Næringsliv

Sponsordobling i Tippeligaen

Sponsorene strømmer til Tippeligaen. Sponsormillionene øker med 27 prosent fra i fjor, og har doblet seg siden 2000.

Publisert Sist oppdatert

Vålerenga og Aalesund er mest fremgangsrike på sponsormarkedet. Vålerenga har økt sponsorinntektene med 14 millioner kroner i år, til 32 millioner. Aalesund mer enn doblet inntektene med et byks fra 7,7 i fjor til 19,7 millioner kroner for kommende sesong.

Rosenborg holder koken som den største pengemagneten. 54,9 millioner får klubben inn i sponsorinntekter. Det er bare beskjedne halvmillionen mer enn i fjor. Hvis utviklingen til neste år blir som i år, har Vålerenga passert Rosenborg.

Norsk fotball er i skuddet som aldri før. Det kommer stadig flere folk til arenaer med stadig bedre fasiliteter. Royal League har gitt fotballen økt synlighet i vintersesongen, og konkurransen i Tippeligaen hardner til. Kombinert med gode tider for næringslivet er dette årsaken til årets eksplosive sponsorvekst.

- Utviklingen er veldig god. Vi går over 30 millioner i rene markedsinntekter, og ennå kan det hende vi når et høyere tall enn det vi har oppnådd til nå, jubler Rune Hansen, markedsdirektør i Vålerenga.

Før jul fikk stoltheten på Oslos østkant på plass en langsiktig avtale med Hafslund. Frem til og med 2010 vil strømleverandøren spytte inn åtte millioner kroner i året i VIF. Klubben har også økt antall hovedsamarbeidspartnere den siste tiden - totalt har Vålerenga 60 samarbeidspartnere i dag.

- Det skyldes at vi presterer bedre på banen. Selve fotballproduktet er bedre enn i 2004 - det er et bedre produkt å selge. Pluss at markedet opplever Vålerenga som et godt investeringsobjekt fordi vi er mer profesjonelle enn før, mener Hansen.

«VIKING E BEST»

Sponsorene liker best å bli kalt samarbeidspartnere nå til dags. Eller kanskje det er klubbene som ønsker å kalle dem det. Og samarbeidspartnere vil ha noe igjen for pengene. I dag snakker mange klubber om B2B - Business to Business - som en måte å skape merverdi for partnerne på. Treff og møteplasser for næringslivet skal gi noe tilbake.

- Det er en positiv sirkel. Fotballen får mer oppmerksomhet, sponsorene får mer i markedsverdi og da kommer flere til. På mange måter er det et marked i seg selv å være i sponsornettverket vårt, mener fungerende direktør Hans Øyvind Sagen i Viking.

Stavanger-klubben åpnet ny og flott stadion i fjor, og doblet umiddelbart publikumstallet på kampene. Sponsorinntektene økte fra 15,5 millioner i 2003 til 26,2 millioner i 2004. Nå skal de over 30 millioner kroner. Og kanskje enda høyere. Husk at klubben i fjor lå nær nedrykk i store deler av sesongen, da er det et potensial for mye mer.

- Vi tenker trappetrinn. På sponsorinntekter har vi et ytterligere potensial på åtte-ti millioner, avhengig av om vi ligger i toppen av Tippeligaen, er med i Royal League og får mer medieoppmerksomhet, forklarer Sagen.

«Interessen både blant sponsorene og supporterne er stor, og både sponsorsalget og sesongkortsalget har vært oppløftende. Styret ser med forventning fram til å videreutvikle de markedsmessige mulighetene som den nye stadion har satt oss i stand til. Vi skal videreutvikle alle våre inntektsområder, som er publikumsinntekter, inkludert nytt billettsystem og målrettet markedsføring overfor publikum, sponsorinntekter, inkl. utvidelse av VIP-området i 3. etasje, konserter og Viking Konferansesenter,» skriver styret om fremtidsutsiktene i Vikings årsberetning. Salg av supportereffekter skal også gires opp i Viking.

«BYEN E BERGEN»

I Bergen sitter administrerende direktør Bjørn Dahl i Brann og pusler med planene for ny stadion. Inntil den er på plass, har Brann rett og slett ikke muligheten til å sørve alle som vil være sponsor eller samarbeidspartner. Klubben har gått fra 14,7 millioner kroner i sponsorinntekter i 2003 til et budsjett på nesten 23,5 millioner i år.

- Vi har ikke flere produkter igjen å selge. 40 selskaper står i kø for å komme inn i VIP-områdene. I dag har vi en brutto omsetning på 56 millioner, men om vi hadde hatt fasiliteter som Viking, Vålerenga og Rosenborg hadde vi vært tett opp mot 100 millioner, slår Dahl fast uten å blunke.

- Vi håper å ha ny stadion på plass i løpet av et par år. Men den økonomiske situasjonen i klubben er bedre i dag enn på lenge, vi er mye mindre avhengig av det sportslige produktet enn vi var da jeg startet. Det er en god følelse å vite at du drar det i land allerede før sesongen starter, legger han til.

«VIND I FRA NORD»

I Tromsø satser «Gutan» hardt på samarbeid med bransjer som offentlig sektor (Tromsø kommune og Troms fylkeskommune), olje og gass, kraft (Troms Kraft), reiseliv (TFDS) og fiskeri (Nergård).

- Markedsbudsjettet vårt øker med 33 prosent. Det er både en prisjustering og nye kunder. Men vi opplever ikke omfanget av boomen i samme grad som Vålerenga, Rosenborg og Brann har gjort i det siste, forklarer Bjørn Tore Markussen i TIL.

I Ålesund er man i sluttspurten med arbeidet på nye Color Line Stadion, som åpner med kamp mot Odd lørdag 16. april. På grunn av ny arena, samt opprykket fra Adeccoligaen, er Aalesund svært nær å tredoble sponsorbudsjettet i 2005.

- Ny stadion betyr flere sponsorer og større sponsorer. Med 680 VIP-plasser er det mer interessant å være med, og den store økningen ligger på VIP-siden. I Tippeligaen i 2003 hadde vi heller ikke mer enn 7 millioner i sponsorinntekter, forteller Henrik Hoff, daglig leder i Aalesund Fotball AS.

Styreleder Per Berg i Lillestrøm Sportsklubb AS fikk et sviende underskudd å stri med i fjor, på hele 17,9 millioner kroner. Foran 2005-sesongen øker kanarifuglene sponsorbudsjettet med seks millioner og budsjetterer med et underskudd på ni millioner.

- Det er en jevn økning over hele linja på sponsordelen. Vi har fått inn noen store, har en økning fra Nordea og økning hos flere av de nest største. Vi har jobbet mer, satt av mer ressurser, hatt mer fokus på fotballen, og samtidig er det bedre tider i næringslivet og markedsbudsjettene til bedriftene øker, forklarer Berg.


2004,0 2005,0 Vekst Vekst
Mill.kr.Mill.kr.Mill.kr.Prosent
Totalt232,1297,565,428,0
Rosenborg54,454,90,51,0
Vålerenga18,032,014,078,0
Viking26,230,24,015,0
Lillestrøm20,026,06,030,0
Brann21,023,52,512,0
Lyn15,021,06,040,0
Aalesund7,719,712,0156,0
Fredrikstad13,415,21,813,0
Molde13,015,02,015,0
Bodø/Glimt8,914,15,258,0
Start8,013,45,468,0
Tromsø10,313,12,827,0
Ham-Kam9,211,01,820,0
Odd7,08,41,420,0

Sponsorboomen

Powered by Labrador CMS