i forbindelse med børsnoteringen.

- Hvordan tror dere interessen for selskapet vil være?

- Vi er små og det er en utfordring. Vi håper og tror finansmarkedet synes det er spennende at vi er et selskap i en tidlig fase. Firm har stor grad av rullerende inntekter med en god base av kunder i bunn. Det er fullt mulig å ekspandere i de selskapene vi er inne i, sier han.

- Hvordan ser dere på å gå på børs etter at børsen har steget kraftig i nesten tre år?

- Vi skal tilføre aksjonærene verdi og da er det ikke ut uka vi snakker om. Vi har fokus på markedet og kunder, og ikke de faktorene vi ikke kan gjøre noe med.

Firm
Tall i tusen dollar
Per 3.Per. 3Endring
kvartal 2005kvartal 2004
Driftsinntekter11.0348.51129,6 %
Driftsresultat-2-78-
Resultat før skatt-48-10-
Kilde: Bizweb

Powered by Labrador CMS