Næringsliv

Sulten på nye kunder

Markedet for ferdigmat, kioskvarer og ta-med-kaffe er på langt nær mettet, mener gründerne bak Deli de Luca. I år åpner kjeden 11 nye butikker i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Spansk serranoskinke, viltmorr med blåbær og big red cinammon, men også Findus fiskegrateng, Noras hjemmelagde syltetøy og Gildes servelat. På Deli de Luca står gourmetprodukter fra alle verdenshjørner side om side med trygg og traust norsk husmannskost.

11. april 2003 åpnet fem tidligere 7-Eleven-sjefer sin første Deli de Luca-butikk. Knapt ett år etter kan de fornøyd konstatere at konseptet har fått en varm mottakelse.

- Det har vært høy aktivitet her i natt, sier daglig leder Adriano Capoferro og kikker bort på fatene med kakestykker og pizza. Medgründer Geir Syversen retter på gulvmatten foran disken. Sultne, urbane natteravner setter sine spor. I løpet av en vanlig dag er rundt 1000 mennesker innom Deli de Luca på Grünerløkka. På matvarekjedens butikk i Bogstadveien kan tallet komme helt opp i 1800 - vel å merke på søndager og helligdager, opplyser de to gründerne.

Foreløpig finnes kun tre Deli de Luca-butikker i Norge. Ved utgangen av 2004 skal vi ha 14 butikker, forteller Capoferro.

Franchisekjeden har så vidt begynt å snuse på Bergen, men ingen av de nye butikkene vil havne der. Først skal Oslo inntas.

- Vi konsentrerer oss om bydelene i sentrum, sier Capoferro.

Ifølge Capoferro vil Deli de Luca- kjeden omsette for rundt 125 millioner kroner i år. Han tror imidlertid det er rom for å øke omsetningen betraktelig i årene fremover.

- Kalorimarkedet, som jeg kaller segmentet vi opererer innenfor, kommer til å vokse. Folk gidder ikke å bruke fritiden sin på å koke poteter. Samtidig er det ikke mange butikker i Norge som er skikkelig gode på mat, mener Capoferro.

Med 1800 varetyper spredt på 100 kvadratmeter tør han å hevde at Deli de Luca er gode - nettopp på mat.

- Vi har mange spesielle produkter, som for eksempel denne her, sier Syversen og holder opp en flaske med Hunt’s BBQ sauce.

- Men du får også tak i helt vanlige varer. Vi selger kaffe til 12,90 kroner, sier Capoferro, og peker på en pose med Evergood.

- Poenget er at kunden skal ha mulighet til å velge. De kan kjøpe dagligvarer til bra priser, eller legge til litt, og få eksklusive gourmetprodukter.

HØY KVINNEANDEL

Den typiske Deli de Luca-kunden er mellom 20 og 45 år og - overraskende nok - kvinne.

- Vi har en kvinneandel på rundt 60 prosent, og det ser vi svært positivt på. Kvinner er mer kresne som kunder, sier Capoferro.

Han synes det er vanskelig å trekke frem én enkelt grunn til at så mange kvinner velger Deli de Luca.

- Vi får mange tilbakemeldinger på at folk synes det er trivelig i butikkene. Alt sammen er nøye planlagt fra vår side. Lys, farger og innredning - vi har ikke overlatt noe til tilfeldighetene.

Han legger ikke skjul på at det har ligger mye arbeid bak kjeden, og at det til tider har vært svært hektisk. Men får de så lønn for strevet? Er det mulig å gjøre penger på et konsept som Deli de Luca?

- Ja, det er fullt mulig å tjene penger på dette. Mye penger, smiler han lurt.

Powered by Labrador CMS