Næringsliv

Sug fra Hareidsmyrane når trangen er størst

Arabiske sultaner, Vladimir Putin, kjendiser i jetsett-kategorien og annethvert nybygd skip i verden kjenner alle suget fra Hareidsmyrane når trangen blir stor. Nå er også den kinesiske stats jernbane utstyrt med avtrede fra Sunnmørsbedriften. Vakuumbaserte toalettsystemer fra Jets på Hareid gjør verdenssuksess.

Publisert Sist oppdatert
Den største milepælen i avløpshisto­rien! Slik karakteriserer Olav Hofseth, oppfinner og grunnlegger av Jets AS, hareidbedriftens vakuumbaserte toalettsystem. Ubeskjedent og ganske så uomtvistelig, peker han på at behovet for å gå på do vil vare så lenge menneskeheten finnes. - Dermed vil også behovet for vakuumbaserte toaletter vare i overskuelig framtid, er hans selvsagte konklusjon.Sammen med daglig leder Kåre Audun Haddal, vandrer Hofseth i det 3200 kvadratmeter store nybygget til Jets AS på Hareidsmyrane og viser fram store mengder gulv- og veggtoalett, urinaler, plastkomponenter, slanger, rør og alt annet som må til i vakuumbaserte toalettsystemer.De to seniorene har sett bedriften vokse fra den spede begynnelse for 20 år siden, til dagens ledende verdensposisjon for toalettløsninger i maritim sektor. Når annethvert nybygd skip i verden henter løsningen for avtrede fra bedriften på Hareidsmyrane, betyr det at kundelista inneholder alle typer større skip og båter, fra supply, bulk og tankskip til ferjer, hurtigbåter og 250 marinefartøyer. Svært mange oljeplattformer benytter deres installasjoner, det samme gjør 8 av 10 servicefartøyer for offshoreindustrien og en tredel av alle nye cruiseskip. 85 prosent av produksjonen går til skip og oljeplattformer, resten til tog-, hytte- og boligmarkedet.For 10 år siden hadde bedriften 14 ansatte og en omsetning på 40 millioner, nå teller staben 60 og omsetningen nærmer seg 180 millioner.GRUNNLAGT I FRUSTRASJONFrustrasjon og aldri så lite «jeg-skal-vise-dem»-holdning, gjorde at Jets så dagens lys for 20 år siden. Olav Hofseth fra Ulsteinvik hadde da i flere år vært ansatt hos agenten for et internasjonalt konsern som leverte vakuumtoaletter til maritim sek­tor og som var enerådende på verdensplan. Kunder fortalte Hofseth hva de var fornøyd med og ikke. Sunnmøringen lyttet, forsto og foreslo forbedringer, men møtte døve ører hos arbeidsgiveren. Til slutt ble Hofseth så frustrert at han slut­tet, og begynte å utvikle og patentere sitt eget vakuumsystem med revolusjone­rende teknologi. (Se rammesak).SNUOPERASJON- Opp- og nedturer har det vært, men nå har vi all grunn til å være glade, for nå seiler vi i medvind, smiler Hofseth. I en alder av 63 år klekker han fremdeles idéer, tegner nye og forbedrede komponenter til systemet. - Begrepet Water Closet og WC blir snart erstattet av Vacuum Closet og VC, blinker han lurt i det han iler tilbake til kontoret for andre avtaler. Jets hadde et unikt produkt, men møtte mange dørstokker i startfasen. Alt måtte bygges fra grunnen, og særlig var mar­kedsføringsstrategien og produksjonsplanene svake punkter. Jets fikk økono­miske vansker etter fire års drift, og siviløkonomen Kåre Audun Haddal med mange års erfaring fra blant annet Ulsteingruppen, ble hentet inn for å rette opp ryggraden. Kort fortalt ble selskapet refinansiert gjennom en nyetablering som slukte det opprinnelige selskapet. Selskapet er i dag eid av de samme som i sin tid startet det, samt to andre lokale investorer som har kommet til underveis.- Faktisk er den svært så solide kapitalbasen fra den gang det eneste som er skutt inn av kapital utenfra. Selskapet er i lokale hender og eierne har alle stort engasjement og følelser for bedriften, sier Haddal. - Snuoperasjonen skjedde under bankkrisen med et rentenivå som nådde opp i 30 med morarenter. Det var verst tenkelig tidspunkt på ett vis, men mar­kedsmessig trolig den beste tiden. Strategien var å komme lynraskt inn på skips- og offshoremarkedet før konkurrentene tok oss på alvor. Det gjorde susen. Vi kom kvikt inn i markedet og klarte å befeste oss. Maritim sektor ble vårt hovedanliggende fordi det var nettopp der vi hadde vår kunnskap, beretter Haddal.VEKSTSiden 1990 har Jets satset sterkt på arbeid i markedet gjennom sitt maritime selskap Jets Vacuum. De har etablert et verdensomspennende agentnettverk i mer enn 20 land og prioriterer systematisk kundepleie. Oppskriften har ført til jevn fremgang, og i dag er de verdensledende innen maritim sektor.Jets kjøpte seg etter hvert inn i Mjøs Metallvarefabrikk på Osterøy, som produserer og videreutvikler vakuumpum­pene.- Vi foretok et aksjebytte, rett og slett. Eierne av Mjøs gikk inn i Jets med 12 prosent, og vi inn i Osterøybedriften med 30 prosent, sier Haddal.I tillegg til vakuumpumpene, blir også andre mekaniske deler produsert i Norge. De øvrige elementene hos utenlandske leverandører. Monteringen og ferdigstil­lingen av komponentene skjer hos Jets i Hareid og på deres underavdeling i Tyskland. Sistnevnte brukes blant annet for å slippe alt byråkratiet rundt klarering, fortolling og forsendelser innen EU.I 1998 ble Jets Standard etablert som et nytt datterselskap for å utvide horisonten utover det maritime til hyttemarkedet, bolig- og industribygg, renoveringsprosjekter, tog og buss.KINESISK EVENTYRDet gikk et sukk gjennom industri-Norge da det for to år siden ble kjent at Jets hadde sikret seg avtale med de kinesiske statsbaner om å utvikle løsninger for bruk av vakuumtoaletter på Sør-Kina-banen. På Hareid har de for lengt kom­met over sukket, og smiler nå bredt over hvor stort dette eventyret kan bli.- He, he, dette kan jo bli gedigent, for tenk hvor mange togreisende som må på do i Kina! Vi ble smigret over at det var kineserne som henvendte seg til oss, sier en stolt daglig leder, og betegner sine ki­nesiske samarbeidspartnere som meget profesjonelle og seriøse. Jets har alt levert sine første komponenter til toalettløsninger for tog, samt logistikksystemer for deponering og håndtering av toalettavfall ved utvalgte jernbanestasjoner i Kina.- Alt har gått raskere enn vi regnet med, og vi er altså alt i gang med leveransene der borte. Vi har full styring med løsningene basert på vår patent og teknologi, sier Haddal.Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge og sluttføres innen utgangen av 2008.- Men for all del, det kan også ende med et plask. En del finjustering, tilpasning og planlegging gjenstår. Uansett har vi sikret oss royalty for videre bruk av teknologien til markeder utenfor Kina, forteller Haddal. Han ønsker ikke å spekulere i hva avtalen med Kina kan bli verd i kroner og ører dersom alt klaffer, men stort blir det.FREMTIDENS MARKEDI den maritime sektoren er Jets nå så dominerende på verdensplan at ytterligere vekst i den sektoren nå knyttes til oppgradering av eldre skip, samt til fritidsbåtmarkedet og luksusyachter.- Gjennom produktutvikling og ster­kere markedsføring, skal vi få dette båtmarkedet til å vokse, lover konsernsjefen, og forteller at strategien har vært å skaffe seg økonomisk grunnlag fra den maritime delen av virksomheten til videre ekspansjon i andre segmenter. De siste årene har de derfor også kastet blikket mot land.- Det er maktpåliggende å utnytte våre tekniske løsninger bredest mulig, og vi har også «gått i land» gjennom datterbedriften Jets Standard. Ved siden av tog, busser, store bygg, renoveringsobjekter og bolighus, er vi også inne på hyttemarke­det. Vi har blant annet gode referanser fra renovasjon av store bygg i både Frankrike og Sverige. Det landbaserte er forholdsvis nytt for oss, og vi har ikke kunnet navi­gere på instrument, slik vi har gjort i det velkjente skipsmarkedet. Vi har måttet fornemme mer, skaffet oss kunnskap og innsikt i sammenhenger. Deretter har vi skapt visjoner, sjekket om de holdt stikk, og det har igjen ledet til målsettinger og strukturerte planer. Her jobber vi i en tidshorisont på fem år. Hyttemarkedet spenner jo fra de mest luksuriøse utga­vene til de som verken har vann eller strøm. Toalettsystemet er like godt egnet begge steder, og det er utrolig spennende å oppleve at toalettene kan benyttes like fra nakne høyfjellet til fjerneste farvann, sier en entusiastisk daglig leder.ØkonomiKilde: Selskapet

2004 2005
Driftsinntekter122,5 mill.139,8 mill.
Driftsresultat14,8 mill.16,1 mill.
Res.e. skatt11,0 mill.12,0 mill.

Powered by Labrador CMS