Stem på et politiker-idol

Publisert Sist oppdatert

Kan en politisk versjon av Idol-konkurransen gjøre underverker mot synkende valgdeltakelse og politikerforakt? Peter Bazalgette tror i hvert fall det kan få unge seere til å interessere seg for politikk igjen. Produsenten bak «Big Brother» diskuterer nå ideen med britiske TV-selskaper.

Bazalgettes ide er blitt møtt med blandede reaksjoner i Storbritannia. Men erfaringene fra «Idol» og diverse reality-serier kan i det minste gi politiske strateger noe å tenke på. Mens deltakelsen ved kommunevalg synker, var Idol-konkurransen fabelaktig populær i Norge. Rundt 939.000 stemmer ble avgitt da Kurt Nilsen vant den norske finalen, og dette valget var folk vel å merke villig til å betale for å delta i – over fire kroner per stemme.

Flere tegn tyder på økende interesse for direkte demokrati. I Storbritannia har en tidligere dotcom-gründer tatt initiativ til et internettbasert politisk parti (http://www.yourparty.org/), som skal lanseres i februar. Medlemmene skal både bestemme programmet, velge lederne og styre deres stemmegivning.

I USA har den demokratiske presidentkandidaten Howard Deans innovative bruk av internettverktøy og nettverkstenkning i valgkampen ført til en omfattende debatt. Hovedlinjen nå er at vi er vitne til et paradigmeskifte, bort fra den sentraldirigerte valgkampmaskinen og over til en desentralisert modell der lokale frivillige gis stor frihet. For Dean-tilhengerne er hovedattraksjonen like mye å skape og delta i nye fellesskap som å drive politisk påvirkning – et langt skritt vekk fra passivt konsum av fjernsynets reklame-spoter.

I Tyskland planlegger TV-selskapet Endemol et Idol-show med politikere som deltakere. Samme selskap sto bak det opprinnelige «Big Brother»-konseptet. Selskapet har innledet samtaler med de politiske partiene om deltakelse i showet.

Referanser:

• The Observer: «Power Idol? Now politicians audition for votes» (observer.guardian.co.uk/politics/story/0,6903,1115882,00.html)

• Jay Rosen: «Private Life, Public Happiness and the Howard Dean Connection» (journalism.nyu.edu/pubzone/weblogs/pressthink/2003/12/09/shapiro_dean.html)

Powered by Labrador CMS