Næringsliv
Suksessbedrift skal videreutvikles
Møbelvarehuset A-Møbler går så det suser. Og har gjort det i mange år. Nå har det kommet inn nye koster som skal være med på å videreutvikle butikken.
A-Møbler er en bedrift med en lang historie. Fra å bli startet opp som en snekkerbedrift i møbelgaten Møllergaten av Axel Abrahamsen og hans kone i 1917, er de nå blitt et stort møbelvarehus som ligger lett tilgjengelig på Alnabru utenfor Oslo sentrum. Butikken har sterk konkurranse både fra Skeidar, og Ikea som ligger like i nærheten, men dette forhindrer ikke bra resultater.
A-Møbler hadde i fjor en omsetning på i overkant av 230 millioner kroner. Det var nesten ubetydelig ned i forhold til 2001. Driftsresultatet viser små endringer, og forteller om bedrift som har fokus på kostnadene, og som klarer å holde dem nede i et år hvor den tidligere veksten ikke fortsatte. I tillegg er selskapet solid. Ved utgangen av fjoråret hadde A-Møbler 112 millioner kroner i bankinnskudd eller kontanter. Renteinntekter og andre finansinntekter er såpass store at netto finansposter kommer ut med 3 millioner i pluss, til tross for at urealiserte og realiserte tap på aksjer utgjorde en kostnad på over 9 millioner kroner.
Resultat etter skatt falt med nesten fem prosent, men endte fortsatt godt i pluss på 21,6 millioner kroner.
NYE KOSTER
Nå er det ansatt en ny administrerende direktør i selskapet som har vært familiestyrt frem til 1. mai i år. Anniken Aaseth, med erfaring fra Hennes & Mauritz og Vita, har tatt over skuta, mens eier og tidligere administrerende direktør Henning Riegel (som sammen med konen Randi Riegel eier A-møbler igjennom selskapet A-Trend), fungerer som styreformann.
- Det er en fantastisk god bedrift å ta over, med en flott og sterk historie. Og det skal bli interessant å bygge videre på driften sammen med de ansatte, sier Aaseth.
Hun kan fortelle at det er flere grunner til at A-Møbler gjør det bra.
- Vi har en meget stor bredde på vårt sortiment, med møbler for alle smaker, og lommebøker. Det gjør at mange finner det de ønsker her hos oss. Samtidig passer vi på å ha fokus på kunden, og vise at vi er en servicebedrift. Vi har også hatt et kraftig kostnadsfokus, og spesielt vært sikker på at vi skal ha kontroll på varebeholdingen. Du skal være leveringsdyktig, men skal samtidig ikke ha unødvendig mye varer på lagret, forteller Aaseth.
ENDRINGER
Men som i mange bransjer har ikke situasjonen hittil i år vært spesielt lys. Aaseth og de andre på butikken har også merket dette. De har full kontroll over utviklingen, og måler kontinuerlig hvor mange det er innom butikken, og hvor mye de legger igjen.
- Snittkjøpet per kunde ligger relativt stabilt, men vi har merket en meget svak tilbakegang i forhold til fjoråret, forteller Aaseth. Nå tenker hun fremover.
- Vi er en god bedrift, men kan alltids bli bedre. Vi har en utviklingsplan hvor vi skal se hvordan vi bedre kan utnytte potensialet i butikken og bli flinkere til å selge ideer og drømmer, sier hun.
- Skal dere utvide til nye butikker i andre deler av byen?
- For øyeblikket har vi ikke planer om det. Vi skal først og fremst fokuserer på det huset vi har, svarer Aaseth.
Hun forteller at A-møbler heller ikke har noen planer om å bli med i noen av de større kjedene.
Til det trives de for godt alene.
A-Møbler A/S | |||
Millioner | 2002 | 2001 | Endringer |
Driftsinntekter | 233,9 | 236,7 | -1,20 % |
Drifsresultat | 18,4 | 18,8 | -2,10 % |
Resultat før skatt | 21,6 | 22,7 | -4,80 % |
Kilde: Selskapets årsrapport, Bizweb |