Samfunn
Solvik-Olsen myket opp reglene for elsparkesykler – nå er han deleier i en elsparkesykkelaktør
Da Ketil Solvik-Olsen var samferdselsminister fikk han myket opp reglene for elsparkesykler. Nå er han deleier og styremedlem i en elsparkesykkelaktør i Oslo.
Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen fikk som samferdselsminister i 2018 sidestilt elsparkesykler med vanlige sykler. Lovendringen åpnet for at private aktører kunne begynne å leie ut elsparkesykler i norske byer.
I Oslo har nå flere nye elsparkesykkelaktører fått lov til å starte opp etter at nye regler trådte i kraft 10. september. Én av disse er Sharebike, der Solvik-Olsen sitter i styret og eier 0,31 prosent av aksjene, skriver Avisa Oslo.
Sharebike driver opprinnelig med vanlige sykler og står blant annet bak Oslo bysykkel.
Solvik-Olsen sier han ikke har særlig innsikt i elsparkesykkel-satsingen til selskapet.
– Kom inn i styret mens jeg bodde i USA. Spennende selskap for sykkeldeling. Men elsparkesykler har jeg ikke involvert meg i, så det må du snakke med Jan Tore (Endresen, daglig leder, journ.anm.), sier han.
Nylige artikler
EUs tvilsomme strev for å redde Ukraina
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen