Næringsliv

Stabburet er truet

Publisert Sist oppdatert

Stabburet står utsatt til når handelskjedene vil bygge egne merkevarer. Deres mottrekk vil være å jobbe for å beholde kundenes interesse for ekte varer.

Merkevareindustrien er av flere i bransjen utpekt som en utsatt aktør i den kommende dagligvarekrigen. Stabburet har sterke merker som Grandiosa, Big One, Nugatti, Fun Light, Idun og Chef. Disse merkene vil snart i langt større grad bli utfordret av lavpriskjedenes egne merkevarer som selges til lavere pris.

- Vi ser at dette kan få konsekvenser for oss, men vi har ikke tallfestet det på noen måte. Det vi har sagt, er at der hvor vi ikke har ledende posisjoner og de sterkeste merkevarene, der vil vi tape i omsetning, sier administrerende direktør Jan Ove Rivenes i Stabburet.

Han tror produktene deres må være ledende eller nummer to i markedet for å overleve. Det vil bli umulig å inneha tredje- eller fjerdeplassen.

- Hvis vi ikke setter vi inn tiltak som går på merkevarebygging og innovasjon, sier han.

- Har du eksempler på det?

- Ja, vi har gjennomført flere tiltak. De store kampanjene med Grandiosa, og den store lanseringen av Mia pizza, er blant annet basert på trusselen fra dagligvarekjedenes private labels (egne merker).

Stabburet-direktøren tror det er viktig å holde hodet kaldt og ikke få panikk nå som dagligvarekrigen bryter ut for fullt.

- Vi er i utgangspunktet i veldig bra posisjoner. Vi er markedsledende innenfor de aller fleste kategoriene, og de posisjonene skal vi bevare, sier han.

Powered by Labrador CMS