Næringsliv
Stortingets skattegladmelding
Det blir større muligheter for private til å etablere investerings-aksjeselskaper i 2005. Det vedtok Stortinget på tampen av vårsesjonen.
Den 17. juni vedtok Stortinget nye og mildere overgangsregler for privatpersoner som ønsker å etablere investerings-aksjeselskaper i 2005 for å komme inn under fritaksmetoden som gir skattefrihet for aksjeinntekter. Det er nå tilstrekkelig at 10 prosent av aksjene i et selskap overføres til et investerings-aksjeselskap i løpet av året (se nedenfor).
Stortinget vedtok også nye regler for beskatning av ANS, KS og DA. Som overgangsregel ble vedtatt at andeler i ANS, KS og DA i 2005 kan overføres til investerings-aksjeselskaper uten beskatning i 2005.
DAGENS REGLER
Fra 26. mars 2004 ble den såkalte fritaksmetoden innført for aksjeselskapers aksjeinntekter. Metoden innebærer at aksjeselskaper ikke betaler skatt på aksjeutbytter og aksjegevinster. (Det gis ikke fradrag for tap.) Fritaksmetoden innebærer at et aksjeselskap kan reinvestere aksjeinntekter uten verken gevinst- eller utbyttebeskatning. Inntektene beskattes først når de deles ut til personlige aksjonærer.
Skattefrihet gjelder ikke for personlige aksjeinntekter. Private må betale 28 prosent skatt. For at private aksjonærer skulle få mulighet til å komme inn under fritaksmetoden, ble det gitt en overgangsregel slik at privatpersoner kunne overføre sine aksjer til et investerings-aksjeselskap innen 31.12. 2005 uten å betale skatt. Et av vilkårene var at minst 90 prosent av aksjene i et selskap ble overført.
90 prosent-kravet kunne oppfylles ved overføring fra flere aksjonærer, herunder fra aksjeselskaper som var aksjonær. I ettertid kunne man fisjonere selskapet slik at aksjonærene fikk hvert sitt investerings-aksjeselskap. Mange falt likevel utenfor reglene på grunn av 90 prosent-kravet. Aksjonærene i et selskap kunne ha ulike interesser. Noen kunne ha latente gevinster på sine aksjer og ønsket derfor å overføre disse til et investerings-aksjeselskap. Andre hadde latente tap og ønsket å beholde disse privat for å kunne benytte tapsfradraget. Overgangsreglene slo derfor tilfeldig ut. Regjeringen som foreslo regelendringer og Stortinget som vedtok dem skal berømmes for å ha tatt konsekvensen av dette.
EIERKRAVET
De nye reglene innebærer at det er tilstrekkelig at 10 prosent av aksjene i et selskap overføres til investerings-aksjeselskapet. Samtlige av aksjonærens aksjer i samme selskap må imidlertid overføres. Man kan altså ikke velge å overføre aksjer med underliggende gevinst og beholde aksjer med underliggende tap. Reduksjon av eierkravet fra 90 til 10 prosent er en betydelig forbedring av reglene. Med eierkrav på 10 prosent, er færre avhengige av å få med seg andre aksjonærer i selskapet for å oppfylle kravet. Personlige aksjonærer kan oppnå egne investerings-aksjeselskaper uten å gå den tungvinte veien om å overføre aksjeposter sammen med medaksjonærer til nystiftet investerings-aksjeselskap for deretter å fisjonere(dele) selskapet slik at aksjonærene får sine egne investerings-aksjeselskaper.
ANS, KS OG DA
Overgangsregelen utvides til også å gjelde andeler i deltakerlignede selskaper. Ansvarlige selskaper (ANS), kommandittselskaper (KS) og selskaper med delt ansvar (DA) er deltakerlignede selskaper. Også slike andeler kan overføres til investerings-aksjeselskaper.
Dette har sammenheng med at Stortinget den 17. juni også vedtok nye regler for beskatning av deltakerlignede selskaper. Etter de nye reglene skal personlige deltakere i et deltakerlignet selskap ekstrabeskattes ved uttak fra selskapet. Et aksjeselskap som deltar i et deltakerlignet selskap, skal ikke ekstrabeskattes ved uttak. Ved å overføre andel i et deltakerlignet selskap til et aksjeselskap, unngår man derfor at det skjer ekstrabeskatning ved uttak fra det deltakerlignede selskapet. Ekstrabeskatning skjer først når det foretas en utdeling til privat aksjonær fra aksjeselskapet.
Det mottakende selskapet må bli eier av minst 10 prosent av andelene i de overførte selskapene. På samme måte som for aksjer, er det et vilkår at deltakeren legger samtlige av sine andeler i det deltakerlignede selskapet inn i investererings-aksjeselskapet.
Deltakeren får aksjer som vederlag for å overføre sin andel til investeringsaksjeselskapet. Skattemessig inngangsverdi på aksjene settes lik skattemessig inngangsverdi på de andelene som overføres.
NYTT ELLER EKSISTERENDE SELSKAP?
Etter de overgangsregler som ble vedtatt i 2004 var det et vilkår at aksjene måtte skytes inn som aksjekapital (eventuelt overkurs) i et nystiftet aksjeselskap. I tilfeller hvor en privat aksjonær allerede hadde et investerings-aksjeselskap hvor han ønsket å samle aksjene, var dette vilkåret kompliserende. Aksjonæren kunne jo samle aksjepostene ved å fusjonere det nystiftede aksjeselskapet med det allerede eksisterende investerings-aksjeselskapet. Overgangsreglene er også myket opp ved at aksjene eller andelene i deltakerlignede selskaper (ANS, KS og DA) også kan skytes inn i et eksisterende aksjeselskap ved kapitalforhøyelse eller mot vederlag i form av selskapets egne aksjer. En aksjonær som allerede eier et investerings-aksjeselskap kan derfor bruke dette.
GJENNOMFØRING AV OVERDRAGELSEN
Hvis aksjene erverves ved stiftelse av nytt investerings-aksjeselskap, må melding om stiftelsen være sendt til Foretaksregisteret innen 31. desember 2005. Hvis aksjene erverves ved kapitalforhøyelse i et eksisterende aksjeselskap, må meldingen om kapitalforhøyelsen også være sendt Foretaksregisteret innen 31. desember 2005. Dersom egne aksjer benyttes som vederlagsaksjer, må aksjene/andelene være overført til selskapet og vederlagsaksjene må være ervervet innen 31. desember 2005.
Finansdepartementet har fått hjemmel til å gi forskrifter om gjennomføring av overgangsregelen. Vi er allerede halvveis i 2005. Hvis det nå skal gis utfyllende regler, er det viktig at de kommer raskt.
Oppmykingen av overgangsregelen skal berømmes. Men mange som allerede har innrettet seg etter de overgangsregler som ble vedtatt i fjor, og for eksempel har forberedt seg på, eller gjennomført, fisjoner og fusjoner, føler nok en viss frustrasjon over at de reglene som nå er vedtatt ikke kom allerede i fjor.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen