Næringsliv

Spansk kjempe inn i Norden

Med spansk kapital i ryggen,stor grad av frihet og ekstreme lønnsomhetskrav skal Santander Consumer Bank stjele markedsandeleri Norden.

Publisert Sist oppdatert
Spanske Santander Consumer Bank meldte sin ankomst i Norge etter oppkjøpet av Elcon Finans og senere Bankia Bank. Selskapet er markedsleder i Norge på bilfinansiering og har opparbeidet en god posisjon innen forbruksfinansiering.Banken har rundt 280 ansatte i Norge og Sverige. Selskapet har store vekstambisjoner, og har som ambisjon å bli ledende i Norden når det gjelder bil-, fritids- og forbruksfinansiering.Med spansk kapital i ryggen skal selskapet ekspandere kraftig i Norden, ifølge administrerende direktør Erik Kongelf. Veksten skal skje gjennom oppkjøp, nye produktområder og nye geografiske områder. I tillegg til virksomheten i Norge, har Elcon drevet bilfinansiering i Sverige siden 2000, med vekt på salg gjennom bilforhandlerkanalen. Elcon har røtter tilbake til 1963 og er i dag markedsleder i Norge på bilfinansiering. De største konkurrentene er Nordea Finans og DnB NOR Finans. Kongelf sier selskapets strategi er å selge gjennom bilforhandlere. I dag samarbeider Santander med rundt 750 av landets 1200 bilforhandlere.- Vi skiller oss ut på kvalitet og service. Merkenavnet Elcon har vært kjent i 40 år og vi har 14 kontorer rundt omkring i Norge, sier Kongelf.NYE PRODUKTERI løpet av året vil Santander lansere forbrukslån som et nytt produkt i Norge.- Innen forbruksfinansiering vil vi tilby et attraktivt produkt for kundene. Dette er et marked i vekst, og folk tar opp slike lån for å pusse opp for eksempel kjøkken og bad, sier Kongelf.Han frykter ikke konkurransen på dette markedet. Han mener Santanders styrke er at de skal ha gode scoringsystemer for å vurdere hvilke kunder som bør innvilges forbrukslån.I tillegg har selskapet besluttet å utvide virksomheten i Sverige ved å lansere kredittkortfinansiering.- Bankia Bank var først i markedet i Norge med gebyrfri Visa. Samme konsept skal startes opp i Sverige.- Vi har høstet erfaringer fra gebyrfri Visa i Norge, slik at det er lettere å gå inn i et nytt marked nå. Bankia Bank hadde en del startproblemer de første to årene, men disse er løst. Inngangsbilletten i nye markeder er mye lavere nå, sier han.Santanders ekspansjonsplaner i Norden omhandler også nye geografiske markeder. Banken skal etablere seg i Danmark og Finland. Kongelf mener disse markedene har mange likhetstrekk med det norske markedet i forhold til kultur.- Har du de rette menneskene på plass i en organisasjon, og produktene er kommersielt salgbare, er det gode muligheter for å lykkes, mener han.AKTIVT EIERSKAPKongelf forteller at spanske Santander baserer mye av forretningsmodellen på lokal styring og ledelse. - Det er ingen strenge regler for hvordan banken skal utøve ledelse.Santander-sjefen tror de ansatte merker liten forskjell på gamle og nye eiere, men trekker frem at Santander er ekstremt fokusert på kombinasjonen vekst og lønnsomhet. I tillegg går en stor andel av kommunikasjonen i selskapet på engelsk, og det er et press for å prestere i organisasjonen.- Banken er veldig fokusert på vekst og lønnsomhet. Jeg mener ikke at norske eiere ikke er det, men vi er ekstreme på lønnsomhetskrav, sier han.Kongelfs mål er å vokse med 25 prosent i snitt på bunnlinjen de nærmeste tre årene. Det skal skje gjennom organisk vekst, nystartinger og oppkjøp. Santander Consumer Bank hadde et resultat før skatt på 300 millioner kroner i 2005. Målet for inneværende år er 400 millioner.Erik Kongelf ser flere fordeler ved å ha spanske eiere i ryggen, spesielt i forhold til lansering av nye produktgrupper.- Alle bankene i Santander utveksler best practice på nye produktgrupper, det vil si hvilke erfaringer de har høstet i respektive land. Det kan være alt fra ideer til konkrete produkter. Før et produkt kan lanseres i Norge, må det fornorskes. Vi vil kontinuerlig lansere nye produktgrupper i takt med vår vekststrategi, sier Kongelf.Han tror det tar fem år for Santander å nå målet om å bli ledende i Norden innen bil- fritids- og forbruksfinansiering.Santander Consumer Bank er eid av Santander Consumer Finance SA, en av de ledende aktørene i Europa innen bil- og forbruksfinansiering. Santander Consumer Finance eies igjen av Grupo Santander, verdens 10. største bank, med hovedkontor i Madrid. Grupo Santander ble kåret til verdens beste bank i 2005 av Euromoney, det ledende tidsskriftet for internasjonal bankvirksomhet og finansiell informasjon.Elcon har i en årrekke vært Norges ledende selskap innen bilfinansiering, og har 14 kontorer i Norge. Innen forbruksfinansiering har Bankia Bank i løpet av få år bygget opp en lønnsom virksomhet med 130.000 kunder gjennom kredittkortet Gebyrfri Visa. Merkevarene Elcon og Gebyrfri.no vil bli videreført som selvstendige merker innenfor sine respektive markeder.I 2004 la Santander Consumer Finance 3,6 milliarder kroner på bordet for kjøpet av Elcon fra DnB NOR. Elcon ble umiddelbart etter oppkjøpet fra Santander fisjonert og delt i to ved at equipement og factoring ble solgt til franske Societe Generale. I 2005 kjøpte Santander Consumer Finance opp Bankia Bank som fusjonerte med Elcon. Gjennom fusjonen endret selskapet navn til Santander Consumer Bank. I 2005 hadde Santander Consumer Bank renteinntekter og lignende inntekter på ca 1,1 milliard kroner og et resultat før skatt på i overkant av 300 millioner kroner.Et knippe kjendisinvestorer tjente gode penger da Bankia Bank ble kjøpt av Santander Consumer Finance for 435 millioner kroner. Christen Sveeas innkasserte 78 millioner kroner som bankens største aksjonær. Gullkantet var også investeringen for Stein Erik Hagen og Selvaag Invest. Bankia Banks nest største aksjonær var Einar Nagell-Erichsen gjennom investeringsselskapet Meridian (som bankene har kontroll over, p.g.a. økonomiske problemer) med 9,6 prosent.FAKTASANTANDER I NORGEKupp for Bankias eiere
Powered by Labrador CMS