nyheter
Solbrillesalget: Mørke skyer
Selv om solen står midt på en skyfri himmel, graderstokker står å stanger mot 30 grader, og folk rømmer byen for å finne nærmeste strand når dette skrives, gir ikke det seg utslag på salg av solbriller.
Kjededirektør Cathrine Sperre i Brilleland forteller at de har hatt en økning på omkring 2 prosent på salget av solbriller i forhold til i fjor, hvilket var mindre enn økningen i 2002.
- Da steg omsetningen markant som følge at vi i større grad begynte å markedsføre merkebriller. Tidligere har nok mange sett på Brilleland som en kjede med bare billigbriller, forteller Sperre.
Produktsjef Heidi Solheim i Interoptik og Z-Optikk forteller også om små endringer i salget i forholdt til 2002.
- Årets solbrillesalg ligger så langt likt med fjoråret kjedene sett under ett, sier hun.
Krogh Optikk har opplevd en nedgang.
- Vi i Krogh Optikk har opplevd en liten nedgang i salg av solbriller i forhold til i fjor, sier daglig leder Nicolai Krogh til Økonomisk Rapport.
Men det er i samsvar med treden ellers i Europa, sier han.
- Ut fra de generelle signalene fra bransjen kan det tyde på at salget samlet i Europa kan være ned hele 20 prosent.
Produktansvarlig Florence Charan i Synsam melder også om nedgang.
tror at de dårlige tidene har gjort at folk prioriterer strengere.
- Vi har merket at salget er betydelig ned i forhold til samme periode fjor, sier hun. Ifølge Charan er salgsnedgangen påvirket av den generelle økonomien.
Folk er nok i større grad enn tidligere påpasselig med hva de bruker pengene til, sier hun. - Men skal man først kjøpe solbriller kan det virke som om prisen ikke er det viktigste argumentet. Man kjøper i like stor grad dyre briller som billige, forklarer Charan.