Næringsliv

Steinar Olsen, grunnlegger av Stormberg Sportskjede

- Ha all fokus på markedet du går inn i.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er en god tid for å begynne med noe nytt hvis man har en god idé. Dårlige tider kan gi grobunn for kreativitet, og det kan være rom for endringer. Det viser tidligere erfaringer, sier Steinar Olsen.

Han etablerte den profilerte sportskjeden Stormberg i Kristiansand i 1998. Har senere åpnet forretninger i flere norske byer og utvidet virksomheten kraftig. Olsen har de siste årene hatt en årlig økning i omsetningen på rundt 30 prosent. Og i kriseåret 2008 opplevde han en ny likende økning, med en omsetning på 149 millioner kroner og et driftsresultat på 20 millioner kroner.

Mange ristet på hodet da han presenterte det nye selskapet sitt som rettet mot vanlige folk, vanlige familier og deres behov i stedet for å presentere klær til Himalaya-ekspedisjoner eller Sypolfarere.

- Vi snobbet nedover og fokuserte på vanlige folk mens mange gjorde det omvendte. Det viste seg at det var en riktig linje.

Stormberg har også blitt kjent for sine etiske standarder i klesbransjen.

- Det har blitt godt mottatt hos publikum. For egen del har det blant annet ført til høyere lønninger og slutt på tvangsarbeid i fattige prodsentland, sier Olsen. Stormberg produserer ved 19 fabrikker i Kina.

Råd

  • Jeg har all fokus på utvikling av Stormberg, og jeg er opptatt av om det vi gjorde i går er riktig i dag. Jeg tror det har vært nøkkelen til egen suksess, ikke miste fokus på det vi gjør. Mitt råd er at det er ekstremt viktig å ha fokus på det markedet man kaster seg inn i og på salg av produktet. Det er ikke nok å bare ha en god idé, eller et godt produkt.
  • Stormberg-gründeren er også opptatt av at du må være utholdende og ikke gi opp ved første motstand. Og det trenger ikke å innebære at du er på feil spor, selv om man møter motstand rundt det man gjør.
  • Jeg har følt at hvis jeg møter mye motstand, så gjør jeg noe riktig. Da er jeg inne på noe nytt, og det kan være bra, sier mannen.
Powered by Labrador CMS